Antal sålda bostäder till konsument under första kvartalet för Bonava uppgick till 302. Det kan jämföras med 203 för motsvarande kvartal i fjol, alltså nästan 50 bättre.
När det gäller bostäder sålda till konsumenter stod Tyskland för 146 (115), Sverige 47 (14), Finland 18 (o) och Baltikum 91 (74).
Nyckeltalen för första kvartalet, januari – mars 2024:
- Nettoomsättning uppgick till 1 280 (1 929) MSEK
- Bruttomarginalen uppgick till 10,4 (8,8) procent
- Rörelseresultat uppgick till -22 (-28) MSEK och rörelsemarginalen var -1,7 (-1,4) procent
- Kassaflöde före finansieringsverksamheten uppgick till -483 (-963) MSEK
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,87 (-0,85)
- Antal sålda bostäder till konsument uppgick till 302 (203)
- Antal sålda bostäder till investerare uppgick till 0 (75)
- Antal produktionsstartade bostäder uppgick till 281 (334)
VD och koncernchef Peter Wallin kommenterar:
– Marknadsförutsättningarna förbättras fortsatt, men det är tydligt att återhämtningen kommer att ta tid. Vi förväntar oss en gradvis förbättring av marknadsförutsättningarna och ser möjligheten att öka produktionsstarterna under året. I de länder där Bonava är verksamt i är underskottet av hållbara bostäder stort och det växer. Vår underliggande bruttomarginal uppgick till 10,2 (8,6) procent. Trots att vi gjort selektiva prissänkningar förbättrar vi bruttomarginalen mot föregående år. Omkostnaderna minskar med cirka 21 procent jämfört med föregående år där effekterna av kostnadsbesparingarna i Tyskland givit begränsad effekt för perioden.