En ny tunnelbanestation med en uppgång nära det planerade Ikeavaruhuset krävs. Montage: Fastighetsvärlden.

Ny t-banestation kan rädda Ikea vid Globen

Annons

Två månader kvar på option – Succé med cityvaruhus i Hamburg. Den 22 januari 2013 kunde Fastighetsvärlden avslöja placeringen för Ikeas tredje varuhus i Stockholmsregionen: Slakthusområdet (strax sydväst om Globen). Ikea/Ikano erhöll under en tid av två år från och med den dagen en option att ensam förhandla med Stockholms stad om exploatering inom området. Läs mer om planerna i länkarna nedan.

Tiden håller nu på att rinna ut, men kommer sannolikt att förlängas eftersom det är staden som strulat till följd av bland annat maktskiftet i stadshuset. En av de stora stötestenarna i projektet är att många politiker fruktar att ett Ikea ska orsaka trafikinfarkt i närområdet.

En räddning för hela Ikeaprojektet är att det planeras för en ny tunnelbanesträckning genom området och att, enligt Fastighetsvärldens källor, en ny station kan få en uppgång precis bredvid varuhusets entré. Sträckan mellan Gullmarsplan och Sockenplan ska grävas ner i tunnel (sker vid linjebytet, vid sammankopplingen till den förlängda blå linjen till Nacka).

Vid nedgrävningen finns tre alternativ till sträckning, en som följer den nuvarande längs stationerna Globen och Enskede gård samt två som får en mer östlig dragning under Slakthusområdet och en ny station där (i så fall utgår de andra stationerna). Det sista av Slakhusalternativen har en så kraftig östlig sträckning att det passar Ikea perfekt. Det skulle även passa bra för Tele 2 Arena.

– På det sätt som vi planerar att bygga stad i Slakthusområdet så funkar det inte med så mycket bilar. Det ska absolut inte liknas vid något externhandelsområde eller ett nytt Kungens kurva. Det ska byggas en större mängd bostäder och arbetsplatser i området och vi vill ha en stor del handel i området. Det kommer att bli mycket handel i området oavsett om det blir Ikea/Ikano eller någon annan som står bakom. Det är ett av Stockhoms största utvecklingsområden och tunnelbanan kommer att behövas oavsett hur det blir med Ikea, säger Roger Mogert, S, stadsbyggnadsborgarråd, till Fastighetsvärlden.

Ikea/Ikano planerar för att bygga 136.000 kvm handel i Slakthusområdet plus bostäder.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet har sagt nej till ett nytt Ikeavaruhus vid Globen. Roger Mogert och Socialdemokraterna vill inte stänga dörren, utan avvaktar arbetet med trafikfrågan och hur den kan lösas. Idén presenterades av det tidigare borgliga styret med Moderaterna i spetsen. Det kom dock omgående kritik även från högersidan mot projektet, speciellt av oro för trafiksituationen och det stora antalet parkeringsplatser som efterfrågats.

– Ett Ikea enligt ett citykoncept skulle betyda mycket för områdets utveckling. Det finns flera exempel där det konceptet visat sig funka utmärkt, till exempel Hamburg, Hongkong och Peking, säger Mogert.

Förvaltning för utbyggd tunnelbana (FUT)  kommer att samråda med allmänhet och berörda organisationer om hur arbetet med ”Slakhusdragningen” ska gå vidare under februari-mars 2015. Därefter färdigställs lokaliseringsutredningen (inklusive samrådssynpunkter).  Beslut om sträckning kan fattas av Landstingsstyrelsen. Ledande personer vid FUT vill för Fastighetsvärlden inte kommentera exakta placeringar av tunnelbaneentréer i de olika förslagen till sträckningar. En eventuell station i Slakthusområdet ingår i den finansieringen som är avtalad mellan parterna i 2013 års Stockholmsförhandling.

Den eventuella nya tunnelbanestationen i Slakthusområdet (alternativt de båda nya nedgrävda stationerna längs den existerande sträckningen) kommer enligt planen att bli en del av blå linje när den idag gröna Hagsätralinjen byter färg. Grenen ansluter då till den planerade Nackalinjen via Gullmarsplan (plattformen hamnar under jord) och de nya stationerna vid Hammarby sjöstad (med entréer på varje sida kanalen) och på östra Södermalm (Sofia, som placeras rejält djupt) för vidare anslutning till den blå linjen vid Kungsträdgården. Skiftet av ”linjefärg”/sträckning bidrar även till en ökad kapacitet på den gröna linjen. Cirka 4.000 boende i Enskede gård och Johanneshov skulle enligt SL:s utredning påverkas negativt av en flytt av spåret österut eftersom de får betydligt längre att gå.

