Linköping vill undvika barriär. I Linköping utreder kommunen tillsammans med Trafikverket åter vilka möjligheter det finns att dra den nya järnvägen i tunnel och placera Linköpings station under jord när Ostlänken byggs. Tunnelalternativet lär bli dyrare än om en bro byggs över Stångån men man ser samtidigt att det skulle kunna ge möjlighet till en mer attraktiv stadsutveckling mellan city och Kallerstadsområdet.
– Det är bra att också tunnelalternativet blir ordentligt belyst. Ostlänken är en så stor framtidssatsning för Linköping att det är nödvändigt att den utformas på ett sätt som förenar goda möjligheter till framtida stadsutveckling med en attraktiv lösning för tågresenärerna, säger Paul Lindvall (M) kommunstyrelsens ordförande i Linköping och Lena Micko (S) kommunstyrelsens vice ordförande i Linköping i ett gemensamt uttalande.
Ostlänken är en planerad ny dubbelspårig järnväg mellan Järna utanför Södertälje och Linköping som ska ge snabbare resor mellan storstadsregionerna och förbättrade pendlingsmöjligheter mellan Stockholm och Östergötland. Ostlänken planeras för persontåg i upp till 320 kilometer i timmen och beräknas kosta cirka 35 miljarder kronor. Byggstart planeras till 2017 med sikte på att banan ska stå klar för trafik 2028.
Fastighetsvärlden Idag 2013-10-01