Rikshem lanserar nu sin nya visuella identitet som är en viktig del av bolagets varumärkesresa. Den förändring som direkt kommer att märkas är byte av logotyp och färgsättning inom Rikshem.
Den nya varumärkesresan påbörjades internt hos Rikshem under 2022. Redan nu går det att märka en hel del som förenklar för kunderna; till exempel förlängda öppettider hos kundtjänst, förbättrad och förenklad hyresgästportal för bostadshyresgäster.
– Rikshem har sedan starten 2010 befunnit sig i en expansiv fas. Som stor aktör inom hyresrätter och samhällsfastigheter vill vi nu ta en tydligare position. Den nya mjukare visuella identiteten är en yttre förändring för att visa att vi också förändrar oss på insidan, att vi blir ett enklare Rikshem. Det interna arbetet med den strategiska förändringen mot enkelhet har inkluderat alla medarbetare och lagt grunden till att vi nu ska kunna gå ut och levandegöra varumärket mot våra kunder. Vi är ett annat bolag idag än när vi startade och det ska märkas även i vår kommunikation, säger Jennie Wolmestad, kommunikationschef Rikshem.
Det enklare Rikshem får en ny, lite mjukare, gladare och vänligare framtoning som blir en viktig del av bolagets förändringsresa, uppger bolaget. Kunderna kommer att möta Rikshem med båda logotyperna under en övergångsperiod, men målet är att allt ska vara utbytt innan utgången av 2024.