Julens vila är över, ett nytt år har just börjat, och dessutom ett nytt decennium. Ett perfekt tillfälle att sätta upp mål, både för privatlivet och för karriären. Men istället för nyårslöften som aldrig går att hålla har jag i år bestämt mig för att lägga fokus på ett visst område. År 2010 ska handla om relationer.
En relation till en annan person kan vara nog så svår, men kanske är förhållandet mellan ett köpcentrum och dess kunder än mer komplicerat. Konsumenter är definitivt inte monogama, får inte dåligt samvete när de inte är lojala och lämnar absolut inga löften om långvariga relationer. Konkurrensen är stenhård och nya rivaler seglar ständigt upp på marknaden.
Och precis som i ett förhållande kallas ett par av de största riskerna slentrian och förutsägbarhet. Det gäller att ständigt vara attraktiv och ledord är överraskningar, kommunikation och förnyelse. Det är med glimten i ögat jag säger det, men kanske ni håller med?
Vi vet väl alla att en relation kräver omfattande underhållsarbete. Det är lätt att hamna i gamla hjulspår och glömma bort att förnya sig. Inför detta nya år kommer jag därför att satsa än mer på överraskningar när det kommer till mitt köpcentrum. Lappar med små gulliga meddelanden på centrumets toalettespeglar är nog fel trick, men mitt löfte kommer definitivt att innebära att centrumets besökare ständigt erbjuds upplevelser för alla sinnen.
Liksom i en relation är det väsentligt att veta vad den andra parten faktiskt vill ha och behöver – allt som oftast går detta att lösa med kommunikation, men det handlar också om lyhördhet. Efter ett omfattande arbete med att kartlägga vad konsumenterna vill ha genom undersökningar och dialog är jag än mer redo att leverera det som våra kunder verkligen efterfrågar. För visst är det lättare att tillfredsställa när du vet vad som faktiskt tillfredsställer?
Slutligen så är lojalitet en viktig byggsten i de flesta kärleksrelationer. Genom att både överraska, kommunicera och vara lyhörd bygger vi en bra plattform för detta. Men det handlar även om förnyelse – att inte förfalla, vara idérik, inspirera och skapa upplevelser som i sin tur adderar ytterligare liv till förhållandet. Och just förnyelse samt inspiration tror jag är två nyckelord som även bidrar till att skapa trohet i relationerna mellan mitt köpcentrum och dess kunder.
För mig ska alltså det här bli året då ytterligare förnyelse och ständig förändring befinner sig i fokus för mitt arbete, med syfte att skapa varaktiga och nya relationer. Således ett år med förhållandet i centrum.
Jag önskar er alla ett framgångsrikt 2010!