”Kul kontor benämns ofta som coworking”
Vad gäller – kontorens återkomst eller ett mer flexibelt upplägg i form av coworking? Frågan diskuterades under på FV:s seminarium Kontorsmarknaden 2022, i nya Space i centrala Stockholm.
Moderatorn för dagen Jan Wifstrand tog in en sidekick i form av CBRE:s hållbarhetschef Linda Kjällén som sköt in ett par vassa frågor i ämnet till talarna Patrik Åström, vd Helio, och Daniel Olsson, head of marketing på Yta.se.
Kjällén funderade på om coworkingoperatörerna kunde känna en viss nervositet nu när många bolag pratar om att göra om sina kontor i ett försök att locka tillbaka personal, efter pandemin.
Inte alls faktiskt, menade Helios vd Patrik Åström tvärt. Däremot ser han att begreppet coworking är en fluga.
– Det handlar mer om vad kontoret är framåt. Nu benämner man kul kontor som coworking och traditionella kontor som kontor. Det kommer glida ganska mycket och det är nog mer det som blir avgörande än hur vi benämner det. Jag tror vi kommer säga kontor men att vi har fått högre krav på kontoren.
Det innebär att allt som är kasst kommer att vara tomt och det som är bra kommer vara fullt, fortsatte Åström.
– Och jag tycker vi är skitbra så det kommer vara fullt.
En kommentar som förstås följdes av en del fniss bland åhörarna.
Daniel Olsson, på Yta.se, menade att utvecklingen är en strukturförändring som vi har sett prov på redan innan pandemin. Ett betydligt större skifte runt flexibilitet än bara en trend som poppat upp efter pandemin.
– Vi pratar om en mötesplats för människor, istället för serverrum och hyllförvaring för bokföringspärmar. I takt med att fler företag inser det kommer det bara gynna branschen (coworking) som helhet.
Korta kontrakt och kort tider då? Det måste vara väl ändå vara kämpigt även för coworkingoperatörerna?
Patrik Åström håller med om att kontrakten blir kortare och kortare – men säger samtidigt att människorna stannar längre och längre.
– Vi säljer till viss del flexibilitet i tid och rum. Många vet inte hur framtiden ser ut för bolaget om tre år, ett år eller tre månader. De flesta av våra kontrakt ligger på rullande tre månader. Det tar fyra minuter att bli kund och fyra minuter att flytta ut. Det handlar om snabba processer.
Det går också, typ, lika snabbt att förändra bolaget inom coworkingoperatörens väggar, menar han.
– De flesta av våra kunder stannar väldigt länge. Kanske inte tre år, men mellan 14 till 20 månader för standardmedlemmarna. Så trots att kontrakten är korta och flexibla så stannar folk.
Återstår att se om även fastighetsbolagen också vågar sig på kortare centrala kontrakt framåt – i takt med att kontoren blir roligare.