Behöver vi verkligen kontoret?
Charlotta Liljefors Rosell Affärsområdeschef Kontor vid AMF Fastigheter. Bolaget är en av Sveriges största fastighetsägare och äger hus för cirka 40 miljarder kronor (inklusive andelen i Rikshem), varav merparten finns i bästa läge i centrala Stockholm.
Jag sitter och skriver det här på Jobba hemma-dagen den 6:e februari, och då kan det vara läge att fundera över vilken roll kontoret spelar idag. Tanken är verkligen inte ny, att vi tack vare ny teknik inte behöver sitta på kontoret och jobba, utan lika gärna kan göra det hemifrån. Själv har jag inte kunnat jobba hemma idag på grund av möten där den direkta kontakten är viktig. Det är nog ganska vanligt. Fortfarande är det ovanligt att jobba hemma ens en dag per vecka. Däremot har vi sett en tydlig tendens i hur den nya tekniken gör det möjligt att ha flera kontor på olika adresser, ibland även i samma stad, för att arbeta distribuerat mellan kontoren. Så egentligen finns nog all teknik på plats för att göra distansarbete möjligt.
Faktum är att det omvända nästan är en starkare trend. Många frilansare och mindre företag söker ett sammanhang och ett utbyte på många plan i s.k. co-working spaces. Till ytan kan det likna ett kontorshotell, men de innehåller mer utvecklade former av samarbete och värderingar, och inte minst möjligheten att i ett öppet klimat utbyta erfarenheter mellan olika företag. I Stockholm har vi till exempel The Hub och Entreprenörskyrkan och snart säkert många fler.
Uppenbarligen tillför kontoret något mer än bara skrivbord och arbetsredskap. Vi pratar gärna om både de planerade och de så eftertraktade spontana mötena, liksom arbete i projektform. I en turbulent värld med alltfler tillfälliga anställningar står säkert kontoret också för en trygghet och kontinuitet i tillvaron.
Det kan vara värt att fråga sig om inte kontoret också är ett slags arbetsverktyg i sig. Genom kontorets utformning visualiseras och tydliggörs uppgifter och processer på ett mer genomgripande sätt än vad som kan göras med de mest avancerade datorverktygen. Kanske ändå starkare är hur kontoret kan användas för att bygga en profil och en kultur. Lite pikant är det att just IT-företagen är de som är extra duktiga på detta. Googles beryktade huvudkontor Googleplex (googla det!) är ett exempel, Spotify här hemma likaså. Inte sällan planeras arbetet grafiskt och handgripligt på stora väggtavlor, ursprungligen inspirerade av Lean-modellen i Toyotas fabriker.
Så visst ser vi att kontoret behövs, kanske mer än någonsin, om än i en i ny och friare form! För att få nya idéer och uppslag på hur detta kan komma att se ut engagerade AMF Fastigheter studenter vid Arkitekturskolan på KTH och Konstfack i projektet futuRum om just framtidens kontor. Den 18 februari kommer resultatet att presenteras vid en vernissage, det ska bli spännande att se vad de kommit fram till!
Mer information finns även på www.futurumstudion.se