Återhämtningen på hotellmarknaden har börjat. Den dramatiska minskningen av resandet som följde i pandemins spår innebar ett historiskt tapp i efterfrågan på hotelltjänster. Antalet belagda hotellrum de senaste 12 månaderna är 45 procent lägre än innan pandemin. I takt med att en allt större del av befolkningen under året successivt vaccinerats har dock resandet börjat komma i gång och efterfrågan på hotellrum ökar. Hotellföretagens förväntningar på en ökad efterfrågan framöver har dessutom stigit kraftigt till följd av detta.
Osäkerheten om den framtida efterfrågan är stor. Även om återhämtningen har kommit i gång är osäkerheten stor om pandemin kommer att ha en långsiktigt negativ effekt på resandet och efterfrågan på hotellrum. Osäkerheten gäller framför allt om affärsresandet kommer tillbaka till tidigare nivåer och om marknaden för möten återhämtar sig.
Risk för utslagning av hotelloperatörer. Trots vändningen på hotellmarknaden är inte faran över för många hotelloperatörer. På grund av pandemins konsekvenser har i stort sett samtliga hotelloperatörer, trots olika stödåtgärder, gjort stora förluster med en urholkning av det egna kapitalet som följd. Till detta ska läggas de skatter och i vissa fall andra kostnader, såsom hyror, man fått uppskov med under pandemin, som ska betalas. Till och med juli i år hade branschen exempelvis, till följd av pandemin, fått uppskov med cirka 1,5 miljarder kronor i skatter och avgifter. Trots att hotelloperatörerna har haft det extremt tufft sedan pandemin startade har relativt få hotellföretag gått i konkurs, drygt 70 stycken sedan mars 2020. Det finns dock, till följd av ovanstående, en överhängande risk att flera hotelloperatörer kommer att tvingas avveckla sin verksamhet det närmaste året, vilket även skulle påverka fastighetsägarna som då måste hitta nya hyresgäster till sina hotellfastigheter.
Många hotell kan behöva ompositionera sig. Under pandemin har många fysiska möten ersatts av digitala motsvarigheter på företag och myndigheter. Det har lett till att antalet affärsgäster på hotellen i Sverige minskat med 50 procent och övernattningskonferenser har tappat nästan 90 procent jämfört med innan pandemin. I vilken utsträckning denna förändring kommer att bestå post-pandemin råder det osäkerhet om, men att det kan röra sig om relativt stora effekter kan inte uteslutas. Många hotell kan då behöva tänka nytt och ompositionera sig för att kunna ersätta bortfallet av affärsgäster med andra typer av gäster. Ett aktuellt exempel är Elite Hotels satsning på spa, där de öppnar tre nya anläggningar i sina hotell det närmaste året och siktet är inställt på ytterligare fler de närmaste åren.
Den traditionella ansvarsfördelningen utmanas. Hotelloperatörerna har normalt ett stort ansvar för fastighetens invändiga skick, inventarier och utrustning. Den pressade situation som många hotelloperatörer befinner sig i gör dock att det kan saknas tillräckliga medel för vidareutveckling, investeringar och underhåll. Mot den bakgrunden kan fastighetsägarna, i det korta till medellånga perspektivet, behöva ta ett större ansvar för investeringar i fastigheten. Till exempel vid eventuell ompositionering och andra nödvändiga underhållsinvesteringar för att säkra hotellets attraktivitet och konkurrenskraft.
Annordia kan ge stöd. De närmaste sex till tolv månaderna är det alltså många strategiska beslut som hotellfastighetsägare kan behöva fatta för att anpassa verksamheten till situationen efter pandemin. Behöver man en ny operatör, måste hotellet få en ny inriktning, kommer det att krävas investeringar m.m. Annordia har sedan 30 år tillbaka bistått hotellfastighetsägare i dessa frågor. Behöver ni hjälp så är ni varmt välkomna att kontakta oss.