Varför byggs det som ingen vill ha?
Kristina Alvendal Stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd i Stockholm 2008–2010. Under flera år dessförinnan var hon ordförande för flera allmännyttiga bostadsbolag. Sedan 2011 är hon VD för Airport City Stockholm. Bonus: Hon har varit etableringschef på Lidl och hon har en jur. kand.
Hur länge har inte politiker och planerare haft på sig för att konstatera att det som efterfrågas av de flesta människorna är levande stadsmiljöer med verksamheter i bottenvåningar, gåvänliga miljöer och trevliga och livfulla offentliga rum? Det är i områden som dessa priserna på bostäder är som högst och även hyrorna på kontorsytorna talar sitt tydliga språk. Det är även till sådana områden som vi människor söker oss även om vi inte bor där. Till exempel Södermalm och Norrmalm, med sitt breda utbud av butiker, restauranger, barer, gym, caféer, torg och parker.
Istället för att bygga mer stad byggs runt om i hela vårt land det som inte efterfrågas – punkthus i en skogsbacke utan liv och rörelse runt omkring eller frånvända lameller med ingång mot parkeringen. De som sedan flyttar in, flyttar ofta in eftersom alternativet inte finns tillgängligt. Istället går många och önskar sig ett annat boende för framtiden, men som kanske aldrig blir verklighet.
Varför är det då så svårt att bygga det som efterfrågas? Kvar i Planeringssverige finns många med förkärlek till modernismen, lameller och punkthus. Gärna med argumentet att just deras typhus dessutom gör att det blir billigare för de som skall köpa eller betala hyra.
Något som kanske mer har att göra med att efterfrågan på just punkthus eller frånvända lameller inte är så stor och att priserna därför inte når några toppar. Som man bygger får man ligga, så att säga. För mig ter det sig som en dålig affärsidé.
Bygg hus i stad i stället för hus i park. På köpet får vi bättre närservice och fler bostäder eftersom det blir mer yteffektivt att ha parken bredvid istället för att huset skall stå mitt i. Vi får också en mer sammanhållen bebyggelse som skapar trygghet under den mörka delen av året. Ödsliga parkvägar och bakgator utan liv och rörelse vill vi människor helst undvika.
Dags att byta affärsutvecklare i Planeringssverige!