FV-Expert: Etablering
Nu skapar vi restauranger för framtidens upplevelser
I år är det 50 år sedan McDonald’s etablerades i Sverige. Vilken resa vi har gjort tillsammans med våra medarbetare, franchisetagare, leverantörer, fastighetsägare och framför allt alla våra gäster!
Den första McDonald’s i Sverige öppnade 1973 i Stockholm. Då kostade en Big Mac 4,75 kr. Idag är McDonald’s Sveriges största restaurangkedja och Sveriges mest besökta restaurang. 400 000 gäster serveras dagligen på någon av våra ca 200 restauranger runt om i landet.
Mycket har hänt på 50 år och på McDonald’s vill vi alltid vara relevanta och leda utvecklingen inom branschen. 2015 påbörjades ett omfattande arbete för att kunna erbjuda gästerna en ännu bättre, mer moderna och relevant upplevelse. Vi och våra franchisetagare har gjort stora investeringar för att servera ännu bättre burgare till våra gäster genom att tillaga maten på beställning, och samtidigt har vi minskat matsvinnet. Vi har även investerat i en förbättrad serviceupplevelse där gästerna kan välja att få maten levererad hem via delivery, serverad vid bordet i restaurangen eller varför inte direkt till bilen. Och samtidigt erbjuda bekvämligheten av att kunna beställa och betala direkt i mobilen.
Samtidigt som vi har investerat över en Miljard kronor i våra befintliga restauranger, har vi sett över restaurangbeståndet – ett antal restauranger har stängts och vi har öppnat ett tjugotal restauranger de senaste åren. Arbetet har gett resultat; marknadsandelen ökar, fler och fler gäster besöker restaurangerna och strategin fungerar. Vår ambition är att öppna ytterligare 20–30 restauranger de kommande 4 åren, från Skåne till Norrbotten.
Partnerskapet med våra franchisetagare är en stor del av vår framgång, och för första gången på länge söker McDonald’s i Sverige nya franchisetagare. Vi söker driftiga personer, gärna kvinnor, som har erfarenhet av att driva framgångsrika verksamheter och som vill vara en del av ett av världens mest berömda varumärken.
Vi är ett starkt varumärke med nöjda gäster, och sättet vi säljer vår mat och dryck på idag är helt annorlunda, jämfört med starten 1973, – med digitala försäljningskanaler och en kontemporär känsla, men ambitionen är densamma: att erbjuda alla våra gäster god mat, serverad snabbt, med ett leende i en ren restaurang till ett bra pris.
Vi ser fram emot ytterligare 50 år på svenska marknaden.