Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö. Totalt cirka 17 kilometer spårväg som knyter samman de södra delarna av regionen. Bild: Huddinge kommun

Miljarder saknas – Spårväg Syd kan ersättas med buss

Den nya snabbspårvägen som ska byggas från Älvsjö via Fruängen, Kungens Kurva och Skärholmen vidare till Flemingsberg kan skrotas. Det skriver Mitti.

Annons

Spårväg Syd som har en planerad sträcka mellan Älvsjö till Flemingsberg med 16 hållplatser, kan komma att ersättas av buss. En av hållplatserna är Kungens Kurva där den nya stadsdelen Victoria med minst 3.500 bostäder ska byggas. Längs hela spårvägssträckan planeras för minst 18.000 bostäder, men nu har alltså den nya spårvägen stött på patrull.

– Vid en kontrollstation i december såg vi att spårvägen inte ryms inom den avtalade budgetramen. Ett par miljarder saknas, säger Catharina Håkansson Boman, ordförande i styrelsen som följer upp Sverigeförhandlingen till Mitti.

Nu har Region Stockholms trafikförvaltning fått i uppdrag att undersöka två alternativ, där en skulle vara en spårväg på vissa sträckor som kombineras med buss. Det andra alternativet är en expressbusslinje för hela sträckan.

Beslut är inte taget, och senast i december ska styrelsen i Sverigeförhandlingen komma överens om vilket trafikslag som man ska fortsätta arbeta med.

2019 berättade ansvariga politiker att arbetet med Spårväg Syd skulle skyndas på, och tidigareläggas fyra år. Men nu kommer alltså helt andra signaler.

Huddinge kommun, som planerar för cirka 18.500 nya bostäder till 2035 längs den planerade Spårväg Syds sträckning, är kritiska till uppgifterna om buss i stället för spårväg.

– Vi har ett avtal med regeringen om en spårväg och planerar för tusentals nya bostäder kopplat till den. En god kollektivtrafik i Huddinge kommun är inte bara en förutsättning för fortsatt tillväxt och bostadsbyggande i vår kommun – det är också ett villkor för att vi och regionen ska klara klimatmålen. Vi tar vårt ansvar och vi förväntar oss nu att regeringen tar sitt och ger oss de förutsättningar vi behöver – ny spårtrafik, säger Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande, i en kommentar.

Tänkt sträckning.

Fler Nyheter från förstasidan

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

Hyundai flyttar HK till Frösunda

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Tillbaka till förstasidan