Tunnelbanan byggs ut till Älvsjö. Illustration: Sverigeförhandlingen.

Klart: tunnelbanelinje till Älvsjö

En ny tunnelbanelinje till Älvsjö, förlängd Roslagsbana till city, utbyggd Spårväg syd och en tunnelbanestation i Hagalund. Det är resultatet av Sverigeförhandlingens Stockholmsdel. Nedan listar FV vilka fastighetsbolag som är de största vinnarna av de planerade satsningarna.

Annons

Fakta om trafiksatsningarna

Tunnelbana Älvsjö – Fridhemsplan 
Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 000 bostäder.

Spårväg syd
Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö till en investeringskostnad på 4,2 miljarder kronor. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.

Roslagsbanans förlängning
Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder.

Tunnelbanestation Hagalund
Stockholms läns landsting bygger en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden till en investeringskostnad på 1,2 miljarder kronor. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen. Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.

Visa faktaruta

På torsdagen presenterade Sverigeförhandlingen fyra kollektivtrafikprojekt som tillsammans ska möjliggöra byggandet av drygt 100.000 nya bostäder i Stockholmsregionen fram till år 2035.

− Detta är en stor dag då vi har kommit överens om infrastrukturåtgärder som avsevärt kommer att förbättra kollektivtrafiken och tillgängligheten i Stockholm. Genom att koppla ihop infrastrukturinvesteringar med bostadsbyggande kommer det dessutom att byggas 100 370 nya bostäder i Stockholm – det motsvarar ett helt Malmö, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen, i en kommentar.

Stockholms läns landsting kommer att bygga en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Linjen kommer att innehålla sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan.

Landstinget bygger även ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen.

Dessutom kommer Roslagsbanan att förlängas från Universitetet till T-centralen i en tunnel via en ny station vid Odenplan.

Utöver det bygger landstinget också en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden. Den nya stationen uppförs i samband med bygget av den nya Gula linjen.

De fyra kollektivtrafikprojekten kostar totalt 25,1 miljarder kronor. Staten bidrar med 63 procent av den kostnaden. En utgift som delvis finansieras genom utökad trängselskatt.

Projekten kommer att projektstartas senast år 2026.

I samband med att de tidigare spårsatsningarna presenterades vid Stockholmsförhandlingen var det lätt att utse vilka fastighetsbolag som var vinnare på att det byggdes nya stationer.

  • I Nacka är till exempel Unibail-Rodamco stor vinnare (ägare till Nacka Forum).
  • I Sickla jublar Atrium Ljungberg (ägare till Sickla köpkvarter, och till stationen förlängs även tvärbanan)
  • I Arenastaden är Fabege och Unibail-Rodamco (äger Mall of Scandinavia) stora vinnare liksom Skanska som driver ett stort projekt i närheten.
  • I Hagastaden är det flera vinnare, till exempel Atrium Ljungberg, Castellum, Akademiska Hus, Oscar Properties och Kungsleden.
  • Vid Gullarmarsplan, som få en ny lägre station som istället är kopplad till den blå linjen, är Skanska stor vinnare. Även Fabege äger fastigheter nära.

När Stockholms läns landsting och Solna stad nyligen kom överens om ytterligare en ny station gav det främst två nöjda fastighetsägare:

  • Hagalunds arbetsplatsområde. Humlegården äger merparten av Hagalunds industriområde som står inför en framtida förvandling. Vasakronan äger en stor kontorsfastighet längs Solnavägen.

I den nu presenterade uppgörelsen är det inte lika lätt att kora vinnare inom den kommersiella fastighetsmarknaden. Flera satsningar finns i södra Stockholmsområdet och där finns numera relativt få kontorslokaler efter att arbetsplatser de senaste decennierna flyttat till city eller norrort.

T-bana:

I Älvsjö. Bland annat Balder äger en kommersiell fastighet. Svenska Mässan ägs av Stockholms stad.

Liljeholmen. Förstärks med ytterligare en linje, enligt förslaget. Här är bland annat Lundbergs, Atrium Ljungberg och Castellum stora kommersiella fastighetsägare.

Fridhemsplan. Till exempel äger Alecta Åhlénsfastigheten och AMF Fastigheter äger Västermalmsgallerian.

Spårväg Syd:

Kungens kurva. Här är förstås Ikea och Ikea Centres de stora vinnarna. Det ska bli ett nytt möbelvaruhus och galleriadelen ska byggas ut.

I Skärholmen. En trio med brittiska Grosvenor är ägare till stora Skärholmen centrum.

 

Spårsatsningarna i Stockholm

Hagalund

Roslagsbanan

Spårväg syd

Fler Nyheter från förstasidan

SLP förvärvar för 268,5 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential i Eskilstuna.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 mdr

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan