Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö. Totalt cirka 17 kilometer spårväg som knyter samman de södra delarna av regionen. Bild: Huddinge kommun

Miljarder saknas – Spårväg Syd kan ersättas med buss

Den nya snabbspårvägen som ska byggas från Älvsjö via Fruängen, Kungens Kurva och Skärholmen vidare till Flemingsberg kan skrotas. Det skriver Mitti.

Annons

Spårväg Syd som har en planerad sträcka mellan Älvsjö till Flemingsberg med 16 hållplatser, kan komma att ersättas av buss. En av hållplatserna är Kungens Kurva där den nya stadsdelen Victoria med minst 3.500 bostäder ska byggas. Längs hela spårvägssträckan planeras för minst 18.000 bostäder, men nu har alltså den nya spårvägen stött på patrull.

– Vid en kontrollstation i december såg vi att spårvägen inte ryms inom den avtalade budgetramen. Ett par miljarder saknas, säger Catharina Håkansson Boman, ordförande i styrelsen som följer upp Sverigeförhandlingen till Mitti.

Nu har Region Stockholms trafikförvaltning fått i uppdrag att undersöka två alternativ, där en skulle vara en spårväg på vissa sträckor som kombineras med buss. Det andra alternativet är en expressbusslinje för hela sträckan.

Beslut är inte taget, och senast i december ska styrelsen i Sverigeförhandlingen komma överens om vilket trafikslag som man ska fortsätta arbeta med.

2019 berättade ansvariga politiker att arbetet med Spårväg Syd skulle skyndas på, och tidigareläggas fyra år. Men nu kommer alltså helt andra signaler.

Huddinge kommun, som planerar för cirka 18.500 nya bostäder till 2035 längs den planerade Spårväg Syds sträckning, är kritiska till uppgifterna om buss i stället för spårväg.

– Vi har ett avtal med regeringen om en spårväg och planerar för tusentals nya bostäder kopplat till den. En god kollektivtrafik i Huddinge kommun är inte bara en förutsättning för fortsatt tillväxt och bostadsbyggande i vår kommun – det är också ett villkor för att vi och regionen ska klara klimatmålen. Vi tar vårt ansvar och vi förväntar oss nu att regeringen tar sitt och ger oss de förutsättningar vi behöver – ny spårtrafik, säger Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande, i en kommentar.

Tänkt sträckning.
Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Grönt ljus för Qarlbos nya Hasselbacken

Två nya huskroppar ska byggas invid huvudbyggnaden. FV berättar hur det nya förslaget ser ut – en halvering.

Tingsvalvet köper för 200 mkr

Direktavkastningen uppgår till knappt 7,5 procent. Fullt uthyrd efter padelkonkurs.

Västerås glöder med miljardprojekt

Allt fler investerare flockas kring orten i sina framtidsspaningar.

Björn Lindblad, vd Mio

Mio vill öppna 3 butiker i Stockholm

Letar flera butikslägen i centrala Stockholm. Vill även bli större fastighetsägare.

Se video: ETC Byggs Johan Jenny Ehrenberg

Från Fastighetsvärldens seminarium Bostadsdagen 2025. Exklusiv för prenumeranter av nyhetsbrevet Fastighetsvärlden Idag.

Utvecklar med ett stadigt öga på historien

FV Fokus. FV frågar ut AIX Arkitekters vd Erik Torvén.  Betydelsen av se bakåt för att hitta rätt väg fram. Ökad efterfrågan på estetisk höjd. Expansionsplaner.

Bygger stort på spekulation – efter förödande brand

Tar plats i snabbväxande område. Ökar ytan med 30 procent.

Kluvet när det gäller kontorens uthyrning

Så ser investerarna på möjligheterna att hyra ut kontor, butiker och logistik framöver.

Rekryteras för att leda stort arbete i Hagastaden

Målet är att bygga minst 3.000 bostäder och 150.000 kvadratmeter kommersiella lokaler.

Krönika

Släpp sargen!

Dag Klerfelt om bostadsmarknaden och konkreta åtgärder för att åstadkomma balans på kort tid.

Skandalomsusad fastighet säljs av ökänd entreprenör

FV berättar om den nya ägaren och om köparens planer för fastigheten.

Unikt mål om tomträtt i Högsta Domstolen

Kan ge chockeffekter för delar av fastighetsmarknaden.

Storbolag kan flytta – jakt på 15.000 kvm kontor

FV berättar vilka delmarknader i Stockholmsområdet som bolag kan tänka sig flytta till.

Tillbaka till förstasidan