Sverker Eriksson, Newsec Communication, VD

FV-Expert: Kommunikation

Kan kommunikationen avgöra affären?

I samarbete med Newsec

Fastighetsbranschen glöder. Många fastighetsbolag investerar i fastigheter med tydligt fokus på bostäder och samhällsfastigheter. Det är investeringar med bra kassaflöde, som dessutom visat god värdeökning de senaste åren. Detta i kombination med att många kommuners ekonomi är hårt ansträngd, och att investeringsbehoven är stora, resulterar i försäljning av kommunala fastigheter. Många kommuner menar att fastigheter inte är en kommunal kärnverksamhet. Det finns aktörer på marknaden som kan förvalta bättre och till en lägre kostnad. Erfarna fastighetsägare och förvaltare har också bättre förutsättningar att hitta rätt kompetens att utföra arbetet.

Politiker vill kommunicera positiva värden
Gemensamt för kommuner som vill sälja fastigheter är kravet på långsiktighet hos den tilltänkta köparen och hur bolaget framstår gentemot hyresgästerna. Långsiktigheten bekräftas oftast genom hur bolaget tidigare har agerat och vilka intentioner man har för beståndet. Hur en ny ägare uppfattas av hyresgästen spelar stor roll för kommunens politiker.

En väl skött kommunikation är oftast det bästa Public Affairs-arbetet. Ingen politiker vill efter avslutad affär förklara valet av en viss hyresvärd, man vill kommunicera vilka värden försäljningen skapar för kommuninvånarna. Det handlar i stor utsträckning om hur hyresgästerna och därmed väljarna själva uppfattar sin nya hyresvärd.

Du är din egen journalist
Det är viktigt att man är väl positionerad också kommunikativt. Som stöd i kommunikationen kan man välja olika kanaler i form av dagspress, internet, appar, sociala medier och inte minst mötesplatser som exempelvis Almedalen. Detta är idag inget unikt – alla måste vara i alla plattformar med olika intensitet och fokus beroende på målgrupp. Det som genomsyrar all kommunikation är företagets värdegrund som alltid måste ligga till grund för såväl den interna som den externa kommunikationen och företagskulturen. I dagens medieklimat är man sin egen journalist och kan publicera sin egen berättelse. Men hur många gör det?

Skapa förtroende hos hyresgästerna
Ett fastighetsbolag som vill vara en del av den privata allmännyttan måste också kommunicera på ett sätt som inger förtroende bland hyresgästerna och där hyresgästen själv känner stolthet att vara en del av bolaget. Visst skiljer det på ett nystartat okänt bolag utan historik eller logotype jämfört med ett väletablerat bolag som redan förtjänat sin position. Med en genomtänkt, proaktiv och välpaketerad kommunikation blir dock vägen dit betydligt kortare.      

Framgången i kommunikationen består inte enbart i att bli publicerad, det handlar ocskå om vad som blir publicerat och den samlade bilden av bolaget – både bland hyresgäster och politiker. Låt kommunikationen ta sin utgångspunkt i bolagets värdegrund. En värdegrund i ett företag är som politikens ideologi. Ett rättesnöre som man alltid kan ta sin utgångspunkt i – även vid en förtroendekris. Allt man gör måste vara sant och verkligt med en tydlig idé om vart man ska med sin verksamhet.

Sverker Eriksson
Newsec Communication, VD

Fler FV-Expert

FV-Expert: Hållbarhet

Starta rätt och gör smarta val

I samarbete med Forsen
Bygg- och anläggningssektorn står för en femtedel av Sveriges klimatpåverkan, vilket gör det nödvändigt att genomföra förändringar för att anpassa ...

FV-Expert: Skatt

Hur mycket ökar taxeringsvärdena 2025?

I samarbete med Svalner
Nästa år sätts nya taxeringsvärden för hyreshus och industrienheter. Det är hög tid att aktivt arbeta med frågan för att ...

FV-Expert: Solenergi

Gynnsamt läge för solceller efter prisras

I samarbete med EnergiEngagemang
Regeringens mål är att Sveriges elproduktion ska fördubblas de kommande decennierna. Samtidigt har priserna på solpaneler rasat. Tajmingen är därför ...

FV-Expert: Transaktion

Därför vänder transaktionsmarknaden 2024

I samarbete med Novier

Efter de senaste årens stiltje ser vi nu tydliga tecken på att transaktionsmarknaden håller på att vakna till liv. Flera faktorer pekar på att aktiviteten kommer att accelerera under 2024.

FV-Expert: Juridik

Utländska direktinvesteringar i fastigheter

I samarbete med AG Advokat

Säkerhetsfrågorna är högt upp på agendan och med en ny lag om utländska direktinvesteringar på plats behöver fastighetsbranschen snabbt ta till sig hur den berör olika transaktioner.

FV-Expert: Facility Management

Låt förvaltning och teknik samverka på riktigt

I samarbete med CBRE GLOBAL WORKPLACE SOLUTIONS (GWS)

Tekniska framsteg spelar en avgörande roll i dagens snabbrörliga fastighetsbransch. Genom automatisering och digitalisering transformeras industrin med smarta lösningar för drift, säkerhet och effektiviserade arbetsflöden. Denna artikel demonstrerar CBRE verksamhet och deras applicering av dessa verktyg som kan hjälpa er fastighet att optimera framtidens tekniska fastigheter

FV-Expert: Marknadsföring

Ny tjänst – marknadsföring till en fast kostnad

I samarbete med Property Passion
Fastighetsbranschen befinner sig just nu i mer osäkra tider där sälj och marknad ofta skalas bort. För tolv år sedan ...

FV-Expert: Projektledning

Grön kompetens kvalitetssäkrar projektet

I samarbete med Forsen
Gör rätt från början! Det är en självklar sanning inom de flesta områden. Och när man jobbar med parker och ...

FV-Expert: Kontorslokaler

Läge att se över hyresavtalen

I samarbete med Niras
För många företag är lokalkostnaderna en av de största utgifterna och eftersom de i regel har en direkt koppling till ...

FV-Expert: Besiktning

Dags att styra upp besiktningsmarknaden

I samarbete med SBR Byggingenjörerna
De allra flesta småhus i Sverige besiktigas i samband med överlåtelse. Överlåtelsebesiktningen ska upplysa en köpare om fastighetens fysiska skick. ...

FV-Expert: Fastighetsinformation

Bättre energidata ger bättre fastighetsaffärer

I samarbete med Värderingsdata
Har du tillräcklig kunskap och insikt om dina fastigheters energiprestanda och dess betydelse? Den svenska fastighetssektorn är en av de ...

FV-Expert: Juridik

Vad kostar det att säga upp en lokalhyresgäst?

I samarbete med AG Advokat

Du som fastighetsägare behöver ha godtagbara skäl för att säga upp en hyresgäst. Föreligger inte sådana skäl kan det bli …

FV-Expert: Hotellfastigheter

Hotell är tillbaka, men bankerna har inte checkat in

I samarbete med Colliers

Mycket tyder på att hotellbranschen kommer att fortsätta prestera väl och erbjuda en attraktiv riskjusterad avkastning jämfört med andra segment inom fastighetssektorn.

FV-Expert: Skatt

Avskrivningsoptimering – frigör resurser

I samarbete med Svalner

Fastighetsmarknaden har den senaste tiden präglats av ett trevande marknadsläge. I stunder då det är svårare att få ihop kalkylen för nya investeringar kan det vara intressant att titta närmare på kostnadssidan i den egna verksamheten.

Tillbaka till förstasidan