Storheden 1:37 och Storheden 1:102
Adress
Storhedsv. 1C
Läge
Storheden, Luleå
Byggår
1992
Underhållsbehov
Lågt
Uthyrbar area
26.500 kvm
Uthyrningsgrad
95%
Hyresgäst
Coop, Systembolaget, H&M, Dollarstore, Clas Ohlson m.fl.
TRANSAKTION
Köptidpunkt
Juni 2019
Köpare
Nyfosa
Säljare
Coop Norrbotten
Ek Förening
Köpeskilling
325 mkr
Direktavkastning
6,50–7,00%
Kr/kvm
12.300
Samtidigt som bostäder blir ett allt hetare segment för investerare så har intresset för handelsfastigheter svalnat. Skillnaderna mellan bra och sämre handel har blivit mer påtagliga och vissa handelsslag har trätt fram som tydliga vinnare, medan andra har det tufft.
När detaljhandeln står inför utmaningar så är det framför allt de externa handelsområdena som visat sig gå bäst – även i lägen som traditionellt har lägre omsättning.
Ett tydligt exempel på att handeln drar till sig nya aktörer är Nyfosas köp av två handelsfastigheter i Storheden i Luleå i juni.
Det var Coop Norrbotten Ekonomisk Förening som sålde, och Coop är även den största hyresgästen i fastigheterna. Där finns också ytterligare ett 20-tal hyresgäster, bland annat Systembolaget, H&M, Dollarstore, Clas Ohlson och Bolist.
Totalt rör det sig om cirka 26 500 kvadratmeter uthyrbar area, varav cirka 35 procent är dagligvaruhandel, där en del ska omvandlas till Stora Coop 2.0. I och med försäljningen så har även långa hyresavtal tecknats med Coop och Bolist.
Fastigheten såldes för 325 miljoner kronor, motsvarande cirka 12 300 kronor per kvadratmeter, med en direktavkastning på 6,5–7 procent. Newsec var rådgivare till säljaren.
Detta visar på att handelsfastigheter nu drar till sig aktörer som traditionellt inte har förknippats med handel. Det är i stället den högre avkastningen som lockar. Dessa aktörer känner sig även trygga i att den fysiska handeln kommer att bestå framöver. Utvecklingen inom handel som helhet innebär också att nya aktörer kan välja att köpa handelfastigheter eftersom segmentet börjat avkasta bättre än många andra där direktavkastningen har fortsatt att pressas. Lägesmässigt så påminner även externa handelsområden om goda logistiklägen, vilket gör att det finns en alternativ användning för områdena.
Även om handel har sjunkit till endast 8 procent av transaktionsvolymen hittills i år så är det just köp i externa handelsområden som har stått för drygt 80 procent av denna volym. Av dessa så har knappt 60 procent av transaktionerna genomförts utanför storstäderna. Särskilt på mindre orter så är det extern handeln som attraherar kunder och har en fortsatt stark omsättning.