Jan Wifstrand, Linda Kjällén (CBRE), Daniel Olsson (Yta.se) och Patrik Åström (Helio).

”Kul kontor benämns ofta som coworking”

Vad gäller – kontorens återkomst eller ett mer flexibelt upplägg i form av coworking? Frågan diskuterades under på FV:s seminarium Kontorsmarknaden 2022, i nya Space i centrala Stockholm.

Moderatorn för dagen Jan Wifstrand tog in en sidekick i form av CBRE:s hållbarhetschef Linda Kjällén som sköt in ett par vassa frågor i ämnet till talarna Patrik Åström, vd Helio, och Daniel Olsson, head of marketing på Yta.se.

Kjällén funderade på om coworkingoperatörerna kunde känna en viss nervositet nu när många bolag pratar om att göra om sina kontor i ett försök att locka tillbaka personal, efter pandemin.

Inte alls faktiskt, menade Helios vd Patrik Åström tvärt. Däremot ser han att begreppet coworking är en fluga.

– Det handlar mer om vad kontoret är framåt. Nu benämner man kul kontor som coworking och traditionella kontor som kontor. Det kommer glida ganska mycket och det är nog mer det som blir avgörande än hur vi benämner det. Jag tror vi kommer säga kontor men att vi har fått högre krav på kontoren.

Det innebär att allt som är kasst kommer att vara tomt och det som är bra kommer vara fullt, fortsatte Åström.

– Och jag tycker vi är skitbra så det kommer vara fullt.

En kommentar som förstås följdes av en del fniss bland åhörarna.

Daniel Olsson, på Yta.se, menade att utvecklingen är en strukturförändring som vi har sett  prov på redan innan pandemin. Ett betydligt större skifte runt flexibilitet än bara en trend som poppat upp efter pandemin.

– Vi pratar om en mötesplats för människor, istället för serverrum och hyllförvaring för bokföringspärmar. I takt med att fler företag inser det kommer det bara gynna branschen (coworking) som helhet.

Korta kontrakt och kort tider då? Det måste vara väl ändå vara kämpigt även för coworkingoperatörerna?

Patrik Åström håller med om att kontrakten blir kortare och kortare – men säger samtidigt att människorna stannar längre och längre.

– Vi säljer till viss del flexibilitet i tid och rum. Många vet inte hur framtiden ser ut för bolaget om tre år, ett år eller tre månader. De flesta av våra kontrakt ligger på rullande tre månader. Det tar fyra minuter att bli kund och fyra minuter att flytta ut. Det handlar om snabba processer.

Det går också, typ, lika snabbt att förändra bolaget inom coworkingoperatörens väggar, menar han.

– De flesta av våra kunder stannar väldigt länge. Kanske inte tre år, men mellan 14 till 20 månader för standardmedlemmarna. Så trots att kontrakten är korta och flexibla så stannar folk.

Återstår att se om även fastighetsbolagen också vågar sig på kortare centrala kontrakt framåt – i takt med att kontoren blir roligare.

Fler Nyheter från förstasidan

Tänkt SBB-affär till papperskorgen

Har gått i mål med åtta kommunaffärer, men lyckas inte överallt.

Vasakronan hyr ut 3.700 kvm

Fylls på efter jätteuthyrningen.

Hummel är ny vd på CBRE

Tagit över direkt. Tidigare vd:n slutade efter redan ett halvår.

Storägare får ta större delen av Nivikas emission

Garantier utnyttjas för 41 procent av emissionen på drygt en halv miljard.

Arnhult säljer nästan allt

Säljer sju i en kommun. FV berättar vad som ingår i transaktionen och vad som återstår i beståndet.

Ica till Sturegallerian

Ica Sturehallen tar plats i nedre Marmorhallen i centrala Stockholm.

Microsoft köper fastighet för 320 miljoner

Planerar stor satsning.

Nära köpa för 270 miljoner

Icke bindande avtal för tio fastigheter.

Topplista

50 Mäktigaste 2023

För 18:e året har Fastighetsvärlden låtit fastighets- och byggbranschen rösta fram vem som anses Mäktigast.

Matjätte köper restaurangkedja i Stockholm

Har i dag sex enheter om 4.959 km. Restaurangkonceptet efterfrågas av fastighetsägare. Vill växa i Sverige.

Brunswick säljer sin andel i Hemmaplan till Bonnier

Förvärvat i områden som som präglas av socioekonomiska utmaningar.

2023 års vinnare i Sweden Green Building Awards

10 vinnare utsedda.

Förvärvar med potential på Ekerö

Söker ytterligare nya affärsmöjligheter.

Granitors multikvarter i Malmö fylls och växer

Ny målgrupp för andra etappen. Se flera bilder.

Tillbaka till förstasidan