FV-Expert: Uthyrning

Ny lösning för kontoret – rätt koncept i rätt tid

I samarbete med NORNORM

Den omvälvande förändringen av hur vi arbetar, påskyndad av pandemin, kan innebära nya affärsmöjligheter för fastighetsägare. En av dem är att differentiera och kundanpassa erbjudandet med nyckelfärdiga, möblerade kontor. Ett enkelt sätt att göra det är genom att prenumerera på kontorsmöbler. Det ger på ett hållbart sätt full flexibilitet att anpassa kontoret efter företags växlande behov.

Kontoret är dött – länge leve kontoret. Begreppet kontor är snabbt på väg att omdefinieras, men oavsett om du har ett på fickan och ytterligare ett i hemmet, så kommer de flesta av oss även i fortsättningen att behöva de sociala aspekterna av en fysisk arbetsplats. Och även om den digitala transformationen innebär att det mesta kan skötas på distans, inser de flesta företag att svaret på ökat engagemang och samarbete inte ligger i ytterligare en app, utan snarare i en fysisk plats att mötas.

Det handlar inte längre om att ha folk på kontoret, utan om att människor behöver interagera med varandra på olika sätt beroende på vad de arbetar med. Därför har vi på Nornorm skapat en modell som innebär att du enkelt och snabbt kan förändra funktionerna på ditt kontor. Det som är kontorsplatser idag kanske behöver bli mötesrum i morgon. Med vår lösning är det enkelt att förändra kontoret i takt med att behoven förändras.
Det kan också handla om att företaget växer – eller krymper. Med vår prenumerationslösning är det kostnadsfritt att skala upp eller ned.

Kostnadseffektiv och cirkulär
En fördel med den här prenumerationsmodellen är att kunden inte betalar för ett visst antal möbler, utan för en fullt möblerad arbetsplats – och det till en kostnad för ungefär 1 euro per dag och anställd, beräknad på en yta på cirka tio kvadratmeter per anställd.

Drivkraften när vi startade Nornorm var att göra branschen mer cirkulär. Ofta hamnar fullt användbara kontorsmöbler på soptippen efter bara några år i samband med att kontoret ska göras om efter nya behov. Vi satsar på möbler av god kvalitet och med tidlös design, till exempel kontorsstolar från Herman Miller och fåtöljer från Gemla, som håller länge och som kan återanvändas i ett cirkulärt kretslopp mellan kunder.

Digitalt angreppssätt
Ett sätt för för oss att optimera kundnyttan och effektivisera våra egna processer är att utnyttja olika digitala lösningar. Bland annat använder vi algoritmer för att hjälpa kunderna med inredningsprocessen. Kunden kan skicka in en planskiss av ytan – och inom loppet av 48 timmar får de tillbaka ett designförslag i 3-D. Sensorer byggs dessutom in i många möbler för att kunna bedöma hur ofta de används och om ytan kanske skulle kunna utnyttjas mer effektivt på ett annat sätt. Samtidigt innebär innovativa orderprocesser och omvända leveransled att det är lätt att både beställa och skicka tillbaka möbler.

Målgruppen är alla bolag med kontor, men stora kunder idag är fastighetsbolag och co-workingbolag. Gemensamt för dessa är dels att de strävar efter en cirkulär verksamhet, dels att de ser att de kan stärka sitt erbjudande genom att inkludera möbler i hyran, till exempel via nyckelfärdiga lösningar. Trots att Nornorm, där en av stora investerarna är Ikea, bara har varit igång i mindre än ett år har vi redan 89 kunder och inrett närmare 50 000 kvadratmeter, med ytterligare 101 000 kvadratmeter på gång och 343 000 kvadratmeter under dialog.

Det är tydligt att vi har lanserat rätt koncept i rätt tid. Gensvaret från företagen vi träffar har varit otroligt, välkommen även du.

Fler FV-Expert

FV-Expert: Projekt

Full kontroll hela vägen

I samarbete med Forsen

Byggbranschen är väldigt lokal, även för rikstäckande företag. När du handlar upp entreprenörer är det därför A och O att ha koll på hemmamarknaden – inte minst i oroliga tider. Och i Norra Sverige är det ett extremt tryck just nu.

FV-Expert: Hållbarhet

Så skapas morgondagens innovationer

I samarbete med Skanska

Innovationer för klimatet är ett brinnande aktuellt och viktigt ämne. Hur kan vi som samhällsaktörer öka innovationstakten för att lösa energibristen och samtidigt nå klimatmålen?

