Anders Elvinsson vid Cushman & Wakefield analyserar en affär med en stor samhällsfastighet i södra Sverige.
Högkvarteret 1 & 2, Helsingborg
Uthyrbar area totalt 37.500 kvm
Hyresvärde 102,6 mkr
WAULT Cirka 10 år
Adress Berga allé 21 och 25
Läge 2 km nordost om centrum
Byggår 2006 resp. 2011
Miljöcertifiering BREEAM In-Use, Very Good
TRANSAKTION
Köptidpunkt December 2021
Köpare Intea
Säljare Castellum
Köpeskilling 2.524 mkr
Bedömd initial direktavk. 3,6%
Kr/kvm (uthyrbar area) ca 67.300
Sammanfattning
● Statliga hyresgäster borgar för stabila intäktsströmmar.
● Fortsatt press nedåt på direktavkastningskraven i detta segment.
● Omoderna polishus i fel lägen riskerar att bli en huvudvärk för investerare.
Under sluttampen av 2021 kommunicerades det att Intea ingått avtal om att förvärva polishuset och häktet i Helsingborg från Castellum till ett underliggande fastighetsvärde om drygt 2,5 miljarder kronor. Detta motsvarar en initial direktavkastning om cirka 3,6 procent, enligt C&W:s bedömning. Fastigheterna är belägna två kilometer nordöst om Helsingborgs centrum och är miljöcertifierade enligt BREEAM In-Use, nivå Very Good.
Polishuset, fastigheten Högkvarteret 1, är uthyrt till 2026 med en årshyra om 48,3 miljoner kronor. Byggnaden uppfördes 2006 och har en uthyrningsbar yta om 19 100 kvadratmeter. Häktet, fastigheten Högkvarteret 2, är uthyrt till 2036 med en årshyra om 54,3 miljoner kronor. Byggnaden uppfördes 2011 med en uthyrningsbar yta om 18.400 kvadratmeter. Bashyran justeras med 85 procent av förändringen i konsumentprisindex.
Specialanpassade samhällsfastigheter med stat, kommun eller landsting som hyresgäst har seglat upp som ett av de mest eftertraktade investeringsalternativen på den svenska fastighetsmarknaden. Fastighetsägaren får en säker intäkt under lång tid eftersom hyresgästen tenderar att förlänga hyresåtagandet flera gånger om när alternativet oftast endast är nyproduktion.
Det finns dock anledning att i större utsträckning differentiera restvärdesrisken för rättsvårdande myndighetshus. Fastigheter som bör åsättas en högre restvärdesrisk är till exempel de som är omoderna och/eller har hamnat i fel läge i takt med städernas utveckling. Detta då stat och kommun tycks ha fått upp ögonen för att de själva kan ta kontrollen över det kommande lokalbehovet och därigenom säkra upp en, för dem, fördelaktig affär. I Flemingsberg har Huddinge kommun och Polismyndigheten påbörjat arbetet med att uppföra ett nytt polishus på 40 000 – 60 000 kvadratmeter. Planen är att Polismyndigheten efter konkurrensutsättning utser en hyresvärd. Kommunen avser därefter att sälja marken. Dagens polishus i Flemingsberg färdigställdes 1995. Ett nytt polishus ersätter även polishuset i Västberga som är från 1960-talet.
Det är uppenbart att graden av specifik verksamhetsanpassning, modernitet, storlek och läge kommer att spela stor roll i framtiden. Speciellt när rättsvårdande myndigheter, som redan har växtvärk, ska ta beslut om de avser att stanna i, eller lämna, sina befintliga lokaler.