Är det egentligen någon skillnad på de unga som är födda på 2000-talet och tidigare generationer? Vad krävs av företagen för att rekrytera och behålla unga talanger idag och i framtiden?
Vad är det egentligen som gör att personer födda inom en generation uppvisar liknande beteenden och värderingar? Det beror på att de är uppväxta i samma tidsanda och fått med sig samhällets rådande värderingar från sin uppväxt samt formats av de stora kollektiva händelser som utspelats framför allt under tonårstiden. De som är födda på 90- och 00-talet har bland annat präglats av den digitala revolutionen, finanskris, terror- och klimathot, ekonomisk osäkerhet och en arbetsmarknad som snabbt förändrats från fasta anställningar mot rörligare gig. De är vana vid omedelbar feed-back istället för årliga utvecklingssamtal.
Hur ska man då rekrytera och behålla medarbetare som är mer lojala mot sig själva och sina egna värderingar, otåliga, krävande och inte väntar på befordran utan oftare byter jobb och ser ett eget företag som det högsta målet?
För det första måste alla företag kunna svara på frågorna ”Varför finns vi?” och ”På vilket sätt bidrar vårt företag till en bättre värld?”. Konkret svara på frågorna – inte något hopkok från en reklambyrå som marknadschefen beställt. För det andra måste svaren avspeglas i företagskulturen i både stort och smått. Det spelar ingen roll om man som företag kommunicerar att man jobbar med hållbarhet – både för miljö och människor – om ledningen sedan flyger jorden runt, har chefer som inte ser och inte har tid för medarbetarna eller där det är svårt att kombinera föräldraskap med jobbet.
Receptet för att rekrytera och behålla talanger är helt enkelt gammalt och beprövat – walk the talk. Säger ni att ni erbjuder service i världsklass – då måste medarbetarna svara i telefon och på mail inom rimlig tid. Säger ni att ni är miljömedvetna – då räcker det inte med att miljöcertifiera fastigheterna utan då behöver ni även se över resor och transporter, bygga cykelparkeringar och duschrum till exempel. Och om man vill behålla de talanger man lyckats rekrytera i hård konkurrens då måste man börja med att rekrytera och utveckla även de bästa ledarna som kan entusiasmera, bygga team och ge feed-back. Men som också vågar ta tag i problem och lösa konflikter när de uppstår. Talanger kommer det nämligen att vara brist på och företagen kommer att konkurrera om dem inte bara med andra företag i Stockholm och Sverige utan globalt. Så kontentan är att göra sin hemläxa ordentligt. Jobba igenom mission, värderingar och ledarskap och se till att alla medarbetare lever som ni lär. Annars försvinner talangerna snabbare än du hinner publicera på instagram att du lyckats rekrytera dem.