En smått genial lösning ligger bakom planen som innebär att bilar och gående separeras direkt på den västra sidan av spåret. Gående leds under en tunnel till Dalvägen som blir bilfri. Bilarna får istället en nya väg via en ny dragning längs spåret. Bild: BAU.

Grönt ljus: Överdäckning av Solna station

Arenastaden, Råsunda och Hagalund ska länkas samman genom att delar av järnvägsspåren däckas över vid Solna station. Det beslutade kommunstyrelsen den 14 februari och byggnadsnämnden fick i uppdrag att genomföra planläggningen av den första etappen. Bland de som gläds över beslutet finns främst Fabege men även Skanska.

Annons

Samtidigt skapas ett nytt torg, bostäder, förskola och arbetsplatser, som skapar en tryggare och mer levande stadsmiljö vid Solna station.

Fastighetsvärlden har flera gånger berättat om överdäckningsplanerna i området. Först 2018 när Fabege och Skanska fick tidiga markanvisningar och senast för några veckor sedan när vi visade hur de nya kontorshusen på platsen kan komma att se ut.

– Det är positivt att vi äntligen kommer vidare med den viktiga omvandlingen av området vid Solna station. Den kommer att skapa en tryggare, mer levande och sammanhållen stadsmiljö samtidigt som Solnas station blir en mer tillgänglig och funktionell kollektivtrafikknutpunkt, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna.

Förslaget för utvecklingen av Solna stationsområde innebär att stadsdelarna Arenastaden, Råsunda och Hagalund kopplas samman genom att delar av järnvägsspåren däckas över.
Trafiken till Arenastaden flyttas till en ny gata som byggs utmed spåren, vilket möjliggör att Dalvägen kan sänkas och ansluta som gångstråk till det nya stationstorget. Samtidigt förstärks Solna station som viktig knutpunkt för kollektivtrafik, med enklare och effektivare gångflöden mellan pendeltåg, tunnelbana, tvärbana och bussar samt cykel- och gångtrafik.

Skanskas planerade kontorsprojekt Solna Exchange syns till vänster. På andra sidan spårområdet syns de kontorsvolymer som Fabege kan utveckla.

Den första etappen av utvecklingen av Solna stationsområdet, som nu kommer att planläggas, möjliggör cirka 170 nya bostäder, förskola och LSS-boende och nya arbetsplatser. Med lokaler i bottenvåningen för caféer, restauranger och annan service skapas en tryggare och mer levande stadsmiljö i anslutning till ett nytt stationstorg vid Solna stations södra uppgång. Den första etappen möjliggör också den nya gatustrukturen med den nya gatan utmed järnvägsspåren och sänkningen av Dalvägen, som ansluter som gångstråk till det nya stationstorget.

Överdäckningen ska genomföras i samband med utvecklingen av området öster om järnvägsspåren och kommer att planläggas i en nästa etapp. Överdäckningen beräknas kosta 140 miljoner kronor, varav exploatörerna på västra och östra delen av järnvägen ska dela på kostnaden.

Solna station är redan idag en av Stockholmsregionens största knutpunkter för kollektivtrafik. Här samsas fjärr- och regionaltåg med pendeltåg och Arlanda Express, tvärbanan och bussar. Genom utvecklingen av Arenastaden, utbyggnaden av tunnelbanan med en ny tunnelbanestation och utökad busstrafik kommer platsen att användas av ännu fler resande i framtiden. Det finns därför ett behov av att skapa större ytor och förbättra funktionaliteten, orienterbarheten och tryggheten i området. Det finns också ett behov av att förbättra tillgänglighet och möjlighet till cykel- och gångtrafik i området.

Läs om fler planer för närområdet i länkarna bredvid.

Fler Nyheter från förstasidan

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

Hyundai flyttar HK till Frösunda

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Tillbaka till förstasidan