Lediga jobb

VD till Stockholmia

  • Information

  • Ort:
    Stockholm
  • Anställningstyp:
    Heltid
  • Kategori(er):
    Bostäder, Förvaltning, Ledning och personalansvar
  • I samarbete med:
    Real Competence logotyp

Är du en naturlig ledare som trivs med att röra dig mellan strategiska och operativa frågor? Drivs du av utveckling, kvalité och långsiktiga relationer? Stockholmia är ett familjeägt förvaltningsbolag med över 60 år på Stockholmsmarknaden.

Bakgrund
Stockholmia är ett familjeägt förvaltningsbolag. Familjen har bedrivit förvaltning av fastigheter i Stockholm sedan 1920-talet, från 1963 samlat under namnet Fastighetsaktiebolaget Stockholmia.

Stockholmia vänder sig framförallt till privata intressenter och förvaltar idag cirka 160 000 kvadratmeter bostäder och lokaler i Stockholm.

I vår förvaltning har vi en långsiktig syn på både investeringar och innehav. Under våra nästan 100 år på Stockholmsmarknaden har vi lärt oss att långsiktigt bra lösningar över tid är en klok investering. Det gäller både ur ett ekonomiskt, miljömässigt och fastighetstekniskt perspektiv.

Vi söker nu en affärsdriven och relationsorienterad vd för att driva den fortsatta utvecklingen av bolaget.

Tjänsten
I rollen som vd förväntas du ta ansvar för bolagets utveckling, initiera och etablera nya samarbeten samt leda och utveckla medarbetarna.

Du rör dig mellan strategiskt och operativt arbete. Du utarbetar bolagets affärsplan samt leder och driver verksamheten mot uppställda mål. Ditt uppdrag är att skapa förutsättningar för fortsatt tillväxt och för organisationen att kunna fortsätta leverera en kvalitativ och effektiv förvaltning. Detta genom ett engagerat ledarskap och i nära samarbete med bolagets styrelse och ägare. I rollen ingår även att nätverka genom att initiera och driva kontakt med fastighetsägare, leverantörer och kunder.

Du kommer att utgå från våra trevliga lokaler på Stortorget 3 i Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Övergripande ansvar för verksamhet, personal och budget
  • Huvudansvarig för bolagets finansiella rapportering
  • Säkerställa ansvarstagande och engagemang i relation till uppsatta mål för hela bolaget
  • Utveckla tydliga och skalbara processer samt skapa uppföljningsrutiner som är mätbara, motiverande och effektiva
  • Fortsätta att bibehålla och utveckla kulturen inom bolaget
  • Leda och utveckla tydliga ansvarsområden
  • Säkerställa att bolaget har tillgång till rätt kompetens, verktyg och resurser för en effektiv och kvalitativ förvaltning
  • Säkerställa ett nära samarbete med styrelsen och ägarfamiljen
  • Rapportera till styrelsen
  • Företräda bolaget i externa sammanhang

Erfarenhet och kompetens
Vi ser att du har högskoleutbildning och flera års relevant erfarenhet inom fastighetsbranschen och ett genuint intresse för fastighetsförvaltning. Övriga önskvärda kvalifikationer:

  • Erfarenhet av fastighetsförvaltning
  • Erfarenhet från ledande befattning med personalansvar
  • Erfarenhet av budget- och resultatansvar
  • Affärs- och förhandlingsvana
  • Goda kunskaper i svenska, flytande i tal och skrift
  • Goda kunskaper inom fastighets- och hyresjuridik alternativt redovisning och fastighetsekonomi
  • Erfarenhet från familjeägda bolag och av att utveckla organisationer i förändring är meritande

Personliga egenskaper
Vi söker dig som trivs i en rörlig och flexibel roll. Som person är du trygg i dig själv och har ett prestigelöst förhållningssätt. I ditt arbete har du ett kommersiellt tänk, är analytisk och har en förmåga att väga olika intressen mot varandra för att se till helheten.

Du har under din karriär skapat goda relationer och ett personligt nätverk inom fastighets- och samhällsbyggnadsbranschen. Du tycker det är viktigt att vara informerad om din marknad både med ett kort- och ett långsiktigt perspektiv.

I ditt ledarskap skapar du en positiv arbetsmiljö som präglas av engagemang, öppenhet och nytänkande. Du förstår och trivs med att arbeta i en mindre organisation. Vi tror också att det är centralt att du är kommunikativ och en långsiktig relationsbyggare med ett stort intresse att arbeta kundorienterat.

Vi erbjuder dig
Du erbjuds en bred roll i en solid och värderingsstyrd organisation med lång erfarenhet av fastighetsförvaltning. Stockholmia är en trygg arbetsplats med stolta medarbetare som trivs och känner ansvar. Värderingar som är ledande i vårt arbete är långsiktighet, trygghet och närhet.

Det finns stora möjligheter att påverka din roll och att sätta din prägel på bolagets utveckling.

För mer information och ansökan
I denna rekrytering samarbetar Stockholmia med Real Competence. Du söker genom att gå in på www.realcompetence.se och klicka på ”Lediga Jobb”. Välkommen med din ansökan senast den 2 maj 2024. Vi behandlar ansökningarna löpande. Samtliga ansökningar behandlas givetvis konfidentiellt. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Farnaz Mortazavi på farnaz.mortazavi@realcompetence.se alternativt Jens Johansson på jens.johansson@realcompetence.se

Om Stockholmia
Stockholmia är ett familjeägt förvaltningsbolag som bedrivit förvaltning av fastigheter i Stockholm sedan 1920-talet, från 1963 samlat under namnet Fastighetsaktiebolaget Stockholmia. Idag är det tredje generationen som driver vidare verksamheten.

Stockholmia vänder sig framförallt till privata intressenter och förvaltar idag cirka 160 000 kvadratmeter bostäder och lokaler i Stockholm, varav två tredjedelar ägs av bolag anknutna till familjen. Vår förvaltningsportfölj finns spridd från Sundbyberg i norr till Hägersten i söder och innehåller fastigheter av alla slag. Våra uppdrag spänner från historiska, blåklassade fastigheter till moderna byggnader.