Experterna om Amazons etablering
Vad innebär det att världens största företag lanseras i Sverige? Möjligheter eller hot? FV summerar vad ett antal experter tror.
Johan Anselmsson, professor i företagsekonomi vid Lunds universitet:
Det blir en utmaning för befintliga aktörerna i Sverige. Det kan verkligen skaka om detaljhandeln. Med tanke på hur corona har ökat tillväxten online så är det här bland det mest spännande som kan hända. Jag tror svenskarna i stort sätt kommer köpa samma saker som Amazon säljer internationellt. En bra profetia är att kolla på hur det ser ut i Tyskland, säger Anselmsson till Aftonbladet.
Sten Selin, styrelseordförande för E-handelsstaden Borås:
– Man ska nog vara orolig inför den här etableringen, speciellt inom vissa produktsegment som elektronik, kontorsmaterial och prylar. Amazon är en prispressare och har många innovativa lösningar som kan vara ett hot, säger Selin till Borås Tidning.
Anders Parment, som forskar om framtidens handel vid Stockholms universitet:
– Jag tror inte det blir så dramatiskt som många tror. Så fort de gör något blir många oroliga och rädda. Men vi har en välfungerande e-handel i Sverige och Amazon har inte alltid lyckats bra utomlands. Dessutom har de fått kritik för sitt hållbarhetstänk och för de anställdas villkor, säger han till Aftonbladet.
Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord:
– Under coronakrisen har vi sett att e-handeln tagit ett skutt uppåt, och med Amazons svenska inträde på marknaden tror jag att e-handeln kommer få ytterligare en skjuts, säger han till Göteborgs-Posten.
Investeraren och e-handelsprofilen Sïmon Saneback:
– Med risk för att låta som en domedagsprofet, vågar jag påstå att retailindustrin aldrig kommer att bli sig lik igen. Frågan är hur lång tid det kommer att ta tills vi når den kritiska brytpunkten, säger Sïmon Saneback till EHandel.
Emma Hernell, vice vd på HUI Research:
– De behöver göra en analys på vad man ska göra med sitt sortiment, sina priser och bestämma sig för hur man ska förhålla sig till Amazon. Det är ju både en konkurrent och en plattform som kan skapa möjligheter för många, säger Hernell till DN.
Urban Lindstedt, som driver podden Ehandelstrender:
– Jag tror inte att vi kommer att märka så stor skillnad det första året efter lanseringen. Men på några års sikt, när Amazon trimmat in sin svenska logistik och många svenska företag etablerat sig på plattformen, då kommer Amazon att pressa marginalerna för svensk detaljhandel. Jag tror framför allt att det är detaljhandlare som inte satsar på sin egen e-handel som kommer att ta stryk, säger Lindstedt till EHandel.
Nicklas Storåkers, vd vid Pricerunner:
– De kommer inte svepa in och bli störst. Jag tror de tar en marknadsandel på 1-10 procent de första tre åren, säger han till DI.
Daniel Sandström, litterär chef och förläggare på Albert Bonniers förlag:
– Vad branschen är rädd för är att Amazon ska försöka sänka priserna på ett dramatiskt sätt för att ta marknadsandelar. Företaget har inget superbra rykte som arbetsgivare. För att bli en del av ekosystemet i den svenska bokbranschen behövs också strategier kring hållbar utveckling när det gäller till exempel logistik och distribution, säger Sandström till DN.
Maria Hamrefors, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen:
– Vi har två starka aktörer i Adlibris och Bokus som båda har ett brett utbud, bra kundservice och snabba leveranser. Så där tillför inte Amazon något nytt, säger hon till DN.
Per Ljungberg, vd vid Svensk Digital Handel:
– Vi är positiva till Amazons etablering och är övertygade om att den ökade konkurrens leder till en ännu starka tillväxt för e-handeln i Sverige. Samtidigt sätter det ännu större press på våra svenska politiker att driva på inom EU för en ny lagstiftning för plattformsansvar. Vi räds inte konkurrens men vill att den ska ske på lika villkor. Som handlare måste du även ta ställning till om du ska se Amazon som ett hot eller möjlighet. Amazon kan öppna upp nya möjligheter för framgångsrika svenska e-handlare att snabbare nå utanför sveriges gränser”, skriver Ljungberg i ett pressmeddelande.