Svensk Handel: Miljardtapp på julklappar
Julen står inför dörren och handlare runt om i landet hoppas på välbesökta butiker under branschens viktigaste försäljningshögtid. Men den tuffare ekonomiska situationen för många hushåll prognosticeras slå hårt mot en bransch som befinner sig i stormens öga. Det visar Svensk Handels julrapport för 2022.
Oroliga tider, vilket medför att konsumenterna håller hårdare i plånboken, har en negativ påverkan på handeln. Svensk Handels prognos är att den totala julklappshandeln i år uppgår till 22 miljarder kronor, vilket är en minskning med 1 miljard jämfört med Svensk Handels uppföljande mätning efter fjolårets julklappshandel. Det är även ett markant tapp i volym, då den höjda prisnivån leder till att pengarna räcker till färre varor. Därutöver planerar drygt var tredje minskade inköp av julklappar, vilket är i nivå med pandemiåret 2020.
– Många handlare vittnar om oerhört tuffa tider just nu. Elpriser som skjuter i höjden och kommande hyresökningar skapar en stor oro. Den julhandel vi nu befinner oss i är därför i år särskilt viktig. Vi hoppas nu på en god jul för landets alla handlare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Julen har sedan länge varit handelns viktigaste försäljningshögtid. Så även i år, då fler än 7 av 10 handlare uppger att julhandeln är viktig för försäljningen. Störst betydelse har högtiden för dagligvaruhandeln, där hela 9 av 10 handlare uppger att perioden har särskilt betydelse.
– Att julhandeln blir allt viktigare beror till mångt och mycket på att handlare under denna period hoppas på en god omsättning, vilket behövs inför de första månaderna på det kommande året som vi av erfarenhet ofta är svagare handelsmånader. Många handelsföretag är alltså beroende av en bra julhandel, säger Sofia Larsen.
Pandemin medförde att allt fler fick upp ögonen för e-handeln, och det verkar vara en trend som etsat sig fast. 7 av 10 konsumenter uppger att de kommer att handla några av alla julklappar online i år. Att fler väljer att göra sina inköp online kan också härledas till Black Friday, då nästan 6 av 10 konsumenter uppger att de handlat julklappar under perioden.
– Det är givetvis glädjande för många av våra medlemmar som bedriver e-handel att intresset kring att handla online fortsätter att växa, inte minst givet den tuffa internationella konkurrens som finns. I rapporten går även att läsa att fler kommer att handla sina julklappar i lokala butiker, vilket visar på att vi i våra konsumentmönster uppskattar såväl fysisk som digital handel, säger Sofia Larsen.