HG Wessberg hoppas på fastighetspengar till t-bana
”Vi ska bygga så fort det går”. För 17,7 miljarder kronor planeras det för utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm. Regeringens förhandlingsman HG Wessberg medverkade under onsdagen på Business Arena vid en välbesökt utfrågning. Han inledde med att göra alla besvikna.
– Jag har en känsla av att många här kommer att gå härifrån väldigt besvikna för jag kommer inte berätta något av värde.
Alla får vänta till runt årsskiftet när han, och kollegan Catharina Håkansson Boman, till regeringen ska lämna sin första delrapport kring hur det går med att lösa finansieringsfrågan och även turordningen för de nya t-banesträckningarna.
Något vägledning kring turordningen gav han inte alls, men han upprepade vad han sagt flera gånger tidigare, alltså att han tror på en projektstart 2014 och byggstart 2016 för den linje som blir först ut. Det som ingår i utredningen är alltså två korta sträckor, en avgrening till Hagastaden från Odenplan på den gröna linjen och en förlängning av blå linje från Akalla till Barkarby samt de längre sträckorna Kungsträdgården till Nacka och en avgrening från Gullmarsplan till Nackalinjen (se karta nedan).
På frågan om hur arbetat med att lösa finansieringen går, alltså om parterna stat, landsting och de aktuella kommunerna är nära varandra, svarade HG Wessberg.
– För att tala ”tunnelbanespråk” så är vi ungefär lika långt ifrån varandra som det är att byta mellan grön och röd linje vid T-centralen (reds. anm: alltså väldigt nära, bara några tiotals steg).
Helene Hellmark Knutsson (S), finanslandstingsråd i programpunkten efter:
– Jag skulle vilja lägga till avståndet till blå linjen vid t-centralen i den jämförelsen (reds. anm: alltså betydligt lägre, och långt under).
Hon kommenterade även året för byggstart.
– Det finns inga pengar avsatta för de satsningarna i landstingets budget för de kommande fyra åren.
Erik Langby (M), ordförande i Kommunförbundet Stockholm län, gav en förklaring till det (landstinget borgerligt styrt):
– Att visa i en budget att man har pengar som ligger och skvalpar ger ju ingen bra förutsättning inför förhandlingar.
HG Wessberg konstaterade att arbetet med att lösa finansieringen är unik för Sverige jämfört med motsvarande arbete i andra länder, detta på grund av landstingets inflytande över kollektivtrafik. Han berättade även att att han gärna skulle se att fastighetsägarna bidrar till finansiering av tunnelbaneutbyggnaden.
– Men det är inget jag jobbar aktivt med. Men jag hoppas att fastighetsägarna kommer att bidra på marginalen, men det är en fråga för kommunerna. Personligen tycker jag att fastighetsägare på något sätt ska stå för delar av investeringen eftersom de får del av värdeökningen, sade HG Wessberg till Fastighetsvärlden efter utfrågningen, dock utan att vilja säga en procentsats.
Moderaten Langby överraskade med att säga: ”trist att debatten om fastighetsskatten hamnat i soptunnan”. HG Wessberg konstaterade att skattefinansiering är lättare utomlands eftersom det där på många håll finns så många olika skatter som man justera.
Wessberg berättade även att det i Finland, där tunnelbanan byggs ut från Helsingfors till Esbo, så står staten enligt lag för 30 procent av finansieringen. Han konstaterade även att det i Finland finns en intressant markanvändnings- och bygglag som kan vara intressant att granska närmare.
När han från moderatorn Jenny Strömstedt fick frågan om tunnelbeneutbyggnaden verkligen kommer att bli av, svarade HG Wessberg:
– Det är vårt ansvar att få detta kommer att genomföras. Jag är inte en sådan som gillar att planera, jag vill se resultat. Vi ska bygga så fort det går.
På frågan kring om de aktuella parterna kommer att kunna enas om finansieringen svarade han:
– Den som ställer sig i vägen för utvecklingen tar på sig ett stort ansvar.
Fastighetsvärlden Idag 2013-09-18