Wihlborgs presenterar plan vid Helsingsborgs C

En ny utredning visar möjligheter till flera tusen nya bostäder och arbetsplatser vid Helsingborg C.

Annons

Idag presenterar Helsingborgs stad och Wihlborgs ett gemensamt förslag om framtida utveckling för området runt Helsingborg C. Förslaget visar hur man kan underlätta för en framtida fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör och samtidigt skapa en attraktiv stadsdel med nya kontor, bostäder och en hållbar livsmiljö.

Bakgrunden till utredningen är förslaget om en fast förbindelse för både tåg och vägtrafik mellan Helsingborg och Helsingör. Att ansluta tågförbindelsen till Helsingborg C kräver planering och lösningen behöver tas fram tidigt så att man i övrig stadsutveckling kan ta vara på de möjligheter som uppstår. Wihlborgs äger både Terminalen 1 som inrymmer Helsingborg C, och kontorsfastigheterna Terminalen 3, 4 och 5 som ligger i direkt anslutning till centralstationen. I södra delen av stationsområdet äger Wihlborgs dessutom Hermes 10 (gamla Tretornfabriken) samt flera fastigheter på andra sidan Järnvägsgatan.

– Wihlborgs är en stor fastighetsägare i Helsingborg och de senaste två åren har vi investerat över två miljarder i nya projekt och förvärv av fastigheter i Helsingborg. I det ligger stora möjligheter och även ett stort ansvar. Vi har ett gott samarbete med hela staden och är måna om att vara med och driva den framtida utvecklingen, inte minst i området kring Helsingborg C, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.

En ny förbindelse kan ge positiva effekter för hela Sverige.

– Vi ser det som självklart att sundet kommer att kopplas samman med fler fasta förbindelser i framtiden. Uppgiften för vår generation är att skynda på den utvecklingen så att potentialen kan tas tillvara på bästa sätt. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle betyda väldigt mycket för utvecklingen av näringsliv och arbetsmarknad i både Öresundsregionen och hela Sverige. Helsingborg är redan idag ett logistiknav och när Fehmarn Bält-förbindelsen står klar 2029 ökar möjligheten till både snabba och hållbara transportflöden. Därför vill vi göra allt vi kan för att tillsammans med staden öka förutsättningarna för att förbindelsen blir verklighet så snart som möjligt.

Utredningen visar hur det som idag är färje- och spårområden kan bebyggas med tusentals nya bostäder och arbetsplatser. Den nya stadsdelen som då bildas knyter samman Söder med Oceanhamnen och skapar en sammanhängande stad.

Området runt Helsingborg C ska också utvecklas till en välkomnande entré till hela Helsingborg och vara ett attraktivt kommunikationsnav och en regional mötesplats. Målet är att skapa en tät stadsmiljö som bygger vidare på och utvecklar kvaliteterna i centrala Helsingborg.

– I dagarna slutför vi den stora omvandlingen av Helsingborg C och här har vi redan nu skapat ett tryggt, modernt och attraktivt resecentrum som kan utvecklas ytterligare framöver. I december flyttar också de första hyresgästerna in i vårt nya kontorshus Prisma i Oceanhamnen som blir något av Helsingborgs nya stadsikon, avslutar Ulrika Hallengren.

Visionsbild för framtida utveckling av området mellan Helsingborg C och Hermes 10 (gamla Tretornfabriken).

Fler Nyheter från förstasidan

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Alma utökar i Häggvik

Förvärvar fastighet i Sollentuna.

Krönika

För liberala regler för bostadsrätter?

”Bostadsrätterna ses alltmer som en investering än som ett eget boende.”

Upp som en sol…

Men borta är nu alla ursprungliga visioner och kvar finns en samling överbelånade skräpfastigheter. Willy Wredenmark kommenterar.

Hon får toppjobb på Skanska

Läs om dagens bestånd och om framtidsplanerna.

Blir vd på Fastator – igen

Tar över efter 82-årige Björn Rosengren.

Batljans PPI nu på börsen – aktuellt med köp i Sverige

Ilija Batljan i FV-intervju om framtiden för det nu noterade bolaget. Se bilder från ceremonin.

Minus 872 mkr i eget kapital

Med ett alarmerande ”rött” bokslut kan frågor ställas om bolaget inte borde ha agerat innan fordringsägarna gick till tingsrätten med konkursansökan.

OP begärs i konkurs – bolagets nionde liv testas

Konkuransökan har lämnats in till tingsrätten. FV kan berätta att några försäljningar är nära – men kan nog inte rädda bolaget.

Vakansgraden upp

Något mer tomställda lokaler hos Vasakronan. Läs om de olika segmenten och de fyra orterna.

Proptechbolag ansöker om rekonstruktion

Vd:n: ”Vi har konstaterat att det inte är möjligt att hitta tillräcklig finansiering i det tuffare klimatet på finansmarknaden”.

Tillbaka till förstasidan