FV-Expert: Nyproduktion
Paradigmskifte – nyproduktion dyrare än sekelskifte
Något spännande har hänt på bostadsmarknaden!
Priserna på viss nyproduktion har tagit ett rejält kliv förbi den traditionella bostadsmarknaden. Och det är en trend som verkar vara här för att stanna.
Tidigare var nyproduktion förknippat med massproducerade, osexiga standard ”formulär A1” produkter. Fyrkantigt och tråkigt lådliknande, även fast byggherren innovativt använde avlånga kakelplattor i badrummet eller lät bostadsköparna välja färg på laminat och fondvägg.
Likformighet, som en sorts miljonprogram förklätt till medelsvenssonbostäder. Allt var likadant, trots försök till att byta färg på fasadbetongen eller i bästa fall på balkongerna – och ÄR det fortfarande i stor utsträckning måste man väl tyvärr konstatera.
Det är säkerligen en jättebra affär för de byggherrar som arbetar efter dessa modeller, men det bygger inte ett mer spännande Sverige. Frågan är om det ens är maximerad vinst. Det kanske rentav är en risk när man arbetat fram processer och maskiner som bygger dessa lådor om marknadens acceptans att köpa tråkiga saker svänger ens det minsta lilla. Det brukar den som bekant göra emellanåt. Världen förändras, så den som står still åker i praktiken bakåt.
Det kanske är där hela förklaringen ligger till att vissa byggherrar nu slår prisrekord efter prisrekord. Kunderna är beredda att betala mer för någonting som är mer spännande. Inte nödvändigtvis så mycket dyrare för byggherren annat än i idétänk, design och kreativitet.
Som vanligt har de som lyckats valt en egen väg, sneglat ut i omvärlden och lyssnat lokalt, för att se vad som attraherar kunderna på riktigt. För vår del har vi naturligtvis hämtat inspiration från New York, där individuella byggnader betyder mer än på vilken adress den ligger. Människor är individualister, vi väljer kläder, bil, smink, resmål etc för att bekräfta bilden av oss själva. Naturligtvis gäller detta även bostäder.
I New York är priserna mycket högre, så där är det enklare att addera kostsamma detaljer, i Sverige gäller det att vara mer kreativa och tänka ännu hårdare. Men effekten är omedelbar ut mot marknaden. Det är här vi på ESNY är experter. Efter år med otaliga resor till New York, långa dagar på designkontor, arkitektkontor och följt Fredrik Eklund i hans dagliga arbete på Manhattan så har vi sakta men säkert byggt upp en kunskap som ingen annan mäklarfirma har i Sverige idag.
Vi vill använda den kunskapen för att göra Sverige till en mer spännande plats sett till bostäder, hus och områden. Allt kan konceptualiseras till att bli vinst för alla parter och ett roligare samhälle.
Det hela är ganska enkelt!
Mäklaren ska vara med i ett väldigt tidigt skede. Byggherre, arkitekt, designer och mäklare ska arbeta som en familj. Då kan man lätt få fram en slutprodukt som det slår gnistor om. Men snålar man på de olika grupperna så är det kostsammare än besparingen. Där sitter en av de stora propparna. Lätta lite på plånboken så strömmar pengarna snabbt tillbaka! Anlita de bästa så får du bäst resultat. Ska du snåla så kan du fortsätta bygga lådor.
I ”Cornerhouse” där vi flugit in en inredningsarkitekt från New York såldes just en bostad för 133.000 kr / kvm (210 kvm stor) Rejält rekord för området. I ”Ture 8” Där hissarna spelar musik och penthousen hade ”roof top SPA” slogs rekord på 200.000 kr/kvm på ”Continental Apartments” där du har 24h roomservice och Valet-parking, öppningsbara soltak i lägenheterna kommer vi spränga nästa intervall. I nybyggen kan du till skillnad från de redan etablerade brf-erna addera detaljer och tjänster som enkelt som gör att de blir unika/individuella och priserna multipliceras.
Detta gäller inte bara Stockholms dyraste adresser, ett lysande exempel är hur det grå Tuletorget i Sundbyberg förvandlades till ”Nya Tuletorget” och nu har mer spännande hyresgäster i lokalerna, ett vackrare torg för de kringboende och två exceptionellt designade torn av VERA arkitekter. Inte bara såldes bostäderna för 30-40% högre än marknaden runtomkring, men köparna fick en fantastisk produkt i ett numera självsäkert område. Projektet bidrog alltså till att närsamhället i helhet blev bättre.
Det som saknas nu är högre hus i storstäderna. Visst, det är en politisk fråga, men man kan ju undra hur man ska kunna lösa bostadsproblemet genom att bara bygga sig utåt, förutom att det på sikt kommer gynna segregationen så känns det mer och mer krampaktigt att t.ex. försöka kalla Stockholm för Skandinaviens huvudstad. Vi behöver riktiga skyskrapor! Även politiskt!
Med skyskrapor skulle det finnas ekonomi att skapa bekväma boenden för den moderna familjen. Tänk att ha barnpassning för de små en trappa upp, ”gaming-room” för tonåringarna, Gym på vån 35 för de vuxna och en pool på taket för familjen. Kanske en matbutik i bottenvåningen med hemleverans och en rastgård för hundägarna på terrassen på vån 24, så man slipper gå ner på gatan mitt i natten. I en skyskrapa behöver detta inte vara ”lyx”. I en skyskrapa med många familjer kan det bli ekonomi i ett sådant upplägg.
Om ni nu går i byggplaner och känner att det är läge att göra någonting speciellt, följ magkänslan, ta steget, skapa vinning för er själva, kunderna OCH samhället ni verkar i.
Ring mig, så gör vi det ihop!
Niklas Berntzon, Managing Director / Mäklare,
Eklund Stockholm New York