Kommunfullmäktige i Västerås har godkänt detaljplanen för Västerås nya resecentrum. Men innan resecentrumsbyggnaden kan byggas måste statlig finansiering säkras.
– Dagens beslut är en milstolpe. Nu är vi ytterligare ett steg på vägen för att bygga ett resecentrum som en stad av Västerås storlek förtjänar, säger Staffan Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Västerås.
Detaljplanen är omfattande och innehåller både bostäder, torg, nytt resecentrum och nytt busstorg. Corem är en av fastighetsägarna i området som planerar för ett helt kvarter med bostäder, arbetsplatser, hotell och service i anslutning till resecentrum.
– Corems stadsutvecklingsarbete och medverkan i detaljplanearbetet har pågått i många år. Den antagna detaljplanen gör det nu möjligt att både möta efterfrågan för framtiden och bidra till en modern innerstad som inspirerar, länkar samman och utmanar gränser, säger Hans Lindh Regionchef, Corem.
Resecentrums arkitektur är skapad av danska arkitektkontoret BIG och idén bakom arkitekturen handlar om att knyta ihop staden över järnvägen. Resecentrum är utformat för att fläta samman olika flöden, för resenärer, kollektivtrafik, cyklar och fotgängare. Stationen, som historiskt varit en stor statisk byggnad, anpassas nu i stället till rörelsemönster i området, med målet att vara ett stadsrum fyllt av liv och aktivitet.
Bangården kommer att få fördubblad kapacitet för tåg, och busstorget får dubbelt så många platser för bussar.
– Det här är ett historiskt beslut för Västerås, men det är även viktigt för hela vår storregion. Västerås resecentrum är den mest trafikerade kollektivtrafiknoden i Västmanland och vi förbereder oss för att bli en framtida nod i ett snabbstråk mellan Oslo och Stockholm. Ett nytt och modernt resecentrum kommer att underlätta framtidens hållbara resande, säger Helene Öhrling, stadsdirektör i Västerås.
Busstorget är det första som kommer att byggas om. Det ska förlängas och få dubbel kapacitet.
– Vi kommer att börja med själva förlängningen, för att inte störa busstrafiken under byggnationen. Vi hoppas kunna påbörja det här under 2024. Nuvarande busstorg byggs om först när den nya delen är klar och i bruk, säger Jonas Living, byggprojektchef.
Busstorget byggs av Västerås stad tillsammans med region Västmanland. Trafikverket planerar för att börja ombyggnationen av bangården under 2024 och även komma igång med den lilla bron över spår. Bron kommer att ligga i höjd med nuvarande biluthyrningen och användas som passage över spår och ner till perrongerna under tiden som nya resecentrum byggs. Den kommer även att finnas kvar efter att etapp 1 av resecentrum är klart.
Innan resecentrumbyggnaden Sigurdspassagen kan byggas behöver den statliga medfinansieringen säkras i sin helhet. Arbete pågår för att säkra hela investeringen till 2026. Själva stationsbyggnaden har preliminär byggstart 2026, och beräknas ta tre år att färdigställa.
Utbyggnaden av Sigurd 3 planeras ske i etapper för att kunna erbjuda resecentrumfunktioner under genomförandetiden. Fullt utbyggt kommer kvarteret att ha möjligheter för närmare 2000 nya arbetsplatser och 1000 boende i framtiden.