Var behövs det mer kollektivtrafik och är spårväg eller tunnelbana bäst? Nu är första utredningen om fortsatt utbyggnad av kollektivtrafik på spår klar. Ett förslag om att fortsätta utreda tolv olika sträckor är överlämnat till regionens politiker.
– Det här är en tidig utredning som bygger på det vi vet idag om till exempel planer på bostadsbyggande och trafiksituationen. Än så länge har vi inte tagit ställning till om det är tunnelbana eller spårväg som är det bästa alternativet, säger Jörgen Altin, senior projektledare på nya tunnelbanan.
Det här ska utredas vidare:
- Kapacitetsstark kollektivtrafik till eventuell ny stadsdel på Bromma flygfält
- Ökad kapacitet i kollektivtrafiken till och från Norra Djurgårdsstaden
- Ökad kapacitet i kollektivtrafiken för tvärresande i norra innerstaden
- Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande i Söderort samt mellan Nacka och Söderort
- Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande mellan Västerort och Solna, Sundbyberg och Sollentuna
- Förbättrad restid och kapacitet längs sträckningen för stombusslinjerna 4, 5, 6
- Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken mellan Sickla och Norra Djurgårdsstaden
- Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken till Tyresö
- Kapacitet i kollektivtrafiken för utbyggnad av stadsdelen Sköndal
- Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken från Skärholmen, Norsborg, Alby, Kungens kurva, Norra Botkyrka och mot innerstaden
- Ökad kapacitet i kollektivtrafiken i stråket Botkyrka – Flemingsberg – Högdalen
- Ökad kollektivtrafikandel i resandet mot Kista, Solna, Sundbyberg från Nordostsektorn