Efter flera år av spekulationer meddelar e-handelsjätten Amazon att företaget har ”påbörjat” lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se.
– Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu, säger Alex Ootes, Vice President EU Expansion på Amazon i ett pressmeddelande som skickats till Fastighetsvärlden.
– Vi är optimistiska inför att vi, genom att fokusera på de saker vi tror att kunderna kommer att lägga störst vikt vid – låga priser, stort utbud och snabba leveranser – på sikt kommer att kunna vinna de svenska kundernas förtroende.
I skrivande stund blir dock den som går in på den svenska adressen fortfarande omdirigerad till bolagets tyska sajt.
Företag som är intresserade av att sälja sina produkter via Amazons svenska sajt ombeds kontakta e-handelsjätten.
Det kostade bolaget 6 miljoner kronor att för två år sedan lägga vantarna på domänen Amazon.se, har flera sajter tidigare berättat om. Kodnamnet för satsningen har varit Project Dancing Queen.
Redan 1998 etablerade sig Amazon i Tyskland. Där står det amerikanska bolaget idag för nästan 40 procent av tyskarnas näthandel.
Amazon grundades 1994 av Jeff Bezoz, numera världens rikaste person, och är världens största detaljhandelsföretag på internet.
Läs mer om Amazon i länkarna bredvid.