FV-Expert: Logistik
Framtidssäkra logistiken
I samband med att vi tog fram en unik sammanställning om den svenska logistikmarknaden, under parollen ”Logistics is the new black”, kunde vi konstatera att intresset aldrig varit större för segmentet, såväl från växande hyresgäster såsom avkastningstörstande investerare.
Den traditionella handeln inom konfektion, elektronik, böcker och livsmedel svänger om mot e-handeln och ställer krav på nya lokallösningar, men det räcker inte med det, underleverantörer inom industrin växer och har också behov av moderna lokaler.
Behovet av moderna logistikfastigheter är stort och finns runtom i landet. Helst i områden med utvecklad infrastruktur, och där måste kommunernas planarbete svara upp. I nya översiktsplaner behöver kommunerna i större utsträckning planera för framtidens logistik och handel, både för större hubbar men även se över möjligheterna i de externa handelsområdena som kan fungera som ”the last mile”. Jag tror det behövs en flexibilitet i det sistnämnda området – för hur kommer handeln att se ut om 10-20 år? Är fortfarande trenden att vi skall handla allt på nätet eller vill vi återigen besöka butiker och känna på varorna?
En aktör som samspelat med och dragit fördel av kommunens nya översiktsplan är Serneke som tidigt förstod värdet av numera nedlagda Säve flygplats belägenhet och logistikbranschens utveckling. Under 2018 års största industri- och logistikaffär kunde Serneke, med Colliers som säljrådgivare, säkra upp en stor vinst i marken och framtida byggrätter. En fantastisk affär för både Serneke och köparen Castellum som kommer sitta på värdefull mark för Göteborgs främsta logistikhubb.
Just (potentiella) byggrätter i de hetare logistikorterna måste idag ses som ett attraktivt tillgångsslag. Och när ”the last mile” kommer igång på riktigt tror jag på en renässans för externhandelsområdena med omstöpta butiker till e-handelsbutiker med showroom och lager. Detta kan potentiellt blir räddningen på fastighetsvärdet för de hårt ansatta handelslådorna.
Vilken aktör gör nästa framtidssäkring bland våra logistikorter i Sverige?