Rätt lägen och format kommer sannolikt fortsättningsvis erbjuda god avkastning för retailers, fastighetsägare och investerare. Generellt är vår syn att större citykärnor och dominanta köpcentrum/retail-parker kommer vara mest motståndskraftiga medan lägen utan kritisk massa eller ett starkt ”convenience-” eller upplevelse-erbjudande har störst risk att påverkas negativt.
Inom de näst kommande åren kommer det överordnade temat i utvecklingsprojekt vara ”place-making”. Gränserna mellan sektorer suddas ut och det är idag otänkbart att utveckla en ny handelssatsning utan inslag av bostäder, kontor, co-working och fritid.
Flertalet retailers har tydligt lönsamhetsfokus och förändrar sina distributionsnätverk för att möta en omni-kanal värld.
Huvuddrivkraften bakom förändringen är tillväxten i online-handeln. I Sverige hade online under 2018 en marknadsandel på ca 8 % medan i Storbritannien var motsvarande andel redan uppe i ca 18 % av den totala handeln. Baserat på utvecklingen i bland annat Storbritannien gör vi nedan en generell framtidsspaning kring motståndskraften av olika format och lägen.
Mycket låg risk
Designer outlet centrum
Inte så vanligt förekommande i Sverige men det finns goda exempel som Barkarby Quality Outlet, ofta stora upptagningsområden och skapar ett klart värde för flera kundkategorier.
Dagligvaruhandel ”convenience-koncept”, i city
Det mindre formatet växer över hela Europa och drivs av lokal konsumtion, starkt närliggande ”footfall” och ofta begränsad konkurrens.
Lyx
Lyxsegmentet har visat sig motståndskraftigt mot online-handeln. Tillväxten av höginkomsttagare och en ökad turism är några bidragande anledningar till att sektorn växer på flera platser i Europa.
Låg risk
”High-street” i större städer
De främsta stråken i framförallt Stockholm och Göteborg har relativt låg risk med ett högt besöksflöde och ökande turism, dessutom kommer den största delen av intäkterna generellt från kontor uppåt i husen.
Köpcentrum, externhandel, regional upptagning
Ofta professionellt managerade av internationella ägare som exempelvis Mall of Scandinavia och med en brett utbud inom retail, ”food & beverage” och upplevelser och attraherar ett stort besöksflöde. Kräver ett aktivt och professionellt management där hyresgäster/kategorier som inte skapar värde aktivt byts ut.
Retail parks
Retail parks i goda kommunikationslägen och med en kritisk massa är efterfrågade av retailers och handeln på de flesta platser går fortsatt relativt bra.
Medium risk
Köpcentrum, större i citylägen
Den normalt relativt stora andelen beklädnad utsätts för konkurrens av onlinehandel. Bra utbud av food & beverage och ständig uppdatering av butiksmixen är kritisk.
Kommundelscentrum
Dagligvaruhandel har en mycket lägre andel online handel och kommundelscentrat är relativt motståndskraftigt ofta med en service-komponent, naturliga flöden och handelsytor inom sällanköp av mindre till mellanstorlek.
Hög risk
Varuhus
”Main stream”-koncept som riktar sig brett har på många ställen problem, något vi har fått erfara i Sverige med Åhléns många stängningar runt om i landet.
High-street, mellanstora städer
Formatet har ofta konkurrens från stark externhandel.
Mycket hög risk
Dagligvaruhandel, hypermarkets
Generellt är de riktigt stora formaten med en stor andel non-food under press av både online-handeln och framgångsrika lågpriskoncept som exempelvis Rusta och Jysk.
High-street, mindre städer
Formatet, som ofta är en huvudgata, är under press från online-handel, externhandel och utbudet i större städer.
Förändringen av retaillandskapet kommer gå mycket snabbt, det blir än viktigare med rätt fundamenta så som läge, kommunikationer och grannar. Det som skiljer ut vinnarna är bl.a. förmågan och viljan att agera samt att aktivt arbeta med sitt bestånd och förstå sina hyresgästers behov.
Ovan framtidsspaning är så klart en generalisering, vid intresse av en specifik diskussion kring ett läge/projekt är ni varmt välkomna för ett samtal.