Krönikor

Är vi unika eller lagom?

Att vi föds som original och dör som kopior är ett känt talesätt och kanske är det där shoppingcentra står idag?

Hur många år har vi inte pratat om problemet med likformighet i shoppingbranschen och ändå ser vi kopia på kopia trots att vi alla strävar efter det unika konceptet, det unika innehållet, den unika utformningen.  En fråga som jag ställt mig är- är det vi som retailutvecklare som vill skapa det unika centrat eller är det kundernas behov som styr vilka centra vi utvecklar?

Vi lever i landet lagom, där kunderna gärna väljer de kända kedjorna i första hand enligt gjorda undersökningar. Kanske är det som en känd hamburgerestaurang gjorde för några år sedan, då de intervjuade sina kunder för att se hur de skulle bredda sitt koncept. De frågade då om kunden ville ha en nyttig hamburgare och fick 100% ja på utfallet. När de sedan erbjöd en nyttig hamburgare sålde den inte alls  – konstigt eller ej men det visade sig nämligen, att hade man som kund gjort sitt val att äta hamburgare, så var det hamburgare man ville ha och inget nytto alternativ. Kan det vara samma sak för köpcentra? Kunderna vill ha unika och udda små butiker men handlar i slutändan ändå i de traditionella kedjorna. Inget fel i det men varför strävar vi då efter att vara unika?

Varför inte skapa det ordinära som är lagom och som tycks fungera? Varför utmana och ha som ambition att skapa en annan typ av köpcentrakoncept? Jo, kanske för att vi nu har kommit till ett läge där den som hittar det unika blir vinnare i den allt hårdnande konkurrensen om kunderna. Det unika behöver inte vara det ”tokyo-spacade” eller det superamerikanska eller det största. Det handlar om små, personliga ting som påverkar dig som kund på din handelsplats, där de mjuka värdena blir en konkurrensfördel.  Ärligt talat, vem tror att vi kommer att kunna fylla ett köpcentra med 100 tals nya varumärken – no way!

Den självständiga kunden gör sina individuella val beroende på situation och stämning. Kunskapen och en djupare förståelse av köpcentrats upptagningsområde dessa själ och historia skapar möjlighet att ”paketera” centrat och därigenom skapa det unika. Köpcentrats kommersiella signaler måste överensstämma med butikernas säljsignaler. Då skapas en miljö i harmoni, en total samstämmighet i våra sinnen och vi upplever shopping när den är som bäst. Då har vi lyckats ”paketera” vår produkt. Vem vet, kanske är vi då på väg att skapa något unikt eller ska vi säga lagom unikt för säkerhets skull.

Fler Krönikor

Krönika

För liberala regler för bostadsrätter?

”Bostadsrätterna ses alltmer som en investering än som ett eget boende.”

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Krönika

Det går inte ihop!

Anna-Carin Telin idkar självstudier, läs om hennes problem.

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Medelmåttornas tyranni är här

Det mediokra blir det nya normala. Sverige ett land på dekis.

Krönika

Rätt avkastning från din fastighetsportfölj?

Det är nu dags att utvärdera hur bra eller dåligt det gick för den egna portföljen. Lars Johnsson skriver om de viktiga nyckeltalen.

Krönika

Vi måste prata om Göteborg

”Demokratisk arkitektur är en lika knasig idé som demokratisk ekonomi.”

Krönika

Storebror ser dig

”Bara för att något är möjligt behöver det inte vara lämpligt.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Nu är hela Sverige ett utsatt område

”De kriminella gängen regerar. I problemområdena är mord och mordförsök fem gånger vanligare och anlagda bränder är upp till tolv gånger vanligare.”

Krönika

Dyrt att vara åldersfixerad

”Självfallet ska det finnas LSS-bostäder och särskilda boenden för äldre.”

Krönika

Räkna med apan

”Bolagen utsätts för risken att skandaliseras som följd av usla aktieval.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Göteborg är på väg att ta täten i Sverige

”Göteborg är så hårt på gång att det inte går att hitta rätt gata.”

Krönika

Dags att göra om PBL i grunden

(Krönikan publicerades ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden 1/2023) Muharrem Demirok får det inte inte lätt om han väljs till partiledare för …

Krönika

Fastighetsvärdering 2022 – en svårbemästrad pardans

Anders Elvinsson, värderingschef vid Cushman & Wakefield, i en FV-krönika om utmaningen att värdera när snabba skiften uppstår.

Krönika

Tillsätt en kommission

”Inför framtiden borde en kommission tillsättas.”

Tillbaka till förstasidan