FV-Expert: Förvaltning

Extern förvaltning skapar långsiktiga värden

I samarbete med Novier

Nya regelverk, hållbarhetskrav, digitalisering, alltmer komplexa system och högt ställda krav från hyresgäster kräver i allt högre grad specialistkompetenser i förvaltningen. I en tid när rätt kompetens är en bristvara kan extern förvaltning vara den bästa lösningen.

FV-Expert: Samhällsfastigheter

Hög tid att höja lägstanivån rejält

I samarbete med Sehlhall

Efterfrågan på samhällsfastigheter överstiger utbudet, och konkurrensen om objekt har aldrig varit högre. Mycket talar således för att branschens konsolidering kommer att fortsätta, samt att avkastningskraven för omsorgsfastigheter fortsätter att vara låga.

FV-Expert: Juridik

Stämpelskatt vid förvärv genom fastighetsbildning?

I samarbete med AG Advokat

Lantmäteriet lämnade den 31 mars 2022 ett lagstiftningsförslag avseende generell stämpelskatteplikt vid förvärv av fast egendom genom fastighetsbildning.

FV-Expert: Kontor

Rise and shine – Göteborg 2.0

I samarbete med Colliers

Göteborg är en stad i snabb förändring. En klassisk industristad som accelererar in i framtiden.

FV-Expert: Juridik

Risker med försenat slutbesked på tillträdesdagen

I samarbete med Brick Advokat

I ett hyresavtal är tillträdesdagen ett viktigt avtalsvillkor. Genom det villkoret uppkommer en skyldighet för hyresvärden att leverera lokalen till hyresgästen på tillträdesdagen. Misslyckas hyresvärden i sitt åliggande hotar juridiska konsekvenser.

FV-Expert: Kontor

Intresset för ”gröna” kontor har ökat markant

I samarbete med Novier

Restriktionerna är numera historia och därmed har samhället tagit flertalet kliv för att återgå till det nya normala. Det innebär att en rad företag just nu ser över sina kontorsbehov.

FV-Expert: Hållbarhet

Vi måste minska våra fastigheters energiförbrukning – från och med igår

I samarbete med Nuuka Solutions

IPCC-rapporten som släpptes den 28 februari försvann bakom nyheten om den ryska invasionen av Ukraina. Den omfattande rapporten om klimatförändringar …

FV-Expert: Finansiering

Långsiktigt samarbete ger effekt och kontroll

I samarbete med Aros Kapital

Sjöson har haft en imponerande tillväxtresa och Aros har haft möjlighet att vara med under den här resan. Vi är lite nyfikna på hur de har uppfattat oss som samarbetspartner under de här åren.

FV-Expert: Kontor

Den nya tidens mötesplats

I samarbete med Skanska Sverige

För bara några år sedan var kvadratmeter och antal skrivbord det man fokuserade på. I dag är det de mjuka värdena och innehållet mellan väggar och tak som blivit de prioriterade frågorna, enligt Mats Dynevik, marknadschef på Skanska Fastigheter Göteborg.

FV-Expert: Transaktioner

”Klienten ska få en trygghet i framtida kassaflöden”

I samarbete med Svalner

Fastighetstransaktioner på den svenska marknaden genomsyras av komplexa processer med många olika arbetsströmmar som inte sällan är präglad av korta deadlines. Inom Transaction Services på Svalner stöttar man sina fastighetsklienter att analysera den finansiella informationen och säkerställa att samtliga finansiella parametrar beaktas i transaktionen.

FV-Expert: Kontor

The office is dead, long live the office!

I samarbete med Colliers

Efter snart två år av hemarbete och digitala arbetssätt har mycket i våra arbetsmönster förändrats. Tydligt är att behovet av kontor kvarstår och efterfrågan på kontorslokaler är stark. Men det är inte gårdagens kontor som efterfrågas, utan någonting annat, något bättre.

FV-Expert: Fastighetsfinansiering

”Vi hjälper fastighetsbolag som vill expandera”

I samarbete med Aros Kapital

I min roll som kundansvarig på Aros Kapital arbetar jag framför allt med fastighetsfinansiering, både byggprojekt och andra fastighetsfinansieringar. Det …

Tillbaka till förstasidan