Eurocommercial rapporterar sin bästa sommar någonsin i Sverige. Omsättningen är upp 9 procent jämfört med 2019, alltså före pandemin.
– Vår senast rapporterade vakansgrad på 1,3 procent tror jag är branschrekord, säger Jonas Gustavsson Co-Director Sweden på Eurocommercial.
I takt med att vaccineringen mot Covid-19 tagit fart och restriktionerna i Sverige lättat har kunderna återvänt till den fysiska handeln. Många handelsplatser runt om i landet har sedan pandemin tog fart våren 2020 och restriktioner införts fått leva med både fallande kundbesök och omsättning men Eurocommercials svenska köpcentrum har sedan inledningen på sommaren passerat rekordåret 2019 i omsättning och besökarna har återkommit till det normala.
Eurocommercials sju svenska köpcentrum är upp över 9 procent i omsättning under sommaren jämfört med 2019, alltså tiden före pandemin.
– Omsättningen i våra svenska köpcentrum är upp över 9% mot sommaren 2019. Bortser vi från dagligvaror där till exempel livs och Systembolaget ingår och som kan anses ha gynnats av de restriktioner som införts är våra köpcentrum upp över 8 procent. Vi upplevde heller aldrig de stora besökstapp som många andra köpcentrum sett det senaste året. Kunderna uppskattade de åtgärder vi vidtog under pandemin och upplevde våra handelsplatser som trygga, säger Patrik Sörnell Co-Director Sweden på Eurocommercial.
– Vår senast rapporterade vakansgrad på 1,3 procent tror jag är branschrekord. Vår vakansgrad har dessutom sjunkit under det senaste året, även om den aldrig varit över 1,6 procent under perioden. Några butikskedjor har signalerat att de ser ett något minskat och koncentrerat antal butiker framöver i Sverige. Detta är något som gynnat oss då det är till våra handelsplatser som koncentrationen sker. Där finns besökarna, omsättningen och möjlighet att nå god lönsamhet, säger Jonas Gustavsson Co-Director Sweden på Eurocommercial.
Under förutsättning att handeln inte drabbas av utökade restriktioner framöver är vår bedömning att den goda trenden kommer fortsätta och vi ser fram emot en bra höst och stark julhandel.
Patrik Sörnell och Jonas Gustavsson har sedan drygt två år tillbaka tagit över ansvaret för den svenska verksamheten inom Eurocommercial, de tjänster som tidigare innehölls av Martin Bjöörn, nu Castellum och Peter Mills, nu CIO inom Eurocommercial.
Eurocommercial bildades 1991 och äger köpcentrum i Sverige, Frankrike, norra Italien och Belgien. Eurocommercial äger en portfölj av sju köpcentrum i Sverige: Bergvik i Karlstad, Hallarna i Halmstad, Ingelsta Shopping i Norrköping, Elins Esplanad i Skövde, Grand Samarkand i Växjö, Valbo i Gävle och C4 i Kristianstad.