Västerås nya resecentrum.

Klart med nytt resecentrum i Västerås

Kommunfullmäktige i Västerås har godkänt detaljplanen för Västerås nya resecentrum. Men innan resecentrumsbyggnaden kan byggas måste statlig finansiering säkras.

Annons

– Dagens beslut är en milstolpe. Nu är vi ytterligare ett steg på vägen för att bygga ett resecentrum som en stad av Västerås storlek förtjänar, säger Staffan Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Västerås.

Detaljplanen är omfattande och innehåller både bostäder, torg, nytt resecentrum och nytt busstorg. Corem är en av fastighetsägarna i området som planerar för ett helt kvarter med bostäder, arbetsplatser, hotell och service i anslutning till resecentrum.

– Corems stadsutvecklingsarbete och medverkan i detaljplanearbetet har pågått i många år. Den antagna detaljplanen gör det nu möjligt att både möta efterfrågan för framtiden och bidra till en modern innerstad som inspirerar, länkar samman och utmanar gränser, säger Hans Lindh Regionchef, Corem.

Resecentrums arkitektur är skapad av danska arkitektkontoret BIG och idén bakom arkitekturen handlar om att knyta ihop staden över järnvägen. Resecentrum är utformat för att fläta samman olika flöden, för resenärer, kollektivtrafik, cyklar och fotgängare. Stationen, som historiskt varit en stor statisk byggnad, anpassas nu i stället till rörelsemönster i området, med målet att vara ett stadsrum fyllt av liv och aktivitet.

Bangården kommer att få fördubblad kapacitet för tåg, och busstorget får dubbelt så många platser för bussar.

– Det här är ett historiskt beslut för Västerås, men det är även viktigt för hela vår storregion. Västerås resecentrum är den mest trafikerade kollektivtrafiknoden i Västmanland och vi förbereder oss för att bli en framtida nod i ett snabbstråk mellan Oslo och Stockholm. Ett nytt och modernt resecentrum kommer att underlätta framtidens hållbara resande, säger Helene Öhrling, stadsdirektör i Västerås.

Busstorget är det första som kommer att byggas om. Det ska förlängas och få dubbel kapacitet.

– Vi kommer att börja med själva förlängningen, för att inte störa busstrafiken under byggnationen. Vi hoppas kunna påbörja det här under 2024. Nuvarande busstorg byggs om först när den nya delen är klar och i bruk, säger Jonas Living, byggprojektchef.

Busstorget byggs av Västerås stad tillsammans med region Västmanland. Trafikverket planerar för att börja ombyggnationen av bangården under 2024 och även komma igång med den lilla bron över spår. Bron kommer att ligga i höjd med nuvarande biluthyrningen och användas som passage över spår och ner till perrongerna under tiden som nya resecentrum byggs. Den kommer även att finnas kvar efter att etapp 1 av resecentrum är klart.

Innan resecentrumbyggnaden Sigurdspassagen kan byggas behöver den statliga medfinansieringen säkras i sin helhet. Arbete pågår för att säkra hela investeringen till 2026. Själva stationsbyggnaden har preliminär byggstart 2026, och beräknas ta tre år att färdigställa.

Utbyggnaden av Sigurd 3 planeras ske i etapper för att kunna erbjuda resecentrumfunktioner under genomförandetiden. Fullt utbyggt kommer kvarteret att ha möjligheter för närmare 2000 nya arbetsplatser och 1000 boende i framtiden.

Resecentrum Västerås
Resecentrum, etapp 1. Ombyggd bangård.
Västerås resecentrum.
Det nya busstorget och lilla bron.
Resecentrum Västerås
Bron som går över spåren.

Fler Nyheter från förstasidan

Logistea i två affärer om 250 mdr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

AL hyr ut 2.500 kvm till Svenska Spel vid Slussen

Flyttar till lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Alma utökar i Häggvik

Förvärvar fastighet i Sollentuna.

Krönika

För liberala regler för bostadsrätter?

”Bostadsrätterna ses alltmer som en investering än som ett eget boende.”

Tillbaka till förstasidan