Krönikor

Varför är livet roligare i Göteborg?

Om man väcker en göteborgare mitt i natten och frågar om vad Göteborg ska utvecklas inom så får man svaret evenemang och utbildning. Gör man samma sak med en stockholmare så får man troligen ett förvirrat ansiktsuttryck till svars.

   Den här kunskapen hos göteborgarna och det klara budskapet från det politiska etablissemanget gör att ingen behöver tveka på vilken typ av projekt som är värda att föra fram och att de samtidigt kommer att hanteras på det bästa av sätt. De som jobbar med tillståndsgivning i Göteborg vet inom vilka ramar de kan röra sig och gör därför sitt yttersta för att förenkla för entreprenörer och investerare. Politikerna vet att oavsett vilken ideologi som är styrande så står målet fast. Att nå dit är sedan, beroende på partifärg, bara en fråga om skatte- eller avgiftsfinansiering.

   Frågar man en politiker, i vaket tillstånd, i Stockholm om vilka mål som Stockholm har så skiftar svaren från ”Nordens finansiella center” till ”Capital of Scandinavia”. Ber man dem sedan att konkretisera vad de menar dyker genast den där flackande blicken upp. Det gör den alltid hos dem som inte vet eller har tillräckligt djup kunskap.

   Stockholm skulle kunna vara lika fantastiskt som Göteborg om bara politikerna kunde lägga prestigen åt sidan och bestämma ett antal mål för Stockholm. Mål som vi skall sträva efter att uppnå, oberoende av styrande ideologi. Så snart som dessa mål är definierade kan alla som på olika sätt verkar i och för Stockholm på ett enkelt och naturligt steg vara med och utveckla Stockholm. Ingen entreprenör eller investerare behöver riskera att satsa fel eftersom man då vet att målen i Stockholm är långsiktiga och framtagna i samförstånd, något som det inte är i dagsläget. Tänk vad kul det skulle vara att göra stora satsningar i Stockholm utan att behöva ha den där känslan av obehag att förutsättningarna kan komma att ändras efter nästa val.

   Och tänk vad kul det vore om Göteborg inte ansåg att både Sveriges framsida och bästa företagsföretagsklimat fanns på västkusten utan att det fanns en hälsosam konkurrens mellan Stockholm och Göteborg.

   Innan vi kommer hit får vi dock tyvärr acceptera att livet är roligare i Göteborg, för där vet man vad man vill.

Fler Krönikor

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Krönika

Det går inte ihop!

Anna-Carin Telin idkar självstudier, läs om hennes problem.

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Medelmåttornas tyranni är här

Det mediokra blir det nya normala. Sverige ett land på dekis.

Krönika

Rätt avkastning från din fastighetsportfölj?

Det är nu dags att utvärdera hur bra eller dåligt det gick för den egna portföljen. Lars Johnsson skriver om de viktiga nyckeltalen.

Krönika

Vi måste prata om Göteborg

”Demokratisk arkitektur är en lika knasig idé som demokratisk ekonomi.”

Krönika

Storebror ser dig

”Bara för att något är möjligt behöver det inte vara lämpligt.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Nu är hela Sverige ett utsatt område

”De kriminella gängen regerar. I problemområdena är mord och mordförsök fem gånger vanligare och anlagda bränder är upp till tolv gånger vanligare.”

Krönika

Dyrt att vara åldersfixerad

”Självfallet ska det finnas LSS-bostäder och särskilda boenden för äldre.”

Krönika

Räkna med apan

”Bolagen utsätts för risken att skandaliseras som följd av usla aktieval.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Göteborg är på väg att ta täten i Sverige

”Göteborg är så hårt på gång att det inte går att hitta rätt gata.”

Krönika

Dags att göra om PBL i grunden

(Krönikan publicerades ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden 1/2023) Muharrem Demirok får det inte inte lätt om han väljs till partiledare för …

Krönika

Fastighetsvärdering 2022 – en svårbemästrad pardans

Anders Elvinsson, värderingschef vid Cushman & Wakefield, i en FV-krönika om utmaningen att värdera när snabba skiften uppstår.

Krönika

Tillsätt en kommission

”Inför framtiden borde en kommission tillsättas.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Coliving och hotell blir en bra kombo

”Att minska styrkan i det ofrivilliga varumärket ’Loneliness in Sweden’ vore en välgärning.”

Tillbaka till förstasidan