Krönikor

Det osända kundbrevet

Jan Wifstrand, Krönikör

Är sedan våren 2016 krönikör för Fastighetsvärlden. Wifstrand har varit chefredaktör på Sydsvenskan och DN. Nu är han VD för nyhetsbyrån Rapidus. Han har även ett flertal gånger varit moderator vid FV:s seminarier.

Visa faktaruta

Visst, när det kommer ett företag och vill hyra sådär 6.500 kvm på fina gatan brukar det bli litet fart på fastighetsbolaget. Men när det gäller oss småhandlare med det lilla kontoret och kanske en hyreslägenhet i ganska vanlig storlek, hur blir vi då uppskattade som kunder?

Inte alls. Jag vill påstå att branschen är hopplöst efterbliven i konsten kundvård.

Ja, jag vet. Hos någon enstaka aktör finns det en app som ska ge hyresgästen större möjligheter, och det finns några värdar som ser till att fel åtgärdas snabbt. Men sen då?

Här är brevet du som är hyresvärd aldrig har skrivit och troligen inte tänker skriva heller.

Bästa Anna Drömkund,
jag skriver till Dig efter att ha noterat att Du (alt. Ditt företag) nu varit vår trogna hyresgäst och kund i precis 20 år.

Varje månad, år efter år, har Du sett till att den avtalade hyran har betalats i tid. 240 gånger likvid, utan en enda miss! Tack för det.

Vi anser också att Du vårdat objektet väl och dessutom bidragit till omgivande hyresgästers trevnad.

”Brevet du som är hyresvärd aldrig har skrivit och troligen inte tänker skriva”

Det sistnämnda är viktigt för oss, eftersom vi inte bara vill ha betalt för vårt fina utbud utan också är mycket angelägna om att ha bra hyresgäster. En sådan är någon som hjälper till att hålla god ordning i fastigheten och som också är hjälpsam och tjänstvillig när något inträffat. Vi minns till exempel när Du ingrep snabbt vid översvämningen i tvättstugan för sju år sedan, något som minskade de uppkomna skadorna.

Kort sagt: Vi är glada för att vi haft en stark kund­relation med Dig under dessa 20 år. Därför vill vi visa vår uppskattning på ett speciellt sätt. Vi bjuder helt enkelt på hyran för mars månad. Vi ser fram emot att ha Dig som hyresgäst i åtskilliga år till.
Hoppas Du uppskattar vår gest.

De bästa hälsningar
Kalle Klöver
vd Läckra Lyor och Lokaler

Svårare än så är det inte, fastighetsägare. Visa litet vett och etikett, för en gångs skull, i stället för att skicka brev med hotfull ton när källarförrådet inte är märkt på exakt rätt sätt.

Lycka till.

Fler Krönikor

Krönika

Vi måste prata om Göteborg

”Demokratisk arkitektur är en lika knasig idé som demokratisk ekonomi.”

Krönika

Storebror ser dig

”Bara för att något är möjligt behöver det inte vara lämpligt.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Nu är hela Sverige ett utsatt område

”De kriminella gängen regerar. I problemområdena är mord och mordförsök fem gånger vanligare och anlagda bränder är upp till tolv gånger vanligare.”

Krönika

Dyrt att vara åldersfixerad

”Självfallet ska det finnas LSS-bostäder och särskilda boenden för äldre.”

Krönika

Räkna med apan

”Bolagen utsätts för risken att skandaliseras som följd av usla aktieval.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Göteborg är på väg att ta täten i Sverige

”Göteborg är så hårt på gång att det inte går att hitta rätt gata.”

Krönika

Dags att göra om PBL i grunden

(Krönikan publicerades ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden 1/2023) Muharrem Demirok får det inte inte lätt om han väljs till partiledare för …

Krönika

Fastighetsvärdering 2022 – en svårbemästrad pardans

Anders Elvinsson, värderingschef vid Cushman & Wakefield, i en FV-krönika om utmaningen att värdera när snabba skiften uppstår.

Krönika

Tillsätt en kommission

”Inför framtiden borde en kommission tillsättas.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Coliving och hotell blir en bra kombo

”Att minska styrkan i det ofrivilliga varumärket ’Loneliness in Sweden’ vore en välgärning.”

Krönika

En björntjänst med för höga krav

”Klockan två en fredagseftermiddag är pendelstationerna på ön knökfulla med hantverkare”.

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Drömmer som Magdalena

”I sömnen kom den, den inre monologen, grubblerier från statsministern själv.”

Krönika

EU har problem

Från EU hörs allt oftare krav på att bojkotta den ryska gasen. Men att omvandla ord till handling går trögt. …

Krönika

Varför fokus på fler byråkrater?

”Som om Boverket skulle ha bättre lokal koll än kommunerna.”

Tillbaka till förstasidan