När Visma bytte lokaler till Klarabergshuset bredvid Stockholms Centralstation så mer än halverade bolaget ytan. Men förändringen blev större än så.
När Visma flyttade från sina gamla lokaler på Kungsholmen i september gick de från 10.500 kvm till 3.811 kvm. Fastighetsägaren Afa var densamma men flytten innebar inte bara mindre lokaler utan ett nytt aktivitetsbaserat arbetssätt utan fasta platser.
– Vi vill inte ha några fasta platser. Här är blandat med många både små och stora rum där få är bokningsbara, säger Jan Erensjö, IT-chef som ansvarat för flytten på Visma till Fastighetsvärlden.
Behovet av ytor hos Visma har minskat rejält de senaste åren. Koncernen har dels sålt några bolag de senaste åren men liksom många andra upptäckte Visma under pandemiåren att allt fler både kunde och ville jobba hemma i perioder vilket innebär att det inte behövs lika stora ytor.
– Många bolag har ju blivit mer tillåtande när det kommer till att jobba hemma och då är det vansinnigt att ha en massa fasta platser som står tomma. Det kostar ju skjortan, säger Jan Erensjö.
I de nya lokalerna inryms nu, på hela våning 7 och delar av våning 6 och 8, cirka 10-12 olika bolag som alla delar samma ytor. Att det är många bolag som delar plats är också en av anledningarna till att det inte finns några fasta platser på det nya kontoret.
– Vi är många olika bolag och vi vill öka interaktionen mellan dem vilket både ger affärsnytta och en känsla av gemenskap, säger Malin Carlson, kommunikationschef på Visma.
I flytten har Visma jobbat aktivt med återbruk där cirka 60-70 procent av inredningen är återanvänt där bland annat en av trapporna som har öppnats upp och installerats mellan våningsplanen.
Visma har tidigare genomfört liknande flyttar med tillhörande konceptförändring i Göteborg och Växjö