Vi behöver inte räkna upp alla faktorer som just nu påverkar fastighetsmarknaden negativt men i Öresundsregionen skapar hamnutbyggnad och ny förbindelse med kontinenten optimism. Särskilt inom logistik och lagersegmentet ser tillväxten fortsatt positiv ut.
Fastighetsmarknaden på den svenska sidan i Öresundsregionen hann knappt komma igång efter covidpandemin innan kallduscharna med krig, inflation och räntehöjningar delvis kylde ner kommersen. Det segment som står fortsatt starkt trots påfrestningarna är lager- och logistiksidan.
– Här ser vi fortfarande stor rörelse och stark efterfrågan, säger John Larsson, Novier Leasing & Development, stationerad i Malmö, med Sydsverige som arbetsområde.
Företag vill positionera sig på strategiska platser med tanke på Öresundsregionens läge med närhet till både Köpenhamn och flygplatsen Kastrup. Framåt ser vi även stora möjligheter med den nya containerhamnen i Helsingborg som beräknas vara klar om sex eller sju år. Det är en jättesatsning vars positiva effekter kommer att spilla över på Öresundsregionen och gynna alla som arbetar med logistik i en stor del av Sydsverige.
Skåne kommer också i hög grad att påverkas positivt av den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen med tågspår och bilväg som planeras stå klar 2029 och som bland annat möjliggör tågresor Köpenhamn-Hamburg på 2,5 timmar. Dessa två projekt, hamnen i Helsingborg och Fehmarn Bält-tunneln, möjliggör ännu större potential och närhet till de stora regionerna och städerna i närområdet.
Malmö framstår fortfarande som den mest självklara och attraktiva utgångspunkten i Sydsverige. Men på grund av miljözoner som begränsar framkomlighet för tung trafik inom Malmö stad har många logistik- och lagerjättar börjat titta mot kranskommuner som Burlöv, Staffanstorp, Löddeköpinge och Landskrona där vi ser fortsatt tillväxt framåt. Dessa kommuner lockar till sig många företag, fastighetsägare och hyresgäster, tack vare sina strategiska lägen invid väg E6 och andra större trafikleder men också för att markytorna generellt är billigare och inte lika exploaterade jämfört med Malmö.
– Vi ser också att en del stora företag vill koncentrera sina lager eller sidoverksamheter närmre moderbolagen, som en följd av drivmedelspriser och för att de vill förkorta och göra leveranser och logistiklösningar inom företagen mer hållbara, säger Jonatan Arnsberger, Novier Leasing & Development.
Genom att ta hjälp av mäklare spar hyresgästen tid, denne kan fokusera uteslutande på sin core business och samtidigt få hjälp att hitta rätt lokaler som passar företagets behov och användningsområde.
– Vi jobbar väldigt brett, då vi hjälper både fastighetsägare som vill hyra ut sina fastigheter och hyresgäster att hitta rätt lokal, Jonatan Arnsberger.
– Vi måste våga blicka framåt. Vi tror att man har mycket att vinna om man faktiskt vågar göra förändringar i dessa tider då det, precis som under pandemin, fortsatt går bra, med ökad tillväxt för väldigt många branscher inom lager och logistik, avslutar John Larsson.