
Roslagsbanan tidigareläggs – börjar byggas ut 2020
Nu tidigareläggs även Roslagsbanan – med sex år. Den ska stå klar 2029/2030. Tusentals bostäder ska uppföras längs spåren som dessutom dras i en tunnel hela vägen in till city. En handfull större fastighetsägare blir vinnare på tidigareläggandet.
Nu presenteras ett nytt avtal kopplat till utbyggnaden av Roslagsbanan. Detta som del av Sverigeförhandlingen där bland annat Roslagsbanan ska förlängas till T-Centralen i Stockholm City, via Odenplan.
Idag måndag, på en pressträff i Citybanan vid just pendeltågsstation Stockholm City, presenterades planerna.
Planering och bygge börjar 2020 istället för 2026. Därmed ska nya Roslagsbanan stå klar sex år tidigare än vad som ursprungligen kommunicerats. Målet är nu att det ska stå klart 2029/2030.
Roslagsbanan kommer, precis som det tidigare har presenterats, att få en delvis ny dragning och förlängning till city. Vid universitetet dyker Roslagsbanan ner i en tunnel mot Odenplan för att sedan dras vidare mot city.
Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, berättar för Fastighetsvärlden att det inledningsvis ska utredas exakt hur sträckningen blir. För att komma till Odenplan måste Roslagsbanan till exempel under Norra Länken. I City är målsättningen att Roslagsbanan ska kopplats till det södra Mellanplanet för Citybanan.
Tamsons konstaterar att det har investerats 9,6 miljarder i den eftersatta Roslagsbanan de senaste åren. Den kommande investeringen budgeteras till 7,1 miljarder kronor.
– Byggtiden för ett sådant här projekt är på ungefär 12 år. Ursprungsplanen var att det skulle stå klar 2035/2036, så sex år tidigare än så. Men som ofta kan diverse tillståndsprocesser orsaka förseningar, säger Kristoffer Tamsons till Fastighetsvärlden.
Vid Östra station uppstår väldigt intressanta exploateringsmöjligheter när spårområden kan bebyggas med bostads- och kontorshus. Enligt planen skissar Stockholms stad för 500 bostäder där.
– Det är inte en helt ointressant del av det hela, säger Tamsons och konstaterar att SL äger merparten av fastigheterna i det aktuella området.
Vid Odenplan blir Skandia Fastigheter, SEB Trygg Liv (som dock håller på att sälja), Folksam och Probitas vinnare när platsen blir en riktigt stark knutpunkt efter att även pendeltåget kopplats dit för några år sedan när Citybanan byggdes. I övrigt finns det få kommersiella lokaler vid platsen.
Övriga större fastighetsägare som blir vinnare när Roslagsbanan blir mer attraktiv genom att gå hela vägen till city är bland annat:
Unibail-Rodamco-Westfild som äger stora Täby centrum. I närheten är Skanska och JM stora bostadsutvecklare vid Galoppfältet.
Vid stationen i Mörby, där det även finns en tunnelbanestation en bit ifrån, är Skandia Fastigheter och Kungsleden stora ägare. Även fastighetsägarna fastighetsägarna i Arninge blir vinnare eftersom det ska bli en ny station där (ska öppna 2021). Där är bland annat Trophi och Storebrand/SPP, Genesta fastighetsägare. Även TK Development smider stor planer.
I Åkersberga äger Citycon Åkersberga centrum och i Vallentuna är Fastpartner stor ägare.
Erik Andersson (M), kommunstyrelsens ordförande i Täby kommun, kommenterar tidigareläggandet:
– På 80-talet sa man nej till tunnelbanan via en folkomröstning. Nu kommer vi att få det bästa, och till ett mycket bättre pris.
Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd i Stockholms stad:
– Jag välkomnar verkligen satsningen. Den behövs i vår region.
Parisa Liljestrand (M), kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna kommun:
– Roslagsbanan är en pulsåder för oss, väldigt viktig. Det kommer att bli ett lättare val att välja att åla kollektivt framöver.
Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåkers kommun:
– Det är den enda kollektivtrafik vi har som inte bidrar till att stoppa upp trafiken på E18.
Tidigare har SL, med inblandade kommuner, berättat att Spåväg Syd och den nya tunnelbanelinjen till Älvsjö tidigareläggs.