Tunnelalternativ kan förenkla stadsutveckling

Annons

Linköping vill undvika barriär. I Linköping utreder kommunen tillsammans med Trafikverket åter vilka möjligheter det finns att dra den nya järnvägen i tunnel och placera Linköpings station under jord när Ostlänken byggs. Tunnelalternativet lär bli dyrare än om en bro byggs över Stångån men man ser samtidigt att det skulle kunna ge möjlighet till en mer attraktiv stadsutveckling mellan city och Kallerstadsområdet.

– Det är bra att också tunnelalternativet blir ordentligt belyst. Ostlänken är en så stor framtidssatsning för Linköping att det är nödvändigt att den utformas på ett sätt som förenar goda möjligheter till framtida stadsutveckling med en attraktiv lösning för tågresenärerna, säger Paul Lindvall (M) kommunstyrelsens ordförande i Linköping och Lena Micko (S) kommunstyrelsens vice ordförande i Linköping i ett gemensamt uttalande.

Ostlänken är en planerad ny dubbelspårig järnväg mellan Järna utanför Södertälje och Linköping som ska ge snabbare resor mellan storstadsregionerna och förbättrade pendlingsmöjligheter mellan Stockholm och Östergötland. Ostlänken planeras för persontåg i upp till 320 kilometer i timmen och beräknas kosta cirka 35 miljarder kronor. Byggstart planeras till 2017 med sikte på att banan ska stå klar för trafik 2028.

Fastighetsvärlden Idag 2013-10-01

Fler Nyheter från förstasidan

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Alma utökar i Häggvik

Förvärvar fastighet i Sollentuna.

Krönika

För liberala regler för bostadsrätter?

”Bostadsrätterna ses alltmer som en investering än som ett eget boende.”

Upp som en sol…

Men borta är nu alla ursprungliga visioner och kvar finns en samling överbelånade skräpfastigheter. Willy Wredenmark kommenterar.

Hon får toppjobb på Skanska

Läs om dagens bestånd och om framtidsplanerna.

Blir vd på Fastator – igen

Tar över efter 82-årige Björn Rosengren.

Batljans PPI nu på börsen – aktuellt med köp i Sverige

Ilija Batljan i FV-intervju om framtiden för det nu noterade bolaget. Se bilder från ceremonin.

Minus 872 mkr i eget kapital

Med ett alarmerande ”rött” bokslut kan frågor ställas om bolaget inte borde ha agerat innan fordringsägarna gick till tingsrätten med konkursansökan.

OP begärs i konkurs – bolagets nionde liv testas

Konkuransökan har lämnats in till tingsrätten. FV kan berätta att några försäljningar är nära – men kan nog inte rädda bolaget.

Vakansgraden upp

Något mer tomställda lokaler hos Vasakronan. Läs om de olika segmenten och de fyra orterna.

Tillbaka till förstasidan