Fyra ägare jublar över nio nya t-banestationer

Arenastaden och Barkaby får stationer. Den borgerliga alliansen i regeringen har tillsammans med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla enats om en överenskommelse om utbyggnad av t-banan. Nio nya stationer ska byggas och den totala investeringen, inklusive fordon och depåer, ligger på 25,7 miljarder kronor. Som en del av överenskommelsen ska kommunerna uppföra runt 78.000 nya bostäder i länet.

Så här blir de nya sträckningarna, enligt överenskommelsen:

  1. Utbyggnad av tunnelbana till Nacka,  med stationer vid Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka C. Utbyggnaden ska starta senast 2018 och trafikstart sker ca 2025.
  2. Utbyggnad av tunnelbana till Gullmarsplan/Söderort med stationer vid Sofia och Gullmarsplan. Sammankoppling ska ske mellan tunnelbanans blåa och gröna linjer och sker genom utbyggnad mellan Sofia och Sockenplan med nya stationer vid Gullmarsplan och Söderstaden/Slakthuset. Utbyggnaden ska starta senast 2018 och trafikstart sker ca 2025.
  3. Utbyggnad av tunnelbana till Arenastaden via Hagastaden. Delsträckan till Hagastaden byggs ut via Odenplan. Utbyggnaden ska starta senast 2016 och trafikstart för delsträckan till Hagastaden sker ca 2020 och till Arenastaden ca 2022.
  4. Utbyggnad av tunnelbanan från Akalla till Barkarby station, med stationer i Barkarbystaden och Barkarby station/Stockholm Väst. Utbyggnaden ska starta senast 2016 och trafikstart sker ca 2021. Som del i detta ingår att fastigheten Barkarby 4:1 överlåts till Järfälla kommun.

Förlängningen av den omtalade grenen till Hagastaden vidare till Arenastaden är en överraskning för de flesta.

– Vi har hoppats på det men det vi främst jobbat för är att grenen till Hagastaden ska förverkligas. Vi tycker att Arenastaden redan nu har bra infrastruktur, med pendeltågsstationen som har fått en ny uppgång i riktning mot arenan och snart kommer dessutom tvärbanan fram till Solna station. En tunnelbanestation skulle vara grädde på moset, säger  Klaus Hansen Vikström, affärsutvecklingschef vid Fabege, till Fastighetsvärlden.

Fabege äger merparten av de kommersiella fastigheterna runt Solna Station och i Arenastaden. En annan stor vinnare på en eventuell tunnelbanestation där är förstås franskägda Unibail-Rodamco som just nu bygger och miljardinvesterar i Mall of Scandinavia.

– En tunnelbanesträckning till Arenastaden skulle vara bra. Vi följer förstås debatten, men vi vet även att det är val nästa år och att det krävs mycket arbete kring finansieringen vid stora projekt. När det gäller Mall of Scandinavia har vi gjort vår analys utifrån de förutsättningar som kommer att finnas för pendeltåg, bussar, tvärbana och bilar. Och den analysen visar att det är tillräckligt för köpcentrumet. Men med tunnelbanan skulle det bli ännu bättre, inte minst för arenan och alla de arbetsplatser som finns i Arenastaden, säger Lars-Åke Tollemark, VD vid Unibail-Rodamco Norden, till Fastighetsvärlden.

Vid förlängningen till Barkarbystaden är det främst bostadsfastighetsbolaget Einar Mattsson som är vinnare bland fastighetsinvesterarna. Bland de stora vinnarna vid förlängningen till Nacka finns Unibail-Rodamco (som äger Nacka Forum) och Atrium Ljungberg (som äger Sickla Köpkvarter).

I Hagastaden berörs främst fastighetsägarna Atrium Ljungberg, Fabege, norska KLP, Akademiska Hus, NCC, Oscar Properties och Humlegården.

