Att vi föds som original och dör som kopior är ett känt talesätt och kanske är det där shoppingcentra står idag?
Hur många år har vi inte pratat om problemet med likformighet i shoppingbranschen och ändå ser vi kopia på kopia trots att vi alla strävar efter det unika konceptet, det unika innehållet, den unika utformningen. En fråga som jag ställt mig är- är det vi som retailutvecklare som vill skapa det unika centrat eller är det kundernas behov som styr vilka centra vi utvecklar?
Vi lever i landet lagom, där kunderna gärna väljer de kända kedjorna i första hand enligt gjorda undersökningar. Kanske är det som en känd hamburgerestaurang gjorde för några år sedan, då de intervjuade sina kunder för att se hur de skulle bredda sitt koncept. De frågade då om kunden ville ha en nyttig hamburgare och fick 100% ja på utfallet. När de sedan erbjöd en nyttig hamburgare sålde den inte alls – konstigt eller ej men det visade sig nämligen, att hade man som kund gjort sitt val att äta hamburgare, så var det hamburgare man ville ha och inget nytto alternativ. Kan det vara samma sak för köpcentra? Kunderna vill ha unika och udda små butiker men handlar i slutändan ändå i de traditionella kedjorna. Inget fel i det men varför strävar vi då efter att vara unika?
Varför inte skapa det ordinära som är lagom och som tycks fungera? Varför utmana och ha som ambition att skapa en annan typ av köpcentrakoncept? Jo, kanske för att vi nu har kommit till ett läge där den som hittar det unika blir vinnare i den allt hårdnande konkurrensen om kunderna. Det unika behöver inte vara det ”tokyo-spacade” eller det superamerikanska eller det största. Det handlar om små, personliga ting som påverkar dig som kund på din handelsplats, där de mjuka värdena blir en konkurrensfördel. Ärligt talat, vem tror att vi kommer att kunna fylla ett köpcentra med 100 tals nya varumärken – no way!
Den självständiga kunden gör sina individuella val beroende på situation och stämning. Kunskapen och en djupare förståelse av köpcentrats upptagningsområde dessa själ och historia skapar möjlighet att ”paketera” centrat och därigenom skapa det unika. Köpcentrats kommersiella signaler måste överensstämma med butikernas säljsignaler. Då skapas en miljö i harmoni, en total samstämmighet i våra sinnen och vi upplever shopping när den är som bäst. Då har vi lyckats ”paketera” vår produkt. Vem vet, kanske är vi då på väg att skapa något unikt eller ska vi säga lagom unikt för säkerhets skull.