Den 30 juni öppnade Ikea ett stort cityvaruhus i centrala Hamburg som blivit en stor succé, vilket SvD berättade om några veckor efter öppningen. Det är alltså främst en succé för att besökarna tar sig dit utan att använda bilen – vilket var målsättningen. Fastighetsvärlden kan berätta att, enligt uppgift från Ikea, så tar sig fortfarande 95 procent av besökarna dit på annat sätt än med bil.

Ikea räknade ursprungligen på att varannan besökare skulle ta sig till varuhuset, som ligger i stadsdelen Altona, på annat sätt än bil. Kunderna kan låna en elcykel gratis upp till tre timmar, men det går även att hyra dem längre än så. Både det och möjligheten att låna kärra och hopfällbar cykelvagn är mycket populärt. Ikea uppger för Fastighetsvärlden att en elcykel med släp kan transportera upp till hundra kilo, vilket exempelvis är tillräckligt för att frakta en PAX-garderob.

Hittills har fyra fastighetsägare (Fabege, Locum, Diligentia och Akademiska Hus) erbjudit sig att bidra ekonomiskt till utbyggd tunnelbana. Ikea/Ikano uppger för Fastighetsvärlden att man inte tagit ställning och att saken inte diskuterats med motparten.

Fastighetsvärlden Idag 2014-11-20

 

Karta: Fastighetsvärlden.
Karta: Fastighetsvärlden.
Alternativ 2 för nytt stationsläge i Slakthusområdet. En av ingångarna kan, enligt uppgift till Fastighetsvärlden, komma att placeras väldigt nära Ikeas entré.
Alternativ 2 för nytt stationsläge i Slakthusområdet. En av ingångarna kan, enligt uppgift till Fastighetsvärlden, komma att placeras väldigt nära Ikeas entré.
Idéstudie från maj 2013. Bild: Trafikförvaltningen/Stockholms läns landsting.
Idéstudie från maj 2013. Kartan visar en eventuell ny dragning för tunnelbanelinjen. Inom det gulmarkerade området vid Slakthusområdet finns det två möjliga placeringar för en station. Kartan ovan visar alternativ 1, en bit väster om Ikeas planer.  Illustration: Trafikförvaltningen/Stockholms läns landsting.
Ikeas varuhus i centrala Hamburg öppnade i somras – och de allra flesta tar sig dit utan att använda bil. Till och mer fler än vad Ikea hoppats på.
Ikeas varuhus i centrala Hamburg öppnade i somras – och de allra flesta tar sig dit utan att använda bil. Till och mer fler än vad Ikea hoppats på.
Den första skissen på det nya Ikeavaruset som ska byggas i Stockholmsområdet, precis söder om Globen. Till vänster på skissen syns nya Stockholmsarenan som ska stå klar i sommar.
Den första idéskissen på det nya Ikeavaruset som planeras att byggas i Stockholmsområdet, precis söder om Globen. Till vänster på skissen syns nya Stockholmsarenan (Tele2 Arena, som när Ikea-planen presenterades fortfarande höll på att byggas).

Fler Nyheter från förstasidan

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Alma utökar i Häggvik

Förvärvar fastighet i Sollentuna.

Krönika

För liberala regler för bostadsrätter?

”Bostadsrätterna ses alltmer som en investering än som ett eget boende.”

Upp som en sol…

Men borta är nu alla ursprungliga visioner och kvar finns en samling överbelånade skräpfastigheter. Willy Wredenmark kommenterar.

Hon får toppjobb på Skanska

Läs om dagens bestånd och om framtidsplanerna.

Blir vd på Fastator – igen

Tar över efter 82-årige Björn Rosengren.

Batljans PPI nu på börsen – aktuellt med köp i Sverige

Ilija Batljan i FV-intervju om framtiden för det nu noterade bolaget. Se bilder från ceremonin.

Minus 872 mkr i eget kapital

Med ett alarmerande ”rött” bokslut kan frågor ställas om bolaget inte borde ha agerat innan fordringsägarna gick till tingsrätten med konkursansökan.

OP begärs i konkurs – bolagets nionde liv testas

Konkuransökan har lämnats in till tingsrätten. FV kan berätta att några försäljningar är nära – men kan nog inte rädda bolaget.

Vakansgraden upp

Något mer tomställda lokaler hos Vasakronan. Läs om de olika segmenten och de fyra orterna.

Tillbaka till förstasidan