Regeringen: Bromma flygplats blir kvar

Regeringen går inte vidare med planerna att stänga Bromma flygplats. Det säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Tidigare har Swedavia uppgett att flygplatsen inte är ekonomiskt lönsam på sikt. Stockholm stad har planerat för 30.000–38.000 bostäder på platsen.

Annons

Det berörda området upptar 185 hektar mark (varav 142 hektar gäller arrendet och drygt 40 hektar avser bullerrestriktioner i närheten), där merparten kan vara aktuellt för bostäder.

Den tidigare rödgröna regeringen tillsatte två utredningar där ambitionen var att på sikt avveckla Bromma flygplats. I den senaste utredningen var förslaget att redan 2025 flytta flygtrafik till Arlanda. Alltså betydligt tidigare än när avtalet mellan staten och Stockholms stad löper ut 2038.

– Vi ser att Bromma i framtiden kan vara en omställningshub för det gröna flyget, som kommer i väldigt snabb takt. Därför vore det direkt osmart att avveckla Bromma i förtid, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till SVT.

Hans Lind, professor i fastighetsekonomi vid KTH, har tidigare sagt till SvD:

– Är det något projekt som är ekonomiskt realistiskt och lönsamt så är det att bygga bostäder på Bromma.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm kräver nu att Andreas Carlson (KD) avgår från sitt uppdrag som bostadsminister.

– Det är inte acceptabelt att Sveriges bostadsminister i ett enda drag stoppar tiotusentals bostäder i Stockholm. Det är ett svek mot alla stockholmare och mot näringslivet som redan har svårt att rekrytera på grund av bostadsbristen. Redan innan har bostadsministern stoppat byggandet av hyresrätter med lägre hyror genom att ta bort investeringsstödet. Sverige kan inte ha en bostadsminister som ser som sin främsta uppgift att stoppa och försvåra bostadsbyggande. Andreas Carlson bör därför avgå från sitt uppdrag som bostadsminister, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd Stockholm i ett pressmeddelande.

– Swedavia har tidigare meddelat att flygplatsen inte är lönsam. Nu tvingas Stockholms skattebetalare fortsätta subventionera en olönsam flygplats. Regeringen lägger en våt filt över Stockholms utveckling. Det här slår hårt mot våra möjligheter när vi ska konkurrera med andra städer runt om i världen. Arlanda behöver utvecklas och Stockholm behöver fler bostäder, säger Karin Wanngård.

Fler Nyheter från förstasidan

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

Hyundai flyttar HK till Frösunda

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Tillbaka till förstasidan