Triangelns uddar
Ulf Adelsohn, Krönikör
Är krönikör i magasinet Fastighetsvärlden sedan våren 2012. Adelsohn var partiledare för Moderaterna i fem år och var finansborgarråd i Stockholm i tre år. Han har även varit kommunikationsminister i tre år och landshövding i Stockholms län i åtta år.
Den underbara varma sommaren fick plötsligt många att undra om inte klimatförändringen med stigande värme redan var ett faktum. Alltfler började ifrågasätta såväl köttätande som flygning och Miljöpartiet gick följaktligen till val på såväl högre flygskatter som en ny köttskatt.
Skatter anses nu ha avskräckande effekt på allt utom arbete där höga skatter av många tvärtom påstås ha en stimulerande verkan.
Samtidigt som alltfler beskärmade sig över flygets klimatpåverkan höjde många varningsord för nya ”höghastighetsbanor”. Det undras mig om alla dessa dynamiska tänkare anser att vi ska förflytta oss med häst och vagn eller cykla till kontinenten.
Till skillnad från nästan alla jämförbara länder har vi låga underhålls- och reinvesteringskostnader på våra järnvägar. Samtidigt har järnvägsresandet ökat kraftigt liksom kraven på mer gods på järnväg.
Dessutom kör vi pendeltåg, regionaltåg, intercitytåg, expresståg och godståg på samma – överbelastade – spår.
Nu som på 1800-talet förfasar sig många över kostnaden. Ja det blir dyrt, nu som då. Det är bara det att det är nödvändigt.
Vi behöver därför helt enkelt investera i fler järnvägsspår. Nu som på 1800-talet förfasar sig många över kostnaden. Ja det blir dyrt, nu som då. Det är bara det att det är nödvändigt.
Jag har ett tips: förbind Göteborg med Landvetter och Borås. Bygg fler spår mellan Malmö och Lund och bygg ostlänken från Stockholm till Linköping.
Sedan kan vi i lugn och ro fortsätta i etapper och bygga hela triangeln Stockholm-Göteborg-Malmö.
Och det gör ju inget om tågen kan gå fort också. Men prata inte om ”höghastighetståg” för då går bakåtsträvarna i spinn.