Malmö utreder framtida metrostationer

Malmö stad och Köpenhamns kommun arbetar tillsammans för att utreda och planera en metrolinje mellan städerna. Idag beslutade Malmös stadsbyggnadsnämnd om inriktningen på den fördjupade översiktsplanen för Malmödelen av en Öresundsmetro. Bland annat ska metrons exakta sträckning från kusten till Malmö C utredas.

Annons

Etableringen av en Öresundsmetro skulle ha stor positiv påverkan på Malmö. Bland annat skulle den innebära tätare ekonomiska och kulturella band mellan Malmö och Köpenhamn och möjliggöra fler hållbara transporter till och från kontinenten. Idag beslutade Malmös stadsbyggnadsnämnd om ramarna för den fördjupade översiktsplan som ska samla arbetet med den fysiska planeringen och de tekniska utredningarna. Inriktningen är att den fördjupade översiktsplanen ska fokusera på följande frågor:

  • Öresundsmetrons exakta sträckning, inklusive placering av stationer, från kusten till Malmö C.
  • Placering av en metrostation vid Malmö C.
  • En eventuell fortsättning av Öresundsmetron efter Malmö C.
  • Stadsutvecklingen i samband med stationslägen.
  • Synkronisering med kustskyddsarbetet. Borrmassor kan till exempel användas vid kustskyddsåtgärder.

Den fördjupade översiktsplanen för Öresundsmetron har planeringshorisonten år 2030–2055 med en utblick på ytterligare 20 år.

– Den fördjupade översiktsplanen kommer att ge svar på viktiga frågor kring Öresundsmetron. Till exempel kommer placeringen av framtida metrostationer att ha stor påverkan på närområdet. För mig är det viktigt att en eventuell framtida Öresundsmetro genomförs på ett hållbart sätt, både ekonomiskt, socialt och för klimat och miljö. Jag ser fram emot att den fördjupade översiktsplanen djupdyker i detta, säger Stefana Hoti (MP), kommunalråd för stadsbyggnad.

– Öresundsmetron mellan Malmö och Köpenhamn skulle ha stor betydelse för den fortsatta utvecklingen i regionen och vidga arbetsmarknaden för ytterligare en miljon människor och bidra till ett mer klimatmässigt hållbart resande. När Fehmarn Bält-förbindelsen inom några år tas i drift kommer behovet öka av ytterligare hållbara förbindelser. Metrostationer i Malmö skulle i sin tur påverka utvecklingen i staden, som bostadsbyggandet och samhällsservicen, vilket den fördjupade översiktsplanen ska titta närmare på, säger Arwin Sohrabi (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Behovet av Öresundsmetron blir alltmer tydligt i takt med att Malmös och Köpenhamns arbetsmarknad växer sig starkare och när järnvägsinfrastrukturen byggs ut på kontinenten. En fördjupad översiktsplan är ett viktigt steg mot förverkligandet av metron som inte enbart lagt grunden för den regionala utan även den nationella utvecklingen, säger Lars Hellström (L), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Fler Nyheter från förstasidan

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

Hyundai flyttar HK till Frösundavik

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Tillbaka till förstasidan