Lär för framtida tajming

Det komplicerade vägtrafikbygget Norra Länken i Stockholm blir delvis klart drygt ett år tidigare än beräknat. Till yttermera visso blir trafikleden också mer än två miljarder kronor billigare än de tretton som beräknats.

Lågkonjunktur, internationell expertis samt en billigare konstruktion av en del av själva tun-nelbygget har bidragit. Vilka lärdomar kan dras av detta? Ska vi alltid anlita utländsk kompetens eller kan vi lära själva? Kan denna mindre kostsamma uppbyggnad användas generellt? Lågkonjunkturer är svårare att pricka in men inträffar de inte alltid under någon del av en tio år lång byggtid? Kanske vore det värdefullt att göra en djuplodande analys när för en gångs skull ett stort bygge blivit mindre kostsamt än kalkylerat.

Samtidigt undras vad det kostat det allmänna att bygget, på grund av vågmästarpartiers ut-pressning och en (Greger Carpelan) boendes ständiga överklaganden, försenades ungefär tio år.

För att inte tala om vad dessa ”miljövänner” har åsamkat i form av utsläpp i naturen i stället för i en tunnel med höga skorstenar som kunnat sprida avgaserna högre upp i luften. Trafiken genom Lill-Jansskogen har beräknats till 25000 per arbetsdag. Räknat på 250 arbetsdagar blir det 6250000 per år eller över 60 miljoner bilar under dessa cirka tio år. Lägg därtill helgtrafiken för att inte tala om all tung trafik till och från Värtahamnen och Frihamnen som belastat innerstaden, framför allt Valhallavägen.

Bara den tidigare delöppning som nu planeras beräknas ge samhällsvinster på 200 miljoner huvudsakligen i restidsvinster. Multiplicera bara det med tio kan vi, utöver den ökade miljö-belastningen, ha förlorat två miljarder kronor.

Kan aldrig de som orsakat dessa kostnader och miljökonsekvenser ställas till svars, åtminstone politiskt?

 

 

Fler Krönikor

Krönika

Förstärkta trender i pandemins spår

Dag Klerfelt redogör för tendenserna – dit coronan för oss.

Krönika

Det osända kundbrevet

Visst, när det kommer ett företag och vill hyra sådär 6.500 kvm på fina gatan brukar det bli litet fart …

Krönika

Det heliga överskottet?

”Vi vet ju inte hur regering och riksdag skulle ha handlat utan den tvångströjan.”

Krönika

Måste få bygga som man vill

”Sen kom kommunen för att inspektera. Pang, bom. Entrén var inte tillgänglighetsanpassad nog”

Krönika

Kapitalet tränger ut folk

”Åtråvärd mark med hus kidnappas av kapitalstarka riskbolag.”

Krönika

Racka inte ner på det unika

Första gången statsminister Löfven neggade om Almedalen var 2017. Han sa då att han hellre reste runt i landet för …

Krönika

2001 – ett år att minnas

År 2001 kan gå till historien. Då chockades USA av 9/11 och inledde med det kriget mot terrorn. Samma år …

Krönika

"Dags att släppa in hyreskatter bland villahermeliner"

Malin Siwe är trött på att villaområden ska fredas.

Krönika

Kapitalism utan ansikten

”Jag fruktar att den dödar plats efter plats, stad efter stad.”

Krönika

Det höll på att gå helt på tok

Populära Nordic Party fyller tio år. Men första året som festfixare var ingen succé.

Krönika

Lär av Socialdemokraterna

”Folk mår bäst av att inte veta hur korvar och lagar blir till”.

Krönika

Ägna kyrkorna en tanke

Det finns fler kyrkor än de troende har behov av. Kan byggnaderna i stället bli bostäder?

Krönika

Röstade nästan på C!

”Jag var på vippen att lägga min röst på Centerpartiet i kommunalvalet i Stockholm”

Krönika

Triangelns uddar

Den underbara varma sommaren fick plötsligt många att undra om inte klimatförändringen med stigande värme redan var ett faktum.

Tillbaka till förstasidan