Ayad Al-Saffar, entreprenör och vd Åhléns, medverkade vid FV:s populära logistikseminarium i Eskilstuna. Ett av hans viktigaste verktyg för att vända Åhléns från förlust till vinst är logistik.
– Man måste få leveranser packade direkt från fabrik till varuhuset. Det är en onödig kostnad att ta det via ett lager.
Ayad Al-Saffar medverkade även vid FV:s seminarium Köpcentrum & butiker i Stockholm i början av oktober, då som ganska nybliven ägare av den tidigare så stolta varuhuskedjan. ”Det finns ingen chans att jag inte vänder skutan”, sa han då.
Nu sa Åhléns vd och huvudägare angående det fyra månader gamla citatet följande till åhörarna och moderatorn Ellinor Persson:
– Det finns inte en chans att vi inte tjänat pengar under året. Det mesta kommer till hösten när det gäller sortiment och marginaler.
När han tog över Åhléns fick hela den tidigare ledningen lämna. Totalt lämnade 93 personer huvudkontoret.
– Vi kan inte bära den ryggsäck som funnits, sa Ayad Al-Saffar.
Han berättar att det tidigare fanns sju lager om beslutsfattare,
– I dag pratar jag själv med inköparna.
Hans vision för Åhléns är tydligt och han har tidigare för Fastighetsvärlden berättat att han gärna skulle vilja återuppta några av de varuhus som lagts ner under de senaste åren.
– Vår strategi är att Åhléns ska vara kyrkan mitt i byn. Det ska vara mötesplatsen. Vi ska ha något för alla, vi ska vara ett varuhus för alla.
Mitt i det hela finns logistikbiten, där de tidigare ägarna investerat jättemycket i ett automatiserat stort lager i Roserberg, nära Arlanda.
– Man måste få leveranser packade direkt från fabrik till varuhuset. Det är en onödig kostnad att ta det via ett lager. Det nya lagret i Rosersberg är jättebra – för vår e-handel, men inte för leverans till varuhusen. Logistik är A och O.
Hur vi kan koppla ihop fabriker, lager och varuhus på rätt sätt – för att spara tid och pengar. Den utmaningen tror han att han delvis har löst.
– Lyckas vi kommer det att bli ett fantastiskt system. Kan vi koppla upp alla våra leverantörer så de kan se hur de ska leverera så kommer det att kunna bli mycket smartare, inventeringen i våra varuhus sker ju löpande. Att plocka styckvis för ett varuhus i ett lager, det bränner för mycket marginaler, sa Ayad Al-Saffar vid Fastighetsvärlden och konstaterade att en helaktivt fungerande logistik kan ställa bolaget.
– Logistiken är hjärtat som pumpar blodet.