Fyra ägare jublar över nio nya t-banestationer

Arenastaden och Barkaby får stationer. Den borgerliga alliansen i regeringen har tillsammans med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla enats om en överenskommelse om utbyggnad av t-banan. Nio nya stationer ska byggas och den totala investeringen, inklusive fordon och depåer, ligger på 25,7 miljarder kronor. Som en del av överenskommelsen ska kommunerna uppföra runt 78.000 nya bostäder i länet.

Så här blir de nya sträckningarna, enligt överenskommelsen:

  1. Utbyggnad av tunnelbana till Nacka,  med stationer vid Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka C. Utbyggnaden ska starta senast 2018 och trafikstart sker ca 2025.
  2. Utbyggnad av tunnelbana till Gullmarsplan/Söderort med stationer vid Sofia och Gullmarsplan. Sammankoppling ska ske mellan tunnelbanans blåa och gröna linjer och sker genom utbyggnad mellan Sofia och Sockenplan med nya stationer vid Gullmarsplan och Söderstaden/Slakthuset. Utbyggnaden ska starta senast 2018 och trafikstart sker ca 2025.
  3. Utbyggnad av tunnelbana till Arenastaden via Hagastaden. Delsträckan till Hagastaden byggs ut via Odenplan. Utbyggnaden ska starta senast 2016 och trafikstart för delsträckan till Hagastaden sker ca 2020 och till Arenastaden ca 2022.
  4. Utbyggnad av tunnelbanan från Akalla till Barkarby station, med stationer i Barkarbystaden och Barkarby station/Stockholm Väst. Utbyggnaden ska starta senast 2016 och trafikstart sker ca 2021. Som del i detta ingår att fastigheten Barkarby 4:1 överlåts till Järfälla kommun.

Förlängningen av den omtalade grenen till Hagastaden vidare till Arenastaden är en överraskning för de flesta.

– Vi har hoppats på det men det vi främst jobbat för är att grenen till Hagastaden ska förverkligas. Vi tycker att Arenastaden redan nu har bra infrastruktur, med pendeltågsstationen som har fått en ny uppgång i riktning mot arenan och snart kommer dessutom tvärbanan fram till Solna station. En tunnelbanestation skulle vara grädde på moset, säger  Klaus Hansen Vikström, affärsutvecklingschef vid Fabege, till Fastighetsvärlden.

Fabege äger merparten av de kommersiella fastigheterna runt Solna Station och i Arenastaden. En annan stor vinnare på en eventuell tunnelbanestation där är förstås franskägda Unibail-Rodamco som just nu bygger och miljardinvesterar i Mall of Scandinavia.

– En tunnelbanesträckning till Arenastaden skulle vara bra. Vi följer förstås debatten, men vi vet även att det är val nästa år och att det krävs mycket arbete kring finansieringen vid stora projekt. När det gäller Mall of Scandinavia har vi gjort vår analys utifrån de förutsättningar som kommer att finnas för pendeltåg, bussar, tvärbana och bilar. Och den analysen visar att det är tillräckligt för köpcentrumet. Men med tunnelbanan skulle det bli ännu bättre, inte minst för arenan och alla de arbetsplatser som finns i Arenastaden, säger Lars-Åke Tollemark, VD vid Unibail-Rodamco Norden, till Fastighetsvärlden.

Vid förlängningen till Barkarbystaden är det främst bostadsfastighetsbolaget Einar Mattsson som är vinnare bland fastighetsinvesterarna. Bland de stora vinnarna vid förlängningen till Nacka finns Unibail-Rodamco (som äger Nacka Forum) och Atrium Ljungberg (som äger Sickla Köpkvarter).

I Hagastaden berörs främst fastighetsägarna Atrium Ljungberg, Fabege, norska KLP, Akademiska Hus, NCC, Oscar Properties och Humlegården.

Fördelning över bostadsplanerna ser ut så här:

  • Stockholms stad har ansvar för att ca 40.000 bostäder uppförs i tunnelbanans influensområde från Gullmarsplan till Hagsätra, Farsta strand och Skarpnäck. Stockholms stad har vidare ansvar för att ca 3.000 bostäder uppförs i Hagastaden, att ca 2.000 bostäder uppförs i Hammarby sjöstad och ca 900 bostäder på Södermalm i den utbyggda tunnelbanans influensområde. Den årliga takten ska i genomsnitt vara ca 2 700 bostäder/år.
  • Nacka kommun har ansvar för att ca 13.500 bostäder uppförs på västra Sicklaön i en takt som i genomsnitt ska vara ca 800 bostäder per år.
  • Solna stad har ansvar för att ca 4.500 bostäder uppförs i tunnelbanans influensområde i Hagastaden och Arenastaden med en årlig takt som i genomsnitt ska vara ca 265 bostäder/år.
  • Järfälla kommun har ansvar för att ca 14.000 bostäder uppförs i tunnelbanans influensområde med en årlig takt som i genomsnitt ska vara ca 825 bostäder/år.

Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad, kommenterar:

– Det tunnelbanepaket som vi i dag presenterar kommer att underlätta vardagen för dagens och morgondagens stockholmare, vilket bidrar till en bättre livskvalitet. Nya tunnelbanelinjer innebär att staden och regionen än mer växer samman genom de bostäder som nu kommer att byggas.

Fastighetsvärlden Idag 2013-11-11

Så här kan Stockholms tunnelbana komma att se ut om ett decennium.
Så här kan Stockholms tunnelbanenät komma att se ut om ett decennium.

Missa inte! Uppsalamarknaden 2020 – årets stora mötesplats om marknad, investeringsläge och stadsutveckling i Uppsala med omnejd

25 september 2020, Uppsala.
Klicka här för mer info!

Missa inte! Samhällsfastigheter 2020 – årets stora mötesplats om politik, marknad och investeringsläge för samhällsfastigheter

3 september 2020, Stockholm.
Klicka här för mer info!

Fler Nyheter från förstasidan

Bonnier gör ännu ett köp på ny marknad

23.000 kvm ingår. Fastighetsvärdet uppgår till cirka 710 miljoner kronor.

Ska sälja allmännytta för en miljard – två paket aktuella

Det här ingår i första paketet försäljningar.

Almedalsveckan ställs in

Besked från Region Gotland och huvudarrangörerna.

Grönt ljus för Sagax största satsning någonsin

Kan bygga 55.000 kvm vid ett nytt supernav. Se bilder.

Känd aktieanalytiker till JLL

”Han är en topprankad analytiker som fått många fina utmärkelser”.

SBB säljer för halv miljard

Bostadsfastigheter i tre kommuner ingår i affären.

Satsar på stor startup-hub om 15.000 kvm mitt i city

FV avslöjar. Siktar på att bli Stockholms största hub för startups.

Lundbergs köper udda hus från 1750-talet – omvänt rekord

Öppnar lilla plånboken. Motiverar förvärvet – som inte precis  tillhör Lundbergs allra största.

Uppgift: Tellus towers kan sänkas

”Flygets intresse väger tungt”.

Hon blir ny transaktionschef vid Castellum

Får stort ansvar vid 95-miljardersbolaget.

Colliers värvar från Nordier

Blir ny head of capital markets Stockholm.

Heimstaden köper för 4 mdr

Gör ytterligare ett riktigt stort förvärv.

Hoppar av jätteaffären – första stora motgången för Batljan

Corona stoppar affär om 8 miljarder – men intresset kvarstår. Läs flera kommentarer.

Topplista

Största affärerna 2020

FV har här sammanställt de hittills största fastighetstransaktionerna under 2020. Vi berättar även vilka rådgivare som varit inblandade.

Tillbaka till förstasidan