
Miljarder saknas – Spårväg Syd kan ersättas med buss
Den nya snabbspårvägen som ska byggas från Älvsjö via Fruängen, Kungens Kurva och Skärholmen vidare till Flemingsberg kan skrotas. Det skriver Mitti.
Spårväg Syd som har en planerad sträcka mellan Älvsjö till Flemingsberg med 16 hållplatser, kan komma att ersättas av buss. En av hållplatserna är Kungens Kurva där den nya stadsdelen Victoria med minst 3.500 bostäder ska byggas. Längs hela spårvägssträckan planeras för minst 18.000 bostäder, men nu har alltså den nya spårvägen stött på patrull.
– Vid en kontrollstation i december såg vi att spårvägen inte ryms inom den avtalade budgetramen. Ett par miljarder saknas, säger Catharina Håkansson Boman, ordförande i styrelsen som följer upp Sverigeförhandlingen till Mitti.
Nu har Region Stockholms trafikförvaltning fått i uppdrag att undersöka två alternativ, där en skulle vara en spårväg på vissa sträckor som kombineras med buss. Det andra alternativet är en expressbusslinje för hela sträckan.
Beslut är inte taget, och senast i december ska styrelsen i Sverigeförhandlingen komma överens om vilket trafikslag som man ska fortsätta arbeta med.
2019 berättade ansvariga politiker att arbetet med Spårväg Syd skulle skyndas på, och tidigareläggas fyra år. Men nu kommer alltså helt andra signaler.
Huddinge kommun, som planerar för cirka 18.500 nya bostäder till 2035 längs den planerade Spårväg Syds sträckning, är kritiska till uppgifterna om buss i stället för spårväg.
– Vi har ett avtal med regeringen om en spårväg och planerar för tusentals nya bostäder kopplat till den. En god kollektivtrafik i Huddinge kommun är inte bara en förutsättning för fortsatt tillväxt och bostadsbyggande i vår kommun – det är också ett villkor för att vi och regionen ska klara klimatmålen. Vi tar vårt ansvar och vi förväntar oss nu att regeringen tar sitt och ger oss de förutsättningar vi behöver – ny spårtrafik, säger Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande, i en kommentar.
