FV-Expert: Etablering

Nu skapar vi restauranger för framtidens upplevelser

I samarbete med McDonald's

I år är det 50 år sedan McDonald’s etablerades i Sverige. Vilken resa vi har gjort tillsammans med våra medarbetare, franchisetagare, leverantörer, fastighetsägare och framför allt alla våra gäster!

Den första McDonald’s i Sverige öppnade 1973 i Stockholm. Då kostade en Big Mac 4,75 kr. Idag är McDonald’s Sveriges största restaurangkedja och Sveriges mest besökta restaurang. 400 000 gäster serveras dagligen på någon av våra ca 200 restauranger runt om i landet.

Mycket har hänt på 50 år och på McDonald’s vill vi alltid vara relevanta och leda utvecklingen inom branschen. 2015 påbörjades ett omfattande arbete för att kunna erbjuda gästerna en ännu bättre, mer moderna och relevant upplevelse. Vi och våra franchisetagare har gjort stora investeringar för att servera ännu bättre burgare till våra gäster genom att tillaga maten på beställning, och samtidigt har vi minskat matsvinnet. Vi har även investerat i en förbättrad serviceupplevelse där gästerna kan välja att få maten levererad hem via delivery, serverad vid bordet i restaurangen eller varför inte direkt till bilen. Och samtidigt erbjuda bekvämligheten av att kunna beställa och betala direkt i mobilen.

Samtidigt som vi har investerat över en Miljard kronor i våra befintliga restauranger, har vi sett över restaurangbeståndet – ett antal restauranger har stängts och vi har öppnat ett tjugotal restauranger de senaste åren. Arbetet har gett resultat; marknadsandelen ökar, fler och fler gäster besöker restaurangerna och strategin fungerar. Vår ambition är att öppna ytterligare 20–30 restauranger de kommande 4 åren, från Skåne till Norrbotten.

Partnerskapet med våra franchisetagare är en stor del av vår framgång, och för första gången på länge söker McDonald’s i Sverige nya franchisetagare. Vi söker driftiga personer, gärna kvinnor, som har erfarenhet av att driva framgångsrika verksamheter och som vill vara en del av ett av världens mest berömda varumärken.

Vi är ett starkt varumärke med nöjda gäster, och sättet vi säljer vår mat och dryck på idag är helt annorlunda, jämfört med starten 1973, – med digitala försäljningskanaler och en kontemporär känsla, men ambitionen är densamma: att erbjuda alla våra gäster god mat, serverad snabbt, med ett leende i en ren restaurang till ett bra pris.

Vi ser fram emot ytterligare 50 år på svenska marknaden.

Fler FV-Expert

FV-Expert: Projektledning

Grön kompetens kvalitetssäkrar projektet

I samarbete med Forsen
Gör rätt från början! Det är en självklar sanning inom de flesta områden. Och när man jobbar med parker och ...

FV-Expert: Kontorslokaler

Läge att se över hyresavtalen

I samarbete med Niras
För många företag är lokalkostnaderna en av de största utgifterna och eftersom de i regel har en direkt koppling till ...

FV-Expert: Besiktning

Dags att styra upp besiktningsmarknaden

I samarbete med SBR Byggingenjörerna
De allra flesta småhus i Sverige besiktigas i samband med överlåtelse. Överlåtelsebesiktningen ska upplysa en köpare om fastighetens fysiska skick. ...

FV-Expert: Fastighetsinformation

Bättre energidata ger bättre fastighetsaffärer

I samarbete med Värderingsdata
Har du tillräcklig kunskap och insikt om dina fastigheters energiprestanda och dess betydelse? Den svenska fastighetssektorn är en av de ...

FV-Expert: Juridik

Vad kostar det att säga upp en lokalhyresgäst?

I samarbete med AG Advokat

Du som fastighetsägare behöver ha godtagbara skäl för att säga upp en hyresgäst. Föreligger inte sådana skäl kan det bli …

FV-Expert: Hotellfastigheter

Hotell är tillbaka, men bankerna har inte checkat in

I samarbete med Colliers

Mycket tyder på att hotellbranschen kommer att fortsätta prestera väl och erbjuda en attraktiv riskjusterad avkastning jämfört med andra segment inom fastighetssektorn.

FV-Expert: Skatt

Avskrivningsoptimering – frigör resurser

I samarbete med Svalner

Fastighetsmarknaden har den senaste tiden präglats av ett trevande marknadsläge. I stunder då det är svårare att få ihop kalkylen för nya investeringar kan det vara intressant att titta närmare på kostnadssidan i den egna verksamheten.

FV-Expert: Förvaltning

Har du klimatsäkrat din fastighet?

I samarbete med Novier
Klimatrisker har länge varit en förbisedd fråga när det gäller fastigheter. Men nu ökar medvetenheten bland fastighetsägarna – allt fler ...

FV-Expert: Innovation

Svävande cykelväg mellan Lund och Malmö

I samarbete med Skanska
Det började med en idé om svävande cykelbanor i Göteborg. Nu har vi på Skanska utvecklat förslaget. Visionen är en ...

FV-Expert: Etablering

Är du McDonald’s nya franchisetagare?

I samarbete med McDonald's

I år fyller Sveriges största restaurangkedja, McDonald’s, 50 år. 400 000 gäster serveras dagligen på någon av våra ca 200 …

FV-Expert: Etablering

Därför satsar McDonald’s på McCafé

I samarbete med McDonald's
De senaste åren har McDonald’s i Sverige satsat stort på att ge våra gäster en ännu bättre upplevelse när de ...

FV-Expert: Uthyrning

Så blir du en vinnare på hyresgästens marknad

I samarbete med Novier

Dagens hyresgäster vet om att de kan ställa krav. För dig som fastighetsägare gäller det att skapa dig en tydlig bild av behoven redan på ett tidigt stadium för att undvika kostsamma felinvesteringar.

FV-Expert: Hållbarhet

Företag behöver förstå sin påverkan

I samarbete med Skanska

Växter och djur utrotas i allt snabbare takt. Därför har ett antal svenska företag gått samman och tagit fram ett verktyg för att mäta effekterna på biologisk mångfald.

FV-Expert: Värdering

Fastighetstransaktioner i en nedåtgående marknad

I samarbete med Värderingsdata
När transaktionsmarknaden under tredje kvartalet 2022 tvärnitade till följd av krig, inflation och räntehöjningar var det startskottet för den verklighet ...
Tillbaka till förstasidan