Stort stadsförnyelseprojekt i Karlstad

I Karlstad pågår förberedelserna för ett nytt resecentrum i i direkt anslutning till den befintliga centralstationen från 1869 invid Hamngatan.

Annons

Det egentliga nya resecentrumet omfattar nya bussterminaler om samt en ny vänthall om 1.900 kvadratmeter. Dessutom anläggs en ny gångtunnel samt en gångbro som ska förbinda stadskärnan med Vikenområdet över respektive under järnvägsspåren. Hela planområdet är dock hela tio hektar och omfattar fastigheter Järnvägen 1:7 och Centralstationen 1:1 samt del av Tingvallastaden 1:1, Järnvägen 1:1, Viken 2:1, Strålen 7 och Älgen 10. Det betyder att planen möjliggör betydande ytor utöver resecentrumet.

På den norra sidan om spårområdet möjliggörs tre nya byggnader i fem våningar. Det handlar där om cirka 14.500 kvadratmeter kontor samt 2.500 kvadratmeter resandeservice. På den södra sidan om spårområdet, där ett godsmagasin är beläget i dag, möjliggör detaljplanen för bebyggelse i tre kvarter, åtskilda av gator där varje kvarter utgörs av en bas med en till två våningar, en byggnadskropp i sex till sju våningar och en högre del med sju till fjorton våningar där det östra kvarteret är högst. Dessa kvarter kan innehålla sammanlagt cirka 24.000 kvadratmeter kontor, 5.200 kvadratmeter hotell samt 800 kvadratmeter handel. Det betyder att projektet är större än Fanfaren som för närvarande färdigställs i Klara strax väster om stadskärnan.

Inom Jernhusen är man för närvarande sysselsatt med se över genomförandestrategin för projektets olika delar och kan därför inte i dag säga exakt i vilken ordning och i vilken takt de olika delarna ska byggas.

Detaljplanen för resecentrumet klubbades av fullmäktige den 9 december förra året men har överklagats till Mark- och Miljödomstolen. Men eftersom Trafikverkets tidplan är senarelagd med ett år jämfört med ursprungsplanen, vilket betyder byggstart för resecentrumet 2023 och färdigställande 2026, så bedömer inte Jernhusen att överklagandet ska förhala processen ytterligare.

Godsmagasinområdet söder om spårområdet. Bild: White

Fler Nyheter från förstasidan

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Alma utökar i Häggvik

Förvärvar fastighet i Sollentuna.

Krönika

För liberala regler för bostadsrätter?

”Bostadsrätterna ses alltmer som en investering än som ett eget boende.”

Upp som en sol…

Men borta är nu alla ursprungliga visioner och kvar finns en samling överbelånade skräpfastigheter. Willy Wredenmark kommenterar.

Hon får toppjobb på Skanska

Läs om dagens bestånd och om framtidsplanerna.

Blir vd på Fastator – igen

Tar över efter 82-årige Björn Rosengren.

Batljans PPI nu på börsen – aktuellt med köp i Sverige

Ilija Batljan i FV-intervju om framtiden för det nu noterade bolaget. Se bilder från ceremonin.

Minus 872 mkr i eget kapital

Med ett alarmerande ”rött” bokslut kan frågor ställas om bolaget inte borde ha agerat innan fordringsägarna gick till tingsrätten med konkursansökan.

OP begärs i konkurs – bolagets nionde liv testas

Konkuransökan har lämnats in till tingsrätten. FV kan berätta att några försäljningar är nära – men kan nog inte rädda bolaget.

Vakansgraden upp

Något mer tomställda lokaler hos Vasakronan. Läs om de olika segmenten och de fyra orterna.

Proptechbolag ansöker om rekonstruktion

Vd:n: ”Vi har konstaterat att det inte är möjligt att hitta tillräcklig finansiering i det tuffare klimatet på finansmarknaden”.

Tillbaka till förstasidan