HG Wessberg hoppas på fastighetspengar till t-bana

Annons
HG Wessberg.
HG Wessberg.
Visa faktaruta

”Vi ska bygga så fort det går”. För 17,7 miljarder kronor planeras det för utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm. Regeringens förhandlingsman HG Wessberg medverkade under onsdagen på Business Arena vid en välbesökt utfrågning. Han inledde med att göra alla besvikna.

– Jag har en känsla av att många här kommer att gå härifrån väldigt besvikna för jag kommer inte berätta något av värde.

Alla får vänta till runt årsskiftet när han, och kollegan Catharina Håkansson Boman, till regeringen ska lämna sin första delrapport kring hur det går med att lösa finansieringsfrågan och även turordningen för de nya t-banesträckningarna.

Något vägledning kring turordningen gav han inte alls, men han upprepade vad han sagt flera gånger tidigare, alltså att han tror på en projektstart 2014 och byggstart 2016 för den linje som blir först ut. Det som ingår i utredningen är alltså två korta sträckor, en avgrening till Hagastaden från Odenplan på den gröna linjen och en förlängning av blå linje från Akalla till Barkarby samt de längre sträckorna Kungsträdgården till Nacka och en avgrening från Gullmarsplan till Nackalinjen (se karta nedan).

På frågan om hur arbetat med att lösa finansieringen går, alltså om parterna stat, landsting och de aktuella kommunerna är nära varandra, svarade HG Wessberg.

– För att tala ”tunnelbanespråk” så är vi ungefär lika långt ifrån varandra som det är att byta mellan grön och röd linje vid T-centralen (reds. anm: alltså väldigt nära, bara några tiotals steg).

Helene Hellmark Knutsson (S), finanslandstingsråd i programpunkten efter:

– Jag skulle vilja lägga till avståndet till blå linjen vid t-centralen i den jämförelsen (reds. anm: alltså betydligt lägre, och långt under).

Hon kommenterade även året för byggstart.

– Det finns inga pengar avsatta för de satsningarna i landstingets budget för de kommande fyra åren.

Erik Langby (M), ordförande i Kommunförbundet Stockholm län, gav en förklaring till det (landstinget borgerligt styrt):

– Att visa i en budget att man har pengar som ligger och skvalpar ger ju ingen bra förutsättning inför förhandlingar.

HG Wessberg konstaterade att arbetet med att lösa finansieringen är unik för Sverige jämfört med motsvarande arbete i andra länder, detta på grund av landstingets inflytande över kollektivtrafik. Han berättade även att att han gärna skulle se att fastighetsägarna bidrar till finansiering av tunnelbaneutbyggnaden.

– Men det är inget jag jobbar aktivt med. Men jag hoppas att fastighetsägarna kommer att bidra på marginalen, men det är en fråga för kommunerna. Personligen tycker jag att fastighetsägare på något sätt ska stå för delar av investeringen eftersom de får del av värdeökningen, sade HG Wessberg till Fastighetsvärlden efter utfrågningen, dock utan att vilja säga en procentsats.

Moderaten Langby överraskade med att säga:  ”trist att debatten om fastighetsskatten hamnat i soptunnan”. HG Wessberg konstaterade att skattefinansiering är lättare utomlands eftersom det där på många håll finns så många olika skatter som man justera.

Wessberg berättade även att det i Finland, där tunnelbanan byggs ut från Helsingfors till Esbo, så står staten enligt lag för 30 procent av finansieringen. Han konstaterade även att det i Finland finns en intressant markanvändnings- och bygglag som kan vara intressant att granska närmare.

När han från moderatorn Jenny Strömstedt fick frågan om tunnelbeneutbyggnaden verkligen kommer att bli av, svarade HG Wessberg:

– Det är vårt ansvar att få detta kommer att genomföras. Jag är inte en sådan som gillar att planera, jag vill se resultat. Vi ska bygga så fort det går.

På frågan kring om de aktuella parterna kommer att kunna enas om finansieringen svarade han:

–  Den som ställer sig i vägen för utvecklingen tar på sig ett stort ansvar.

Fastighetsvärlden Idag 2013-09-18

De fyra linjerna som ingår i utredningsarbetet.
De fyra linjerna som ingår i utredningsarbetet.

Fler Nyheter från förstasidan

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

K2A dyker efter revisorsuttalande

Obligationslån som förfaller i år kan kräva nyemission.

Hyundai flyttar HK till Frösunda

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Tillbaka till förstasidan