FV-Expert: Transaktioner
”Klienten ska få en trygghet i framtida kassaflöden”
Fastighetstransaktioner på den svenska marknaden genomsyras av komplexa processer med många olika arbetsströmmar som inte sällan är präglad av korta deadlines. Inom Transaction Services på Svalner stöttar man sina fastighetsklienter att analysera den finansiella informationen och säkerställa att samtliga finansiella parametrar beaktas i transaktionen.
David Klingberg är ansvarig för finansiell due diligence på Svalner och arbetar dagligen med finansiell rådgivning i samband med förvärv.
Beskriv hur ni stöttar ni era klienter i en förvärvssituation?
Vår finansiella analys fungerar som en länk mellan historiskt utfall och framtiden och ämnar ge vår klient trygghet i framtida kassaflöden och det fastighetsvärde som åsatts fastigheten. Vår syn är att vi levererar rådgivning genom hela transaktionen där situationen och klientens behov styr vårt arbete. Den finansiella analysen sker alltid i kombination med en skattemässig due diligence.
Vad är viktigast att fokusera på ur ett finansiellt perspektiv vid ett förvärv?
Man kan dela upp den finansiella delen i två olika dimensioner, där driftsnettoanalys och granskning av balansräkning kombineras för att säkerställa att köpeskillingsberäkningen blir korrekt. En säljare presenterar oftast ett driftsnetto som är baserat på kostnadsschabloner där vår uppgift är att analysera det historiska utfallet och säkerställa att underliggande driftskostnader reflekteras på ett korrekt sätt. Eftersom koncernförhållanden ofta påverkar hur exempelvis förvaltning sker och vilka kostnader som allokeras inom en koncern eller vilka kostnader som aktiveras och inte så är det viktigt att bottna i vad som faktiskt reflekteras i siffrorna och hur det påverkar den underliggande kostnadsbasen.
Vad kännetecknar en bra och effektiv DD process?
Till att börja med är det viktigt att säljsidan är förberedd och har preparerat ett datarum med majoriteten av den information som en köpare kräver och att säljaren är tillgänglig för att svara på köparsidans frågor. I tillägg är det absolut viktigaste att man har tydliga ansvarsområden kring vem som gör vad och tät kommunikation i de olika arbetsströmmarna. I slutet av en process är det mycket som ska sys ihop för att parterna ska stänga transaktionen och då är det som rådgivare viktigt att vara snabbfotad och lösningsorienterad.