Köpcentrum & Butiker 2024
På årets upplaga av Köpcentrum & Butiker är det genomgående temat placemaking – hur man transformerar ett område till attraktivt och besöksvänligt. Vi kommer att få höra det senaste om utvecklingen på marknaden, statistik, och självklart har vi flera av de hetaste aktörerna på plats för att prata om hur de arbetar och tänker i dagens läge. Under eftermiddagen finns två fördjupningsspår att välja mellan: Hyra och transaktioner eller Köpcentrum och handelsplatser.
Bland dagens höjdpunkter:
- Vd:arna från citys giganter om handeln idag och imorgon
- Panel: Axfast, Coop, Ica och Lidl om etableringar och utmaningar
- Placemaking: Sturekvarteret, stadsdelscentrum och lockande platser
- Fastighetsaktörerna som satsar stenhårt på handel
- De heta varumärkena om sina strategier och önskemål
P.g.a. förfrågningar erbjuder vi skräddarsydda biljettpaket för större sällskap. Vänligen kontakta oss på seminarier@fastighetsvarlden.se för offert.
Program
09.00 Inledning
• Ellinor Persson, journalist och dagens moderator
• Lars Åke Tollemark, Senior Advisor Unibail-Rodamco-Westfield och dagens expertkommentator
09.05 Handeln, fastigheter och framtiden
En snabb genomgång och översikt av hur en av branschens stora aktörer ser på omvärlden, trender och förutsättningar, och vad som kommer att vara viktigt att hålla koll på.
• Lars Åke Tollemark, Senior Advisor Unibail-Rodamco-Westfield
09.15 Storspelare: Bygger Skandinaviens största outlet (på engelska)
Snart påbörjar bygget av Skandinaviens största outlet-anläggning – Malmö Designer Village. Över 100 butiker ska finnas på plats när det öppnar 2026 och satsningen uppgår till 1,8 miljarder kronor. Bolaget anses vara pionjär inom outlet i Europa med flera stora investeringar de senaste decennierna. Vad är beräkningarna bakom projektet? Vilka skillnader ser man i att utveckla här jämfört med andra delar av Europa?
• Giles Membrey, Director Rioja Estates
09.40 Placemaking: Utblick, trender och lockande platser
E-handeln har förändrat rollen för den fysiska butiken under lång tid men gör också utvecklingen för både fysiska butiker och köpcentrum i en sömlös värld intressantare än någonsin. Vi inspireras av placemaking och hur attraktiva platser lockar kunder och nya sammanhang.
• Malin Anhede, Brand & Business Strategist BAS ID
• Marie Wollbeck, Creative Director BAS ID
10.00 Läget för handel nu och inför 2025
En djupdykning i situationen för butiker, e-handel och konsumtion just nu. Vart pekar trenderna, har konsumentbeteendet förändrats och vad förväntar de sig idag av sina handelsplatser? Hur ser läget ut för köpcentrumbranschen?
• Emma Hernell, VD HUI Research
10.20 Kaffe
10.50 Hur ska miljardbolaget Lyko växa ännu mer?
Bolaget har vuxit från en frisörsalong i Dalarna till att nu ha över 30 butiker och en omsättning på miljarder. Hur ser strategin ut för den fortsatta tillväxtresan? Vad är receptet för deras kombination av digital butiksfront, social media och fysiska lägen? Vad letar man efter – hur ser drömlokalen ut? Vad söker de hos fastighetsägare för att underlätta processen?
• Erica Wredberg, Retailchef Lyko
11.10 Panel: Tuff konkurrens om livsmedel
Det råder hård konkurrens i segmentet och nya aktörer vill få sin del av livsmedelskakan. Hur ser läget ut för de etablerade? Vilken realistisk målsättning har utmanarna att förhålla sig till?
• Jessica Bengtsson, Chef Butiksnät ICA Sverige
• Denise Cassel, etableringsansvarig Coop Butiker & Stormarknader
• Louise Lindfors, Strategi- och Affärsutvecklare Axfood
• Christian Sjöström, Fastighetschef Lidl
11.30 Arkivet och den nya vågen av second hand
Second hand som konceptet är hetare än någonsin. Arkivet har framgångsrikt etablerat sig inom segmentet med försäljning både i fysiska butiker och på webb. Vad är det som driver intresset och hur har konceptet utvecklats? Hur ser varumärkets framtid ut – finns planer på expansion? Vart vill man finnas och vad söker man efter platsmässigt?
• Martin Hallander, VD Arkivet
11.50 Placemaking: Nytt liv i stadsdelscentrum
Under pandemin stärktes närliggande stadsdelscentrum när fler fick upp ögon för dem, en trend som håller i sig. Hur kan stadsdelscentrumen nyttja det och 15-minutersstaden för att utveckla och stärka sin identitet, skapa samhörighet och ta vara på synergier? Vi tittar även på ett case – Lidingö centrum. Hur har man arbetat för att få mindre aktörer att synas och skapa en mer målgruppsanpassad produkt.
• Vanna Gunnarsson, Uppdragsansvarig Arkitekt och Platsutvecklare Studio Stockholm
12.10 Lunch och val av temaspår
A: Hyra och transaktioner
B: Köpcentrum och handelsplatser
Temaspår A: Hyra och transaktioner
13.10 Hyresutveckling för handel i A-läge
Hur har utvecklingen sett ut för handel i A-lägen och finns det några tydliga trender? Vart är det som hetast, vart glöder det, och finns det lägen som är på väg att svalna? Hur har det sett ut för caféer och restauranger i samma områden?
