Hotelljätten Strawberry genomförde stora förändringar som fortfarande lever kvar efter pandemin. Nu kommer fokus ligga på att skapa ett eget ”universum” med konserter, matupplevelser, expeditioner eller andra upplevelser. Men också att utveckla den befintliga verksamheten.
På Fastighetsvärldens seminarium Hotell & Fastigheter 2023 talade Fredric Landell, CEO på Strawberry om kedjans strategier framöver. Enligt honom har kedjans lärdomar från katastrofåren under pandemin varit många då hotellkedjorna tvingades att bli mer innovativa.
– Vi experimenterade, liksom många andra, en hel del med nya koncept som co-working, hotelltjänster hemma, gamingrum, skyltfönster för möbler, odling av örter i rum. Vi lanserade också room-for-a-day som gick lite fel då vi fick fel sorts gäster, de som var mer lite ljusskygga om vi säger så, säger han.
Men även om inte alla satsningar var lyckades säger Fredric Landell att mycket av det här mer vertikala arbetssätten lever kvar idag. Till exempel erbjuds det fortfarande gamingrum för de som vill ha. Nu vill Strawberry fortsätta på den inslagna vägen med fler vertikaler och en verksamhet som är mer än bara hotell. Det ska ske genom det nya lojalitetsprogrammet.
– Vi vill bygga ett universum. Med konserter, matupplevelser, expeditioner eller andra upplevelser vilket vi gör via vårt paraply Strawberry och inte Nordic Choice Hotels. Vi valde att inte ha hotel i vårt företagsnamn för det är större än så, säger Fredric Landell och fortsätter:
– Vi bygger nu en helt ny valuta, ett gemensamt system som går att använda på olika platser. Det man tjänar in på att bo på ett Strawberry-hotell ska senare kunna användas för att till exempel gå på en Beyoncé-konsert.
Framför allt hoppas Strawberry kunna utvecklas inom sitt nuvarande bestånd.
– Vi är för tillväxt genom nybyggnation men just nu följer vi marknaden och de närmaste åren kommer vi i huvudsak att affärsutveckla i den befintliga verksamheten, säger Fredric Landell.