Fler nöjda hyresgäster hos allmännyttan
Konsultföretaget AktivBo har på uppdrag av Hyresgästernas Riksförbund undersökt hur nöjda hyresgästerna är med den service, trygghet med mera som de erbjuds av sin hyresvärd. Alla frågor berör saker som kan åtgärdas i den löpande förvaltningen utan att dyra investeringar görs. Drygt 3000 personer besvarade enkäten och svaren visar att de som hyr av allmännyttiga företag är något mer nöjda än de som har privatvärdar. Lägst betyg får hyresvärdens förmåga att hålla rent och snyggt. 71 procent av hyresgästerna hos allmännyttan är nöjda med städningen, hos privatvärdar är 64 procent eller två av tre nöjda. Boende i allmännyttan uppfattas som lika tryggt som boende i det privata beståndet trots allmännyttans stora innehav av miljonprogramsområden. 81 procent anser att tryggheten i området kvällstid är mycket eller ganska bra. Hyresgästerna i mindre och medelstora kommuner är mest nöjda, 79 procent, med sin servicekvalitet. I storstäderna är motsvarande siffra 75 procent. Äldre hyresgäster är till 87 procent nöjda med sin servicekvalitet, medan endast 73 procent av de yngre är nöjda.