• Malin Andrén, Head of Leasing & Development Novier
• Oscar Berlin, Leasing Operating Manager Novier
13.30 Juridik: Centrumavtalen och hyreslagen
Centrumavtalen skiljer sig åt från vanliga lokalhyresavtal. På grund av internationella influenser har villkor tillkommit och utformats på ett sätt som inte är rotat i den svenska hyreslagstiftningen. I en stark marknad har denna trend inte utmanats, men nu när marknadens förutsättningar är ändrade uppkommer frågeställningarna om villkoren verkligen håller i en hyresrättslig prövning.
• Amelia Krzymowska, advokat och jur. dr Krzymowski Advokater
• Antonia Krzymowska, advokat och jur. dr Krzymowski Advokater
13.50 Att göra bra affärer av handel
Skandia Fastigheter är sedan länge en storägare och Niam har de senaste åren köpt handelsfastigheter för miljarder. Vad är nästa drag? Hur ser investerings- och utvecklingsplanerna ut? Letar de efter mer och i vilka regioner och områden?
• Bo Jansson, Fastighetschef Köpcentrum Skandia Fastigheter
14.10 Rätta värdet på handelsfastigheter
Finns det konsensus om var värdet ligger i dag och finns det tillräckligt med evidens? Vad säger transaktionerna? Hur skiljer sig synen mellan fastighetsmarknadens olika aktörer och börsens värdering? Vilka är de allra viktigaste parametrarna för att skingra osäkerheten?
• Anders Elvinsson, chef värdering och strategisk rådgivning Cushman & Wakefield
Temaspår B: Köpcentrum och handelsplatser
13.10 Lågprishandel – något för alla?
Hur ser läget ut för lågprishandel i Sverige? Vilka strategier har fungerat bäst vid etablering och utveckling denna typ av handelsplatser?
• Thomas Holm, VD Svenska Handelsfastigheter
• Fredrik Mässing, VD Prisma Properties
13.30 Placemaking: Gestaltningen av Kirunas nya handelskvarter
Att flytta en hel stadskärna tillhör inte vardagsjobben, men det är precis vad som skedde i Kiruna. Wester+Elsner arbetade med att planera och gestalta de nya handelskvarteren i detta massiva projekt. Hur var det att arbeta med något från grunden på det viset, hur gick de till väga och finns det något man kan ta med sig och applicera på mindre projekt?
• Kajsa Axelsson, arkitekt och delägare Wester+Elsner
• Fredrik Elsner, VD, delägare, grundare och arkitekt Wester+Elsner
13.50 Hur hänger man med i tiden?
Väla Centrum har prisats och lyfts fram flera gånger som årets köpcentrum. Hur har man vässat centrumet och vilka lärdomar har man tagit till sig? Går dessa att applicera på andra köpcentrum runt om i landet?
• Niklas Blonér, Centrumchef Skandia Fastigheter
14.10 Framgångsrecept för externhandel i förändringens tid
Sällan har fastighetsutveckling varit så viktigt. Den fysiska handeln har utmanats av e-handel och digitalisering, pandemi och minskad köpkraft hos konsumenterna. Vad innebär dessa snabba förändringar för handeln i allmänhet och externhandeln i synnerhet? Vilka är dagens framgångsrecept – och vilka misstag får man absolut inte göra?
• Ronald Rico, VD och grundare RED
Gemensamt program forts.
14.30 Kaffe
15.00 Placemaking: Sturekvarterets nya kostym
Sturekvarteren står inför en stor upprustning och den ikoniska platsen får uppdaterade ytor för restaurang och handel, samtidigt som själva Sturegallerian genomgår en omfattande förändring. Hur har processen sett ut och vad kan vi förvänta oss av den nya gallerian?
• Nicole Hjertstedt, Projektledare Tam Group
15.20 Ingredienser för framgång
Det har varit en svår tid för segmentet mat, vare sig man ser till stjärnkockar, budgetalternativ eller kedjor. Hur gör man för att ta sig förbi alla hinder och lyckas? Finns det några problem som återkommer och går det att utläsa något recept för framgång?
• Tea Malmegård, krögare DoMa
• Frida Ronge, Culinary Director TAK
15.40 Citys giganter om planerna
Hur upplever Stockholms stora giganter marknaden och dess förutsättningar? Häng med på en diskussion och utfrågning där de ger sin syn på handel och strategi, framtid och målsättningar.
• Thomas Erséus, VD AMF Fastigheter
• Anders Nygren, VD Hufvudstaden
• Johanna Skogestig, VD Vasakronan
16.00 Fastighetsvärlden bjuder in till branschmingel och eftersnack
Bland dagens talare
Samarbetspartners
Bli partner med FV
Fastighetsvärlden har branschens överlägset mest besökta webb och tillsammans med magasin, dagligt nyhetsbrev, seminarier och social media en oöverträffad räckvidd. Kontakta oss så kan vi skräddarsy ett partnerskap efter önskemål.
Anki Lissåker
Partneransvarig
anki.lissaker@fastighetsvarlden.se
070-753 76 82
Anmälan
Deltagande | Prenumerant | Ickeprenumerant |
---|---|---|
Fysiskt – På plats | 5.450 SEK | 6.450 SEK |
Anmäler du fyra eller fler lämnar vi 20 procent rabatt på ordinarie pris.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.