Krönikor

Varför byggs det som ingen vill ha?

Kristina Alvendal Stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd i Stockholm 2008–2010. Under flera år dessförinnan var hon ordförande för flera allmännyttiga bostadsbolag. Sedan 2011 är hon VD för Airport City Stockholm. Bonus: Hon har varit etableringschef på Lidl och hon har en jur. kand.

 

Visa faktaruta

Hur länge har inte politiker och planerare haft på sig för att konstatera att det som efterfrågas av de flesta människorna är levande stadsmiljöer med verksamheter i bottenvåningar, gåvänliga miljöer och trevliga och livfulla offentliga rum? Det är i områden som dessa priserna på bostäder är som högst och även hyrorna på kontorsytorna talar sitt tydliga språk. Det är även till sådana områden som vi människor söker oss även om vi inte bor där. Till exempel Södermalm och Norrmalm, med sitt breda utbud av butiker, restauranger, barer, gym, caféer, torg och parker.

Istället för att bygga mer stad byggs runt om i hela vårt land det som inte efterfrågas – punkthus i en skogsbacke utan liv och rörelse runt omkring eller frånvända lameller med ingång mot parkeringen. De som sedan flyttar in, flyttar ofta in eftersom alternativet inte finns tillgängligt. Istället går många och önskar sig ett annat boende för framtiden, men som kanske aldrig blir verklighet.

Varför är det då så svårt att bygga det som efterfrågas? Kvar i Planeringssverige finns många med förkärlek till modernismen, lameller och punkthus. Gärna med argumentet att just deras typhus dessutom gör att det blir billigare för de som skall köpa eller betala hyra.

Något som kanske mer har att göra med att efterfrågan på just punkthus eller frånvända lameller inte är så stor och att priserna därför inte når några toppar. Som man bygger får man ligga, så att säga. För mig ter det sig som en dålig affärsidé.

Bygg hus i stad i stället för hus i park. På köpet får vi bättre närservice och fler bostäder eftersom det blir mer yteffektivt att ha parken bredvid istället för att huset skall stå mitt i. Vi får också en mer sammanhållen bebyggelse som skapar trygghet under den mörka delen av året. Ödsliga parkvägar och bakgator utan liv och rörelse vill vi människor helst undvika.

Dags att byta affärsutvecklare i Planeringssverige!

Fler Krönikor

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Krönika

Det går inte ihop!

Anna-Carin Telin idkar självstudier, läs om hennes problem.

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Medelmåttornas tyranni är här

Det mediokra blir det nya normala. Sverige ett land på dekis.

Krönika

Rätt avkastning från din fastighetsportfölj?

Det är nu dags att utvärdera hur bra eller dåligt det gick för den egna portföljen. Lars Johnsson skriver om de viktiga nyckeltalen.

Krönika

Vi måste prata om Göteborg

”Demokratisk arkitektur är en lika knasig idé som demokratisk ekonomi.”

Krönika

Storebror ser dig

”Bara för att något är möjligt behöver det inte vara lämpligt.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Nu är hela Sverige ett utsatt område

”De kriminella gängen regerar. I problemområdena är mord och mordförsök fem gånger vanligare och anlagda bränder är upp till tolv gånger vanligare.”

Krönika

Dyrt att vara åldersfixerad

”Självfallet ska det finnas LSS-bostäder och särskilda boenden för äldre.”

Krönika

Räkna med apan

”Bolagen utsätts för risken att skandaliseras som följd av usla aktieval.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Göteborg är på väg att ta täten i Sverige

”Göteborg är så hårt på gång att det inte går att hitta rätt gata.”

Krönika

Dags att göra om PBL i grunden

(Krönikan publicerades ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden 1/2023) Muharrem Demirok får det inte inte lätt om han väljs till partiledare för …

Krönika

Fastighetsvärdering 2022 – en svårbemästrad pardans

Anders Elvinsson, värderingschef vid Cushman & Wakefield, i en FV-krönika om utmaningen att värdera när snabba skiften uppstår.

Krönika

Tillsätt en kommission

”Inför framtiden borde en kommission tillsättas.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Coliving och hotell blir en bra kombo

”Att minska styrkan i det ofrivilliga varumärket ’Loneliness in Sweden’ vore en välgärning.”

Tillbaka till förstasidan