2015 vann Wallenstam tävlingen om den nya kollektivtrafikknutpunkten vid Ropsten som då planerades för 65.000 kvm. Nu har bolaget och staden förlängt avtalet – men det komplexa projektet blir sannolikt mindre.
Ropsten är en del av stadsutvecklingsområdet Norra Djurgårdsstaden och en stor kollektivtrafikknutpunkt.
Bygghöjden i Wallenstams projekt är upp emot 20–25 våningar (72 meter) och enligt planen ska det även byggas en bit ut i vattnet, enligt de projektplaner som tidigare presenterats.
Fyra aktörer sökte inför beslutet 2015 om att utveckla området. Wallenstam valdes ut. I och med att avtalet från 2015 inte förlängdes innan det upphörde i slutet av 2022, behöver avtalet förnyas. Nu föreslår Exploateringskontoret att politikerna i nämnden ska förnya den tidiga markreservation till Wallenstam för bostäder, handel, kontor m.m. i del av fastigheterna Hjorthagen 1:3 och Ladugårdsgärde 1:9.
Förslaget till nytt avtal innehåller vissa mindre ändringar från tidigare avtal.
Kvarteren närmast Lidingöbron är komplicerade att utveckla på grund av närheten till vägar och spår med buller och risk, skriver Exploateringskontoret i handlingarna för projektet. Vidare ska bussterminal och andra funktioner kopplade till kollektivtrafiken inrymmas. Området berörs även av riksintressepreciseringen för Östlig förbindelse – där mycket är oklart.
I ett tidigt skede av planeringen planerade man för att skapa minst 65.000 kvadratmeter BTA med bostäder, kontor, handel och parkering inom området. Till följd av frågorna kopplade till bl.a. markanspråken för Östlig förbindelse är det sannolikt att bedömningen av antal tillkommande BTA kommer minska, enligt nuvarande bedömning.
I dagsläget har inga nya skisser eller volymer tagits fram.
Uppdaterade markpriser för projektet, med indextidpunkt februari 2023::
- 35 222 kr/kvm ljus BTA för bostäder (tillägg tillkommer för bostäder med sjöutsikt) Motsvarande 2015 var 29 000kr/kvm, alltså upp 21 procent..
- 18 338 kr/kvm ljus BTA för kontor och hotell. Motsvarande 2015 var 10 000kr/kvm, upp hela 83 procent.
- 14 694 kr/kvm ljus BTA för handel. Motsvarande 2015 var 12 000kr/kvm, motsade en uppgång om 22 procent.
Stadsutvecklingen i Ropsten och kvarteren för den tidiga markreservationen bygger på att det gamla läget för Lidingöbanans ändhållplats flyttas. Ett förslag till nytt läge har tagits fram. Tjänstemännen vid Exploateringskontoret konstaterar även att arbetet med Spårväg City vilar för närvarande. Oavsett när eller om Spårväg City kommer till, behövs det nya spårvägsläget för den planerade stadsutvecklingen. Ropsten berörs av ett reservat för ny tunnelbana till Lidingö. En ny tunnelbana skulle innebära förändringar av strukturen i Ropsten. Ropsten berörs av Trafikverkets riksintresseprecisering avseende Östlig förbindelse.