Gamla stan ska bli stadsmiljözon
Mer grönska, trevligare torg, mindre parkering och större plats för cykling och promenader. Så ska Stockholms rödgröna styre göra Gamla stan till en stadsmiljözon.
Konkret innebär stadsmiljözonen att hela Gamla stan ska förses med fler och trevligare vistelseytor, bland annat genom att utveckla Mälartorget, Kornhamnstorg och kajerna. Hastigheterna ska anpassas för gående och Munkbroleden och Skeppsbrons gata ska få större plats för de som promenerar och cyklar.
– Vi vill att Stockholm ska vara en grön promenadstad. Gamla stan är ett område med stor potential som bara väntar på att förverkligas. Nu ser vi till att stadsdelen skräddarsys för strosande stockholmare, lekande barn och alla som vill ta en öl på en uteservering, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
För att möjliggöra den nya stadsmiljözonen kommer staden att ta bort samtliga parkeringsplatser på Mälartorget, Kornhamnstorg, Storkyrkobrinken, Lilla Nygatan, Munkbrogatan och Munkbrotorget samt på en tredjedel av Skeppsbron. Parkering för boende fokuseras till resten av Skeppsbron. Även vid Slottskajen och Slottsbacken kommer det fortsatt att finnas parkeringsmöjligheter.
– Vi hör att stockholmarna efterfrågar en stad med mindre asfalt, fler trädkronor och mer plats för folkliv. Samtidigt är den gemensamma marken en av våra mest begränsade resurser. För att göra Gamla stan till en härligare stadsdel behöver vi minska antalet parkeringsplatser, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
De utpekade parkeringsplatserna ska vara borttagna redan till sommaren 2024. Mälartorget och Kornhamnstorg kommer först att gestaltas som sommartorg för att sedan rustas upp permanent. Under 2024 kommer staden även att utreda en ny trafiklösning för Gamla stan, som ska förverkligas senast sommaren 2025.
– Förändringen kommer att innebära minskad biltrafik, men vi är måna om att ändå se till att bussar, leveranser och boende kan komma fram. Samtidigt fortsätter vi att göra det lättare att promenera och cykla, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Beslutet om den nya stadsmiljözonen innebär att miljözon klass 3 inte införs i Gamla stan.
– Vi har utrett frågan om miljözon klass 3 och kommit fram till att det här är en mycket bättre lösning. Det största problemet i Gamla stan är att alldeles för stor yta domineras av bilar och parkeringar, istället för stadsliv och mänskliga möten. Det problemet tar vi oss an med den nya stadsmiljözonen, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.