FV-Expert: Kommunikation
Kan kommunikationen avgöra affären?
Fastighetsbranschen glöder. Många fastighetsbolag investerar i fastigheter med tydligt fokus på bostäder och samhällsfastigheter. Det är investeringar med bra kassaflöde, som dessutom visat god värdeökning de senaste åren. Detta i kombination med att många kommuners ekonomi är hårt ansträngd, och att investeringsbehoven är stora, resulterar i försäljning av kommunala fastigheter. Många kommuner menar att fastigheter inte är en kommunal kärnverksamhet. Det finns aktörer på marknaden som kan förvalta bättre och till en lägre kostnad. Erfarna fastighetsägare och förvaltare har också bättre förutsättningar att hitta rätt kompetens att utföra arbetet.
Politiker vill kommunicera positiva värden
Gemensamt för kommuner som vill sälja fastigheter är kravet på långsiktighet hos den tilltänkta köparen och hur bolaget framstår gentemot hyresgästerna. Långsiktigheten bekräftas oftast genom hur bolaget tidigare har agerat och vilka intentioner man har för beståndet. Hur en ny ägare uppfattas av hyresgästen spelar stor roll för kommunens politiker.
En väl skött kommunikation är oftast det bästa Public Affairs-arbetet. Ingen politiker vill efter avslutad affär förklara valet av en viss hyresvärd, man vill kommunicera vilka värden försäljningen skapar för kommuninvånarna. Det handlar i stor utsträckning om hur hyresgästerna och därmed väljarna själva uppfattar sin nya hyresvärd.
Du är din egen journalist
Det är viktigt att man är väl positionerad också kommunikativt. Som stöd i kommunikationen kan man välja olika kanaler i form av dagspress, internet, appar, sociala medier och inte minst mötesplatser som exempelvis Almedalen. Detta är idag inget unikt – alla måste vara i alla plattformar med olika intensitet och fokus beroende på målgrupp. Det som genomsyrar all kommunikation är företagets värdegrund som alltid måste ligga till grund för såväl den interna som den externa kommunikationen och företagskulturen. I dagens medieklimat är man sin egen journalist och kan publicera sin egen berättelse. Men hur många gör det?
Skapa förtroende hos hyresgästerna
Ett fastighetsbolag som vill vara en del av den privata allmännyttan måste också kommunicera på ett sätt som inger förtroende bland hyresgästerna och där hyresgästen själv känner stolthet att vara en del av bolaget. Visst skiljer det på ett nystartat okänt bolag utan historik eller logotype jämfört med ett väletablerat bolag som redan förtjänat sin position. Med en genomtänkt, proaktiv och välpaketerad kommunikation blir dock vägen dit betydligt kortare.
Framgången i kommunikationen består inte enbart i att bli publicerad, det handlar ocskå om vad som blir publicerat och den samlade bilden av bolaget – både bland hyresgäster och politiker. Låt kommunikationen ta sin utgångspunkt i bolagets värdegrund. En värdegrund i ett företag är som politikens ideologi. Ett rättesnöre som man alltid kan ta sin utgångspunkt i – även vid en förtroendekris. Allt man gör måste vara sant och verkligt med en tydlig idé om vart man ska med sin verksamhet.
Sverker Eriksson
Newsec Communication, VD