Fyra ägare jublar över nio nya t-banestationer

Arenastaden och Barkaby får stationer. Den borgerliga alliansen i regeringen har tillsammans med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla enats om en överenskommelse om utbyggnad av t-banan. Nio nya stationer ska byggas och den totala investeringen, inklusive fordon och depåer, ligger på 25,7 miljarder kronor. Som en del av överenskommelsen ska kommunerna uppföra runt 78.000 nya bostäder i länet.

Så här blir de nya sträckningarna, enligt överenskommelsen:

  1. Utbyggnad av tunnelbana till Nacka,  med stationer vid Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka C. Utbyggnaden ska starta senast 2018 och trafikstart sker ca 2025.
  2. Utbyggnad av tunnelbana till Gullmarsplan/Söderort med stationer vid Sofia och Gullmarsplan. Sammankoppling ska ske mellan tunnelbanans blåa och gröna linjer och sker genom utbyggnad mellan Sofia och Sockenplan med nya stationer vid Gullmarsplan och Söderstaden/Slakthuset. Utbyggnaden ska starta senast 2018 och trafikstart sker ca 2025.
  3. Utbyggnad av tunnelbana till Arenastaden via Hagastaden. Delsträckan till Hagastaden byggs ut via Odenplan. Utbyggnaden ska starta senast 2016 och trafikstart för delsträckan till Hagastaden sker ca 2020 och till Arenastaden ca 2022.
  4. Utbyggnad av tunnelbanan från Akalla till Barkarby station, med stationer i Barkarbystaden och Barkarby station/Stockholm Väst. Utbyggnaden ska starta senast 2016 och trafikstart sker ca 2021. Som del i detta ingår att fastigheten Barkarby 4:1 överlåts till Järfälla kommun.

Förlängningen av den omtalade grenen till Hagastaden vidare till Arenastaden är en överraskning för de flesta.

– Vi har hoppats på det men det vi främst jobbat för är att grenen till Hagastaden ska förverkligas. Vi tycker att Arenastaden redan nu har bra infrastruktur, med pendeltågsstationen som har fått en ny uppgång i riktning mot arenan och snart kommer dessutom tvärbanan fram till Solna station. En tunnelbanestation skulle vara grädde på moset, säger  Klaus Hansen Vikström, affärsutvecklingschef vid Fabege, till Fastighetsvärlden.

Fabege äger merparten av de kommersiella fastigheterna runt Solna Station och i Arenastaden. En annan stor vinnare på en eventuell tunnelbanestation där är förstås franskägda Unibail-Rodamco som just nu bygger och miljardinvesterar i Mall of Scandinavia.

– En tunnelbanesträckning till Arenastaden skulle vara bra. Vi följer förstås debatten, men vi vet även att det är val nästa år och att det krävs mycket arbete kring finansieringen vid stora projekt. När det gäller Mall of Scandinavia har vi gjort vår analys utifrån de förutsättningar som kommer att finnas för pendeltåg, bussar, tvärbana och bilar. Och den analysen visar att det är tillräckligt för köpcentrumet. Men med tunnelbanan skulle det bli ännu bättre, inte minst för arenan och alla de arbetsplatser som finns i Arenastaden, säger Lars-Åke Tollemark, VD vid Unibail-Rodamco Norden, till Fastighetsvärlden.

Vid förlängningen till Barkarbystaden är det främst bostadsfastighetsbolaget Einar Mattsson som är vinnare bland fastighetsinvesterarna. Bland de stora vinnarna vid förlängningen till Nacka finns Unibail-Rodamco (som äger Nacka Forum) och Atrium Ljungberg (som äger Sickla Köpkvarter).

I Hagastaden berörs främst fastighetsägarna Atrium Ljungberg, Fabege, norska KLP, Akademiska Hus, NCC, Oscar Properties och Humlegården.

Fördelning över bostadsplanerna ser ut så här:

  • Stockholms stad har ansvar för att ca 40.000 bostäder uppförs i tunnelbanans influensområde från Gullmarsplan till Hagsätra, Farsta strand och Skarpnäck. Stockholms stad har vidare ansvar för att ca 3.000 bostäder uppförs i Hagastaden, att ca 2.000 bostäder uppförs i Hammarby sjöstad och ca 900 bostäder på Södermalm i den utbyggda tunnelbanans influensområde. Den årliga takten ska i genomsnitt vara ca 2 700 bostäder/år.
  • Nacka kommun har ansvar för att ca 13.500 bostäder uppförs på västra Sicklaön i en takt som i genomsnitt ska vara ca 800 bostäder per år.
  • Solna stad har ansvar för att ca 4.500 bostäder uppförs i tunnelbanans influensområde i Hagastaden och Arenastaden med en årlig takt som i genomsnitt ska vara ca 265 bostäder/år.
  • Järfälla kommun har ansvar för att ca 14.000 bostäder uppförs i tunnelbanans influensområde med en årlig takt som i genomsnitt ska vara ca 825 bostäder/år.

Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad, kommenterar:

– Det tunnelbanepaket som vi i dag presenterar kommer att underlätta vardagen för dagens och morgondagens stockholmare, vilket bidrar till en bättre livskvalitet. Nya tunnelbanelinjer innebär att staden och regionen än mer växer samman genom de bostäder som nu kommer att byggas.

Fastighetsvärlden Idag 2013-11-11

Så här kan Stockholms tunnelbana komma att se ut om ett decennium.
Så här kan Stockholms tunnelbanenät komma att se ut om ett decennium.

Fler Nyheter från förstasidan

Bryter affär kring prestigeprojekt

Köper åter två projekt. Söker ny delägare till ett tredje. Ursprungligt projektvärde: 7,6 miljarder kronor.

"Kan inte bara titta på kronor per kvadratmeter"

Kaoset under pandemin ritar om drabbade segmentet.

Börsdebutanten Stenhus förvärvar för 175 mkr

Förvärvar tre fastigheter om totalt 40.000 kvm.

SBB:s sex nya lockelser i budkriget mot Castellum

Dragkampen om ”norska Vasakronan” fortsätter. Samtidigt öppnar Entras styrelse för att åter granska SBB:s bud.

Topplista

15 största ägarna av samhällsfastigheter

Från att tidigare ha varit en strikt offentlig angelägenhet är ägandet av samhällsfastigheter i dag betydligt mer diversifierat. FV listar de 15 största.

Ilija Batljan besviken – men fortfarande hoppfull

Näringsministern kommenterar affären.

Kontringen: Castellum med bud på 50-miljardersbolag

Kontrar på SBB:s tidigare bud – och höjer sitt eget. Har redan gjort klart med köp från näst största ägaren. Läs mer om budet och bolaget man jagar.

Fastigheter åter heta på börsen

Efter kaos och djupdykning i mars har sektorn gått plus 50%.

Serneke avslöjade partner för Karlatornet – stoppades

Ola Serneke svarade på frågor på en studentmässa. Följden blev att aktien handelsstoppades.

Så vill utmanaren Obos bli etta – tempot dubblas

Daniel Kjørberg Siraj och Sofia Ljungdahl berättar om det norska bolagets planer i Sverige.

FV-gallup: Hela 80 procent vill jobba mer hemifrån

”Ett gravt underbetyg”.

Säljer hög vakans till Blackstone för 610 miljoner

Avyttrar i fyra städer. Storköparen fortsätter investera.

Investerare letar pärlor i simbassänger

Flera bolag intresserade när nya badhus ska byggas.

Tillbaka till förstasidan