Fördelning över bostadsplanerna ser ut så här:

  • Stockholms stad har ansvar för att ca 40.000 bostäder uppförs i tunnelbanans influensområde från Gullmarsplan till Hagsätra, Farsta strand och Skarpnäck. Stockholms stad har vidare ansvar för att ca 3.000 bostäder uppförs i Hagastaden, att ca 2.000 bostäder uppförs i Hammarby sjöstad och ca 900 bostäder på Södermalm i den utbyggda tunnelbanans influensområde. Den årliga takten ska i genomsnitt vara ca 2 700 bostäder/år.
  • Nacka kommun har ansvar för att ca 13.500 bostäder uppförs på västra Sicklaön i en takt som i genomsnitt ska vara ca 800 bostäder per år.
  • Solna stad har ansvar för att ca 4.500 bostäder uppförs i tunnelbanans influensområde i Hagastaden och Arenastaden med en årlig takt som i genomsnitt ska vara ca 265 bostäder/år.
  • Järfälla kommun har ansvar för att ca 14.000 bostäder uppförs i tunnelbanans influensområde med en årlig takt som i genomsnitt ska vara ca 825 bostäder/år.

Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad, kommenterar:

– Det tunnelbanepaket som vi i dag presenterar kommer att underlätta vardagen för dagens och morgondagens stockholmare, vilket bidrar till en bättre livskvalitet. Nya tunnelbanelinjer innebär att staden och regionen än mer växer samman genom de bostäder som nu kommer att byggas.

Fastighetsvärlden Idag 2013-11-11

Så här kan Stockholms tunnelbana komma att se ut om ett decennium.
Så här kan Stockholms tunnelbanenät komma att se ut om ett decennium.

Fler Nyheter från förstasidan

Storvinst: Säljer del av Tre Kronor för hela en miljard

25 fastigheter ingår i affären. FV berättar om vinsten.

50 Mäktigaste 2021
50 Mäktigaste

50 Mäktigaste: Klart – han blir Årets rookie 2021

För 16:e året har fastighets- och byggbranschen röstat fram vem som anses Mäktigast. Nya namn publiceras via nedräkning, varje vardag, klockan 11.11.

Slättö och SIBS i första affären på väg till 10 miljarder

Johan Karlsson: ”Nu höjer vi ambitionsnivån ytterligare”. FV berättar var sex av projekten finns.

Förvärvar för 1,5 miljarder i Täby och Huddinge

Nytt bolag bildat. Känd aktör är största ägare bakom det nya.

Emilshus går till sängs för 422 mkr – med Ikea på köpet

Niam avyttrar 75.000 kvm lokaler.

SOJ: ”Priset är sekundärt”

Sven-Olof Johansson om den omtalade kontorsoron: ”Vi fortsätter se toppnoteringar i priserna för fastigheter och i synnerhet kontorsfastigheter i Stockholm”.

Så blir hyran i ”nya” Rosenbad

Nu är ett nytt hyresavtal klart. FV berättar detaljerna. Men högst oklart vem som kommer att flytta in.

Elbristen het fråga på Bostadsdagen Göteborg

”10.000 jobb på spel”.

Trafikverket hyr i nytt projekt

Tidigare hyrt ut till hotell i det centrala projektet.

Adam & Albin öppnar sin största någonsin – hos AL

Läs om den nya satsningen och se på en flygbild var den nya satsningen hamnar. 13 meters takhöjd.

Eva Hamilton lämnar Fastator

Slutar efter drygt ett år. Styrelseordförande Björn Rosengren motiverar för Fastighetsvärlden.

De skapar Novier – ny stor fastighetsrådgivare

Bolagen går samman och får 100 anställda och breddar därigenom sin rådgivningskompetens till flera områden.

Dubblar på Kungsgatan – hyr ytterligare 2.000 kvm

Segmentet ökar explosionsartat efter sommaren.

Börskandidat gör nytt större förvärv

Köper för 600 miljoner kronor kort efter förvärvet för 500 miljoner.

Tillbaka till förstasidan